-Mäklaren var här igen förra veckan och när jag nämnde för honom att det inte finns friskluftsventiler, så menade han att det måste finnas. Då frågade jag om det inte bara räcker med att nämna för de som kommer på visning att det ej finns helt enkelt, men han menade att det är lite ”drygt” kanske om hela huset är nyrenoverat och så ska man nämna den punkten samt att de kanske kommer vilja pruta pga. det.

-Om jag evt. ska bo här i några månader- ett år, så bör jag väl fixa med ventilerna snarast tänker jag? Vet ju inte hur fort jag kommer sälja tänker jag… samt att det kanske blir ett plus att ha den punkten avklarad också då, så man slipper att köpare försöker pruta pga. det med.

-Nu har jag sänkt hastigheten från 2400 varv/minut till lägsta, 800 varv/minut på fläktarna i badrummen, så att de förhoppningsvis inte går snabbare än den som sitter i taket i köket. Men jag blir dock väldigt nojig ändå om det lyckas vandra avlopsslukt/luft trots allt från badrummen in till det öppna köket…!!! Ska jag för att vara HELT säker ta bort de elektriska nu i badrummen? Mäklaren påstod fortfarande att de elektriska är bättre än vanliga don.

-Vet att jag frågat innan, men går runt och är nojig ännu att jag hunnit skada innerväggar/tak med inomhusfukt etc. så som situationen varit/är hittills gällande ventiler. Flyttade hit i maj.

-Det enda som ännu kvarstår är dessvärre tvättstugan, där det inte finns möjlighet för mig att borra hål under marknivå etc. Hur gör jag med det rummet…? Hjälper det att alltid ha dörren dit öppen? Det har jag alltid haft hittills… ska man köpa en avfuktare dit då? Har ju även luftvatten pumpen där inne.. I så fall, vilken rekommenderas? Väldigt liten yta där inne… kanske max 7 kvm?

-Menar du att jag lika gärna kan behålla den från Biltema i det rummet utan fönster? Eller ska jag byta ut den också när jag ändå är i farten i så fall?

Tusen tack!!!

BirgitS
M m00nlight skrev:
Om jag evt. ska bo här i några månader- ett år, så bör jag väl fixa med ventilerna snarast tänker jag? Vet ju inte hur fort jag kommer sälja tänker jag… samt att det kanske blir ett plus att ha den punkten avklarad också då, så man slipper att köpare försöker pruta pga. det med.
Ja, i så fall är det ju bra att fixa tilluftsventiler.
M m00nlight skrev:
-Nu har jag sänkt hastigheten från 2400 varv/minut till lägsta, 800 varv/minut på fläktarna i badrummen, så att de förhoppningsvis inte går snabbare än den som sitter i taket i köket.
Det finns rekommendationer på flöden som bör följas för att huset och de boende ska må bra. Från minnet:

0,35 l/s och kvm frånluft totalt per våningsplan
15 l/s frånluft i badrum med dusch eller badkar
10 l/s frånluft i kök, tvättstuga, toalett, ev. klädkammare, förråd

Minst 4 l/s tilluft per person i sov-, vardagsrum och liknande rum.

Alltså du bör inte ställa ner hastigheten så mycket att rekommenderade värden underskrids.
M m00nlight skrev:
-Vet att jag frågat innan, men går runt och är nojig ännu att jag hunnit skada innerväggar/tak med inomhusfukt etc. så som situationen varit/är hittills gällande ventiler. Flyttade hit i maj.
Nej, det behöver du inte oroa dig för. Ni har väl dessutom haft en del öppna fönster och dörrar under sommaren.
M m00nlight skrev:
-Det enda som ännu kvarstår är dessvärre tvättstugan, där det inte finns möjlighet för mig att borra hål under marknivå etc.
Det går ju eftersom jag växte upp i ett hus där matkällaren, som låg under marknivå längs de två ytterväggarna, hade en ventil med kanal upp till marknivån. Säkert lättare att göra det i samband med att huset byggs men det visar att det går.

