MultiMan MultiMan skrev:
Beror ju på bilmärke och ålder, då mycket var stabilare förr. Jag använde medföljande vevdomkraft till en e34 (1991) BMW (vägde 1,7 ton) varje år under de 17 år jag hade den, höll utmärkt.
på den tiden gjordes saker för att hålla lääänge inkl. bilen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
på den tiden gjordes saker för att hålla lääänge inkl. bilen.
Det håller jag med om men det fanns märken som hade dåliga domkrafter även då.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Renault?

XZN/IN12 brukar väl förekomma på VAG :)
Det är ju iaf riktiga bits som kan ta en hel del moment. ..

useless useless skrev:
Drar man sönder pluggen så använder man fel verktyg. Inte för att jag gillar Renault och udda lösningar, men jag har bytt olja säkert 20 gånger på min bil och pluggen funkar hur bra som helst fortfarande.
Jag har en sån här till spärrskaftet:

[länk]
Men varför?

richardtenggren
K karlmb skrev:
Det är ju iaf riktiga bits som kan ta en hel del moment. ..
Absolut, menade att man inte kan förvänta sig så mycket av Renault.

Insex eller XZN är båda bra och tillgängliga som bits/hylsa.

Redigerat:
  • Gilla
Martin Berggren och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men varför?
Ja, varför drar man sönder pluggen?

useless useless skrev:
Ja, varför drar man sönder pluggen?
1. Det är ett ovanligt verktyg som krävs så man tvingas ofta improvisera med något annat. Eller köpa billig skit pga det bara finns det att köpa. En riktig bil ska gå att reparera och underhålla med vanliga handverktyg.

2. 4-kant klarar inte så mkt moment som 6-kant.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Det enkla svaret är väl att det är en fransk bil. Men efter att ha sett vad tyskarna har åstadkommit det senaste decenniet så är jag ganska nöjd med att ha en fransk konstruktion.

A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, menade att man inte kan förvänta sig så mycket av Renault.

Insex eller XZN är båda bra och tillgängliga som bits/hylsa.
Nåja. Lite för att försvara Renault så är de faktiskt rätt lättskruvade bästa med min är att det är extremt simpelt att byta bromskiva tex bak, en stor mutter så ramlar i princip skivan av med hjullager =)
Problemet med insex är att vissa tillverkare har valt att sätta sådana skruvar på de mest korkade platserna på bilen. Ta tex vw passat 3bg. Det sitter insex till bromsbygeln, det är ett mycket utsatt område då de tar emot salt, grus, vatten hela tiden. Insex på en 2001 års modell har inte fräsha skruvar de rostar verkligen sönder så de kvittar hur bra du är på att skruva om det rostat sönder.
Och för att göra det ännu jävligare så ska de fan ha en 7 mm insex på sina bilar. Det är inte standard i verktygssats så du får även köpa det bredvid :p

Just om man ska skruva bromsar, så är det ju bra att investera i en 7 mm insexnyckel. Verkligen inte bara VW som har den storleken.

Det är väl typ branschstandard, har 7mm insex på SAABen med.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lite komiskt att nämna Saab och branschstandard i samma mening... ;)
Dom har väl rekord i bromsar som kräver specialverktyg?

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Lite för att försvara Renault så är de faktiskt rätt lättskruvade bästa med min är att det är extremt simpelt att byta bromskiva tex bak, en stor mutter så ramlar i princip skivan av med hjullager =)
Renault, fyra hjul och en bult!

A
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Just om man ska skruva bromsar, så är det ju bra att investera i en 7 mm insexnyckel. Verkligen inte bara VW som har den storleken.
Just därför borde en 7mm vara standard i en sats =)

Alfredo Alfredo skrev:
Renault, fyra hjul och en bult!
Av alla bilar jag någonsin ägt så är renault de jag har haft i flest år :p Och lagt minst pengar på, så nöjd att jag kan tänka mig en renault som nästa bil med =)

A
Denna kanske någon hugger mig på.
Men fick låna hem en sådan här och testa. Det är just lövsugen som jag anser är så onödig. För när det väl är dags för stora höststädningen så suger den knappt upp något alls och det är blött hela vägen från oktober till vintern i januari så de klarar inte att att suga upp det. =)

001948.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.