2 757 läst ·
59 svar
3k läst
59 svar
Ventilation suterränghus
@Håbbe01 kan du se bilderna här? Vet ej om jag kan tagga så härM m00nlight skrev:Jag såg precis nån ”grej” till, till vänster om ”kvadraten” på taket (kan inte begreppen) på bilder/video, vet du vad det är? Kanske syns tydligare på video.
- hur vet jag om den funkar eller ej?
- har den betydelse om jag har integrerad fläkt i spisen idag? De kapade av ”röret” (?) som fanns sedan tidigare i köket och satte dit en ”don” (?) bara, har bifogat bilder/video på innan/efter.
Samt bilderna här? @Håbbe01M m00nlight skrev:Planritningarna utan röd text är innan renoveringen. De med röd text på är aktuella efter renoveringen.
Jag är framförallt bekymrad gällande nuvarande tvättstuga som inte har ventilation samt är under marken och har tegelvägg, hur ska jag få till ventilation där nu…?
Undrar även vad jag ” måste” göra och vad jag ”inte måste” göra gällande ventilationen? Vad kan jag låta bli och avvakta med helt enkelt som nästa ägare kan ta tag i om denne vill?
Jag planerar att flytta från huset så fort jag kan sälja den, då jag tyvärr blev ensamstående och känner att jag inte orkar/klarar av att bo i hus som ensamstående med allt vad det innebär som ensamstående…😞
Jag har ritat här igen, kanske lättare att se vad som är vad nu? Samt lagt upp bild på 3 ”fönsterhål” i vardagsrummets vägg, vilket innebär att det är en öppning mellan kök och vardagsrum.
Tacksam för alla råd och tips.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Åker det ut någon luft genom ventilen i kökstaket?
Kan kollas med tunt papper. Men självdrag fungerar ju rätt dåligt på sommaren.
Om dålig eller bra ventilation inte påverkar försäljningen behöver du ju inte göra något alls.
Kan kollas med tunt papper. Men självdrag fungerar ju rätt dåligt på sommaren.
Bra, men den ska alltid vara öppen.M m00nlight skrev:
Prata med mäklaren vad hen anser vad som lönar sig att göra med just ditt hus i det området.M m00nlight skrev:
Om dålig eller bra ventilation inte påverkar försäljningen behöver du ju inte göra något alls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Gå ut och titta på din fasad i närheten av badrummen och se om du ser något ventilgaller, typ det som sitter i rummet utan fönster.M m00nlight skrev:
Han sa att jag skulle börja med badrummen och sätta dit såna elektriska som går konstant. Han sa inget om de övriga rummen. Men jag tänker om det är KRAV att jag måste ordna hål i varje rum och sätta dit ventiler? Så jag inte får problem med sånt sen efter försäljning?BirgitS skrev:
Åker det ut någon luft genom ventilen i kökstaket?
Kan kollas med tunt papper. Men självdrag fungerar ju rätt dåligt på sommaren.
Bra, men den ska alltid vara öppen.
Prata med mäklaren vad hen anser vad som lönar sig att göra med just ditt hus i det området.
Om dålig eller bra ventilation inte påverkar försäljningen behöver du ju inte göra något alls.
Jag ska kika på fasaden, men det jag kom på nu är om det ”röret”eller vad det är som är uppe på taket, om det är till badrummen? Hade lagt upp bild tidigare på det.
Badrummet på nedervåningen är beläget under badrummet på ovanvåningen.
Mina tanke är att jag utgår från att takfläkten skötte självdraget och inte bara köket och då så är alla dina väggventiler badrum ihopkopplade sedan tidigare till detta rörsystem men nu med död fläkt. En annars mycket vanlig lösning i äldre hus.M m00nlight skrev:
Tror ej att vi löser detta här så någon vent kunnig på plats skulle nog ej skada.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nej, det finns ju inte krav på det nu lika lite som när du köpte huset. Men vissa saker gör det lättare att sälja huset. Prata med mäklaren.M m00nlight skrev:
Hej igen. En ventilationskille kom och kikade.