Varför jag sänkte hastigheten var pga. det jag nämnde senast;
”Men jag blir dock väldigt nojig ändå om det lyckas vandra avlopsslukt/luft trots allt från badrummen in till det öppna köket…”

Undrar ännu hur jag ska tänka gällande ovan. Trots att jag sänkte badrummen till lägsta möjliga (800), så låter det ändå, och jag undrar om det är pga. den i köket är satt på maximala effekt av elektrikern, för det låter så irriterande mycket från donen i köket, som en fläkt som går på högvarv, typ. Minns även att ventilationskillen rekommenderade att inte ha köksfläkten från taket igång på max (vet ej varför han sa det dock).

Någon som vet om man kan be någon gå upp på taket och sänka hastigheten på den fläkten på något vis? Jag vågar inte gå upp själv.

Jag har avvaktat hittills med tilluftsventilerna, då jag tänker att vi kollar om köpare dyker upp snart och kan tänka sig att köpa ”ändå”. Men om jag får det som argument att de vill pruta på priset pga. det saknas tilluftsventiler (4-5 st), vad är rimligt att det kan kosta? Så de inte överdriver med prutandet. Jag är som sagt så himla trött på allt som har med hantverkare att göra, så orkar inte hämta in nån offert just nu.

Men vad jag läst mig till kan man egentligen fixa med hål/tilluftsventiler själv också om man är händig, så bör inte vara så komplicerat ju….?

Tack på förhand!

Hela ventilationen bör ju skötas av fläkten på taket så ja, den bör injusteras så du får rätt frånluftsvärden för resp rum enligt vad @BirgitS redan skrivit

Jag skulle:
- ta bort paxfläktarna och sätta in frånluftsdon (i mitt hus sitter sådana i kök, badrum, garderob)
- se till att det finns ett reglerdon så takfläken kan ställas in steglöst eller helt enkelt byta ut takfläkten til en ny EC som rekommenderats
- ordna tilluftsventiler (i väggar eller spaltventiler) där det erfordras (i mitt hus finns sådana spaltventiler i överkant fönster i alla rum UTOM i badrum och kök)
- ta dit en ventilationsfirma som gör en injustering (OVK)

Förhoppningsvis får du då normenlig ventilation som den ska vara

K krambriw skrev:
Hela ventilationen bör ju skötas av fläkten på taket så ja, den bör injusteras så du får rätt frånluftsvärden för resp rum enligt vad @BirgitS redan skrivit

Jag skulle:
- ta bort paxfläktarna och sätta in frånluftsdon (i mitt hus sitter sådana i kök, badrum, garderob)
- se till att det finns ett reglerdon så takfläken kan ställas in steglöst eller helt enkelt byta ut takfläkten til en ny EC som rekommenderats
- ordna tilluftsventiler (i väggar eller spaltventiler) där det erfordras (i mitt hus finns sådana spaltventiler i överkant fönster i alla rum UTOM i badrum och kök)
- ta dit en ventilationsfirma som gör en injustering (OVK)

Förhoppningsvis får du då normenlig ventilation som den ska vara
Jag vill ju flytta ut snarast möjligt och orkar verkligen inte göra mer än jag måste innan försäljning längre. Har kämpat rejält som ensam osv. alltför länge med renovering och allt vad det innebär med olika hantverkare osv.

Så jag vill bara flytta ut så fort jag kan när köpare dyker upp, då jag är mentalt slut pga. diverse anledningar. Väntar just nu bara på energideklarationen innan jag kan lägga ut den till salu.

Så jag tänker att jag förhoppningsvis borde kunna låta fresh fläktarna i badrummen sitta kvar (bytte nyligen)… och ej behöva byta takfläkt osv?

Undrar bara hur jag ska få ner hastigheten/ljudet just nu som det är, efter att elektriker satte på fläkten uppe på taket.

