118 476 läst ·
369 svar
118k läst
369 svar
Verktyg som aldrig borde ha tillverkats
Tja, dels blev det ett antal verktygsinköp på en gång som nybliven husägare. Då tillät inte budgeten särskilt mycket — och framförallt visste jag inte vilka verktyg jag skulle ha mest användning för i framtiden. Så det blev till att prova sig fram helt enkelt.Stefan N skrev:
Dels varierar kvaliteten påtagligt även hos billighetsvaruhusen. En del är värre än smäck, en del är rena fynden. T ex är vinkelslipen ett av mina mest använda elverktyg — och den köpte jag för nästan ingenting på Rusta för 20 år sen, ett no-name-verktyg som överträffat förväntningarna.
Dels har man på vissa orter inte så stort val tyvärr.
Ja vi har en sådan på museet använt i 12 år och hängt 100-tals tavlor med den! Fantastiskt bra verktyg!nanowire skrev:
Jo, i fallet Black & Decker är det nog enklare att räkna upp undantagen
Och det finns undantag, jag har några med varierande ålder, men de verkar bli ovanligare med tiden. Vilket ytterliggare stärker tesen att det är rena misstag från deras sida om de idag lanserar en prisvärd produkt.
På bild nedan de två jag använder ofta; Varmluftspistolen som @MultiManOriginal nämnde ovan och sedan det handhållna laserpasset som ofta är mycket smidigare än att montera upp linje-, rotationslaser eller långpass. Den senare tror jag är den enda bra produkten från B&D som fortfarande går att köpa även om min vid det här laget nog är 20 år gammal.
[bild]
Bästa skräpverktyg jag köpt: En elektrisk snöslunga av modell Co-Tech från Classe. Kostade med sommar-rabatt under tusenlappen. Har överlevt tre vintrar nu och tryckt igenom väldigt mycket snö, både blöt och lös sådan utan några problem. De få nackdelar den har är att den är ganska lätt om man vill ta lite packad snö, samt att de små leksakshjulen där bak läst geggar fast. Hade jag kunnat lasta på en tegelsten för vikten och om framhjulen hade självdrift hade den varit perfekt.
Sämsta skräpverktyg jag köpt: En sticksåg från Biltema, blå. Skulle såga parkettgolv, sågen var omöjlig att hålla i med en hand trots alla möjliga justeringar. Förde ett himla oväsen och skakade som bara den. Testade därefter att såga lite figurer i altanen, bladet levde sitt helt egna liv trots allt. Tror den kostade 399 så den var inte gratis. Skiten åkte på deponi, orkade inte se den mer. Ett av de mest misslyckade köp någonsin.
Oerhört underhållande tråd måste jag säga...
Sämsta skräpverktyg jag köpt: En sticksåg från Biltema, blå. Skulle såga parkettgolv, sågen var omöjlig att hålla i med en hand trots alla möjliga justeringar. Förde ett himla oväsen och skakade som bara den. Testade därefter att såga lite figurer i altanen, bladet levde sitt helt egna liv trots allt. Tror den kostade 399 så den var inte gratis. Skiten åkte på deponi, orkade inte se den mer. Ett av de mest misslyckade köp någonsin.
Oerhört underhållande tråd måste jag säga...
Om du syftar på min slipmaskin så tror jag ordinarie pris var 1600:-, jag köpte när de reade ut till 50%. För 800:- tycker jag man ska kunna förvänta sig en slipmaskin som åtminstone går att använda. Jag tror jag gav 300:- för min Skil Excenterslip som havererade strax innan jag köpte den ovan, och då efter flera års flitigt användande.Stefan N skrev:
Nån som fiska upp den och la ut på Tradera. https://www.tradera.com/item/301792/341422986/biltema-sticksag-knaopt-andvand-H hemljuvahem86 skrev:
Va mest i allmänhet, men köper man billigt så ska man inte förvänta sig nåt utan va glad om det fungerar istället så slipper man bli besviken.S scim skrev:
Bodde en gång i tätort så köpte en elkedjesåg "CoTech" på Classe för att inte störa grannarna. Den såg bra ut, var en Husqvarna-kopia (de hade helt sonika kopierat Husqvarna-manualen). Det finurliga med den var att det inte fanns någon ställskruv för oljan till kedjan utan den sprutade maximalt hela tiden, dvs tömde ett par deciliter på fem minuter körning. Det kan man kalla "oljebad".