-Han sa att takfläkten inte är igång och att elektriker måste se om strömmen funkar dit efter att de dragit om elen i hela huset, då det verkar sitta något nytt uttag (?) vid takfläkten.
-Han sa att om takfläkten funkar, så räcker det att sätta en regulator och sen ska det funka fint med ”självdraget” i huset.
-Dock menar han att jag bör ta bort de elektriska fresh ventilerna i badrummen och sätta dit vanliga don, vilket var det jag hade från början…. Måste jag verkligen det? Har precis lagt massa pengar på dem + installation av elektriker… ventilationskillen menar att självdraget i huset inte kommer funka så bra när takfläkten kommer igång samt med dessa fresh i badrummen samtidigt…?
-Om takfläkten inte funkar, så menar han att han kan montera dit en ny EC-fläkt (?).
-Jag upptäckte efteråt ett till galler på fasaden (se bild), vet dock inte om den är ”innanför” innertaket eller ej, då de sänkte taket lite pga. spotlights. Dessutom är det väggar på insidan, så det gallret på utsidan ”går inte någonstans till insidan” just nu ju. Kan man göra något med det? Verkar ju vara hål utåt därifrån sedan tidigare då?
-Sen upptäckte jag även att golvet på ovanvåningen slutar typ där jag markerat med röd linje (se bild). Jag tror det är väldigt riskabelt att borra hål ut där nere i tvättstugan???? Tänker på dränering (?) etc.? Dessutom sa ventilationsfilter att han inte lämnar garantier om han ska borra genom väggar.
-Då jag som tidigare nämnt gärna vill flytta och sälja huset snarast (om jag inte förlorar alltför mkt på det), då jag inte orkar bo här mer än jag måste, dels pga. separation och dels pga. klarar ej av att bo i hus (energimässigt) som ensamstående, så undrar jag återigen, då jag läst olika gällande krav etc.
= MÅSTE jag fixa takfläkten enligt ovanstående beskrivning, hål/ventilation i ”tvättstuga” etc.?
Vad MÅSTE jag fixa som är KRAV innan försäljning?
-Eller kan jag sälja huset som det är med endast de elektriska fresh ventilerna i badrummen och den invändiga ventilen i rummet utan fönster på nedervåningen?
-Exakt ALLT är splitternytt i huset inomhus i övrigt, alltså verkligen ALLT. Vi rev ner alla väggar, all isolering, bilade, flytspacklade, vattenburen golvvärme, luft/vatten-värmepump, ny isolering, nya väggar, etc.
-Jag orkar verkligen inte göra en enda grej till mer än jag måste i huset innan försäljning, om det inte är krav, dels pga. mentalt slut, men även ekonomiskt, så klart.
-Tacksam för vidare vägledning, då jag inte har någon att bolla med. Vet inte om mäklare har koll på allt alltid, han har som sagt endast sagt att jag bör installera elektriska fläktar i badrummen till att börja med. Han har ej nämnt något annat. Men då antog han troligtvis att takfläkten funkade när han var här sist (vilket jag inte hade koll på förrän efter ventilationskillen kom)….
-Han sa att takfläkten inte är igång och att elektriker måste se om strömmen funkar dit efter att de dragit om elen i hela huset, då det verkar sitta något nytt uttag (?) vid takfläkten.
-Han sa att om takfläkten funkar, så räcker det att sätta en regulator och sen ska det funka fint med ”självdraget” i huset.
-Dock menar han att jag bör ta bort de elektriska fresh ventilerna i badrummen och sätta dit vanliga don, vilket var det jag hade från början…. Måste jag verkligen det? Har precis lagt massa pengar på dem + installation av elektriker… ventilationskillen menar att självdraget i huset inte kommer funka så bra när takfläkten kommer igång samt med dessa fresh i badrummen samtidigt…?