Om du ställer frågor på det här forumet om olika byggnadsrelaterade saker så får du oftast faktabaserade svar om vad och hur vissa saker behöver åtgärdas. Huruvida du sedan orkar ta till dig det hela blir en helt annan frågeställning som vi troligen inte kan hjälpa dig med

En fungerande ventilation är a & o. Tänk dig själv vad en nyligen korrekt utförd, godkänd och protokollförd OVK kommer att underlätta för dig vid en försäljning. Jag är ganska säker på att du helst vill slippa spekulanter som vill pruta för att din ventilation inte fungerar korrekt. Även så länge du nu tänker bo kvar vill du väl ha frisk luft i huset?

Det som föreslås är ju också peanuts i förhållande till allt det som ni verkar ha gjort, mycket på bilderna från tex köket ser ju fint ut, synd om det lilla sista inte blir rätt

Jag verkligen gillar designen på dom där spishällarna med fläkt som suger ner ångorna men helst vill man ju även då blåsa ut dom direkt så inte bacon-doften sprider sig överallt i en öppen planlösning. Eftersom ni tydligen valt kolfilter till den (vilket jag personligen tycker är värdelöst, men strunta i det) så är det än viktigare att också få till korrekt ventilation i den frånluftsventilen i taket (som ersatte det kapade röret)

Hur justering av takfläktens hastighet kan/bör ske har det väl redan svarats på ett antal gånger?

Du har gjort det viktigaste för du har fått igång fläkten på taket. Det är den som ventilerar ditt hus.

Det kanske kan duga så, om den går på ungefär rätt fart. Men om du ska göra en enda grej till så tycker jag du ska ta dit nån som sätter upp en snygg rostfri spiskåpa över din fina köksö, och då väljer en firma och en sorts spiskåpa som kan kopplas ihop med takfläkten som styr den så att den går på rätt fart.

Då får du snyggt i köket och tillräckligt bra.

Den kommer du att ha nöje och nytta av när du bor där och den kommer att imponera på visningen när du säljer. Om den kostar lite grann så kommer du att få tillbaka det.

Allt det andra vore bra men om jag förstår läget rätt så tycker jag att du kan vänta med det. Ditt hus kommer inte att bli skadat, och det gör ingen avgörande skillnad på visningen. Många har sämre än så där. Om du försöker ha dörrarna öppna mellan rummen, och öppna fönstren ibland, så kommer det att lösa sig.

Redigerat:
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Du har gjort det viktigaste för du har fått igång fläkten på taket. Det är den som ventilerar ditt hus.

Det kanske kan duga så, om den går på ungefär rätt fart. Men om du ska göra en enda grej till så tycker jag du ska ta dit nån som sätter upp en snygg rostfri spiskåpa över din fina köksö, och då väljer en firma och en sorts spiskåpa som kan kopplas ihop med takfläkten som styr den så att den går på rätt fart.

Då får du snyggt i köket och tillräckligt bra.

Den kommer du att ha nöje och nytta av när du bor där och den kommer att imponera på visningen när du säljer. Om den kostar lite grann så kommer du att få tillbaka det.

Allt det andra vore bra men om jag förstår läget rätt så tycker jag att du kan vänta med det. Ditt hus kommer inte att bli skadat, och det gör ingen avgörande skillnad på visningen. Många har sämre än så där. Om du försöker ha dörrarna öppna mellan rummen, och öppna fönstren ibland, så kommer det att lösa sig.
Eller det jag inte fattar är vart din spishällventilation går nånstans när det ser ut så där. Det var därför jag skrev så. Här har vi ett hus som behöver ventileras med takfläkt, nån har stängt av den, installerat hällventilation och så hänger det ner ett rör från taket. Strunt i kåpan också om du har kopplat in den inbyggda hällfläkten nånstans jag förstår inte var och kapat röret i taket.

Det är ju en kolfilterlösning och luften blåser ut i sockeln under skåpet. Du kommer ev känna draget kring anklarna när du står och lagar maten

Jo det ser ju snyggt ut men blir det funktionellt? Den kolfilterfriterade steklukten blåser ut i sockeln och ut i rummet. Frånluftsdonet i taket som som sattes där efter avkapning av ventröret är tänkt att svara för luftombytet i köket. Eftersom takfläkten är igång bör det sugas ut frånluft den vägen och det har väl bedömts som tillräckligt

Det TS verkar undra är om det är katastrof och huset blir förstört, eller om folk vägrar köpa huset, om hon lämnar så där.