Den skar så småningom då man inte orkade fylla på olja var 5:e minut, tror den bara kostade 999:- men ändå, suck.
Den skar så småningom då man inte orkade fylla på olja var 5:e minut, tror den bara kostade 999:- men ändå, suck.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
B&D elektriska fogsvans från början av 2000talet. Farsan och jag skulle bygga altan och lat som han är köpte han den, och jag fick hans gamla fogsvans. Jag lyckades nog såga 20brädor rakt innan han ens kommit igenom den första, snett som F*N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte deras billigaste spade en gång. Den gick av efter tredje spadtaget.Workingclasshero skrev:
Med det sagt har jag också en del prylar från biltema som funkat riktigt bra. Exempelvis deras vinkelväxel för skruvdragare. Men har inte hunnit använda den jättemycket än.
Jag handlar rätt mycket på Biltema, en hel del är bra, men när det gäller maskiner får man sannerligen passa sig.
Jag har i andra trådar berättat om deras robotgräsklippare, som de lanserade med buller och bång en sommar, bara 8K. Den köpte jag, och låg sen på knä runt hela den 3500m2 stora tomten och la begränsningskabel. Så startade jag klipparen och den for glatt iväg över kabeln och in i busken. Kanske hade den hemlängtan, för om inte buskaget varit där så hade den åkt hela vägen tillbaka till Biltema. Vad vet jag.
Därefter startade den inte alls. Jag tog tillbaka den, och de började prata om att den måste skickas iväg och få kretskortet bytt — på en helt ny maskin.
Så roligt ska vi inte ha det, förklarade jag, fick pengarna tillbaka i handen, och åkte raka vägen och omsatte dem i en bättre begagnad trädgårdstraktor.
Det kröp då fram att tre av fem sålda robotgräsklippare på mitt lokala Biltema varit defekta och fått återköpas. Sen dess har de inte haft någon alls; hela satsningen var ett stort fiasko.
Men det är av misstagen man lär sig. Oftast.
Jag har i andra trådar berättat om deras robotgräsklippare, som de lanserade med buller och bång en sommar, bara 8K. Den köpte jag, och låg sen på knä runt hela den 3500m2 stora tomten och la begränsningskabel. Så startade jag klipparen och den for glatt iväg över kabeln och in i busken. Kanske hade den hemlängtan, för om inte buskaget varit där så hade den åkt hela vägen tillbaka till Biltema. Vad vet jag.
Därefter startade den inte alls. Jag tog tillbaka den, och de började prata om att den måste skickas iväg och få kretskortet bytt — på en helt ny maskin.
Så roligt ska vi inte ha det, förklarade jag, fick pengarna tillbaka i handen, och åkte raka vägen och omsatte dem i en bättre begagnad trädgårdstraktor.
Det kröp då fram att tre av fem sålda robotgräsklippare på mitt lokala Biltema varit defekta och fått återköpas. Sen dess har de inte haft någon alls; hela satsningen var ett stort fiasko.
Mer lågpris: En röd domkraft från Jula. Efter 2-3 användningar — inom dess rekommenderade kapacitet — säckade den helt enkelt ihop. Tackolov att jag ALLTID använder pallbockar säger jag bara. Ren dödsfälla. Har påtalat detta två gånger för Jula utan svar. Funderar starkt på att polisanmäla dem för framkallande av fara för annan.
En gång har jag i vredesmod styckmördat en laptop med järnspett och grep, men datorer förtjänar väl en helt egen tråd. Det var f ö hemma hos goda vänner. De hittade bokstäver från tangentbordet i gräsmattan i flera år efteråt.
ricebridge skrev:
Jag handlar rätt mycket på Biltema, en hel del är bra, men när det gäller maskiner får man sannerligen passa sig.
Jag minns även deras lansering av sin robotklippare. Fick högt betyg i Råd&Rön!
Som tur var blev det inte en sådan klippare.
Nu verkar det som att dessa kedjor har slutat att sälja robotklippare, misstänker att det blev för mycket kundsupport och problem.
Min julakraft höll i 15 år innan den plötsligt tappade oljan. 15 år bör bli ca 35 lyft....ricebridge skrev:
Mer lågpris: En röd domkraft från Jula. Efter 2-3 användningar — inom dess rekommenderade kapacitet — säckade den helt enkelt ihop. Tackolov att jag ALLTID använder pallbockar säger jag bara. Ren dödsfälla. Har påtalat detta två gånger för Jula utan svar. Funderar starkt på att polisanmäla dem för framkallande av fara för annan.