Då skulle jag säga att många har sämre än så där och ändå trivs i sina hus och sen får dem sålda. Huvudsaken var att hon fick igång takfläkten, sen får hon väl ha innerdörrarna öppna när det behövs och eventuellt öppna nåt fönster lite grann.

Jag håller med om att det var viktigt att överhuvudtaget få igång takfläkten. Luften måste ju närmast ha varit stillastående innan för något nämnvärt "självdrag" kan det inte ha varit, möjligen korsdrag då och då

Sedan är det ju aldrig fel att få veta vad som egentligen också borde göras. Oavsett om man orkar eller inte. Men helt klart blir det inte bra om takfläkten går på max nu i vinter. Dessutom var ljuden ifrån den tydligen redan nu störande

Håller med.

Tusen tusen tack för era hjälpsamma råd o tips som vanligt. Filmade lite kort från kökets don, hällens fläkt samt badrummet, kanske inte hörs tydligt, men ungefär så låter det. Jag har faktiskt inte upplevt att det ”stinker” eller liknande vid matlagning och när fläkten på hällen varit igång, kanske för att jag alltid är noga med att vädra ordentligt hemma?

Och jag vädrar hemma dagligen, öppnar alla fönster typ hela dagarna, men det är ju ffa. pga. värmen och för att luften verkligen står stilla här inne annars. Har även aldrig dörrarna stängda till något rum på nedervåningen.

Varför är det dåligt att takfläkten går på max? Och framförallt på vintern? Kan jag be någon granne t.ex. gå upp på taket och sänka hastigheten på den, eller måste elektriker göra det? Det var ju som tidigare nämnt elektrikern som var här senast och satte på den.

Sen tänker jag att jag ju är igång med säljprocessen osv, väntar bara på energideklarationen nu. Jag vill verkligen bort härifrån snarast, dessvärre (pga. privatlivet inte blev som tänkt), och jag tänker att så länge mäklaren nämner på visningen att det saknas tilluftsventiler (om köpare inte själva ser det på visningen), så tycker jag att jag gör ”rätt för mig” då. Då är de medvetna om ”vad de köper”. Jag var bara fundersam om jag var tvungen att ordna med det innan försäljning, så att ingen köpare kommer och anklagar mig efter kontraktsskrivning, men jag tolkar det helt enkelt som att det inte bör vara så, så länge man nämner det från början bara.

Sen var en annan fundering som sagt om de kan ”argumentera” och överdriva gällande att det blir en ”process” eller stor kostnad, för vad jag läst mig till, så kan även snickare eller en händig person själva fixa med tilluftsventiler i ”vanliga rum”. Dessvärre är jag själv inte så händig och jag orkar inte kontakta hantverkare osv. mer än jag måste vid detta läge…. Så det är inte pga. att jag är lat osv., men dessvärre otroligt slutkörd mentalt pga. diverse anledningar.

De flesta som köper hus vet att det finns saker som behöver fixas typ badrum som ska renoveras och allt vad det är. Allting behöver inte vara tipp-topp. Du har väl själv förbättrat många saker sen du köpte det. Köparen har undersökningsplikt och måste ta reda på själva vad de köper. Allt det där borde mäklaren kunna hjälpa dig med så det blir rätt.

Fläkten är nog gjord för att enbart vara på max när man lagar mat, annars ha ett lägre varvtal. Om den alltid är på max blir det för mycket uppvärmningskostnad och bullrigt. Det kan mycket väl vara så att det var köksfläkten som har rivits ut i renoveringen som innehöll varvtalsreglering. Men som du beskriver har du snarast för lite ventilation så det är nog inte ditt problem, såvida det inte är buller från fläkten. En ventilationsfirma kan fixa varvtalsreglering om det behövs, genom att sätta dit en transformator. Det går nog inte att justera direkt på takfläkten utan att sätta dit en transformator.

Det som kan vara en enkel fix för att öka ventilationen kan vara att ta loss frånluftsdonen som suger luft och skruva på dem så de blir mer öppna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.