-Om takfläkten inte funkar, så menar han att han kan montera dit en ny EC-fläkt (?).
-Jag upptäckte efteråt ett till galler på fasaden (se bild), vet dock inte om den är ”innanför” innertaket eller ej, då de sänkte taket lite pga. spotlights. Dessutom är det väggar på insidan, så det gallret på utsidan ”går inte någonstans till insidan” just nu ju. Kan man göra något med det? Verkar ju vara hål utåt därifrån sedan tidigare då?
-Sen upptäckte jag även att golvet på ovanvåningen slutar typ där jag markerat med röd linje (se bild). Jag tror det är väldigt riskabelt att borra hål ut där nere i tvättstugan???? Tänker på dränering (?) etc.? Dessutom sa ventilationsfilter att han inte lämnar garantier om han ska borra genom väggar.
-Då jag som tidigare nämnt gärna vill flytta och sälja huset snarast (om jag inte förlorar alltför mkt på det), då jag inte orkar bo här mer än jag måste, dels pga. separation och dels pga. klarar ej av att bo i hus (energimässigt) som ensamstående, så undrar jag återigen, då jag läst olika gällande krav etc.
= MÅSTE jag fixa takfläkten enligt ovanstående beskrivning, hål/ventilation i ”tvättstuga” etc.?
Vad MÅSTE jag fixa som är KRAV innan försäljning?
-Eller kan jag sälja huset som det är med endast de elektriska fresh ventilerna i badrummen och den invändiga ventilen i rummet utan fönster på nedervåningen?
-Exakt ALLT är splitternytt i huset inomhus i övrigt, alltså verkligen ALLT. Vi rev ner alla väggar, all isolering, bilade, flytspacklade, vattenburen golvvärme, luft/vatten-värmepump, ny isolering, nya väggar, etc.
-Jag orkar verkligen inte göra en enda grej till mer än jag måste i huset innan försäljning, om det inte är krav, dels pga. mentalt slut, men även ekonomiskt, så klart.
-Tacksam för vidare vägledning, då jag inte har någon att bolla med. Vet inte om mäklare har koll på allt alltid, han har som sagt endast sagt att jag bör installera elektriska fläktar i badrummen till att börja med. Han har ej nämnt något annat. Men då antog han troligtvis att takfläkten funkade när han var här sist (vilket jag inte hade koll på förrän efter ventilationskillen kom)….
Låter bra det som han sadeM m00nlight skrev:
Jo de fläktarna kommer trycka ut luften i närmsta ventil även om takfläkten hjälper till att suga ut luften
Då kommer även fukten inte ut ur huset
Teoretiskt skulle fläktarna sitta kvar men avstängd men då försvinner möjligheten att justera flödet vid en ovk besiktning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns inga krav som måste uppfyllas innan en försäljning och det går att sälja hus i vilket skick som helst. Däremot kan vissa saker leda till lägre pris men det är ju något som du måste diskutera med mäklaren eftersom det varierar mellan olika områden.M m00nlight skrev:= MÅSTE jag fixa takfläkten enligt ovanstående beskrivning, hål/ventilation i ”tvättstuga” etc.?
Vad MÅSTE jag fixa som är KRAV innan försäljning?
-Eller kan jag sälja huset som det är med endast de elektriska fresh ventilerna i badrummen och den invändiga ventilen i rummet utan fönster på nedervåningen?
Alltså, du ”måste” ingenting. Det enda som händer är att det eventuellt sänker värdet om något stort behöver åtgärdas.
Ta dit en besiktningsman för säljarbesikning. De är jättebra att bolla med och kommer gärna med tips på enkla saker du kan fixa före försäljning om du vill. Allt hamnar i protokollet och köparen kan ge bud utifrån det. Om du fixar något efter besiktningen kan mäklaren skriva det i prospektet.
Om du gör en besiktning kan du faktiskt med gott samvete överlämna alla eventuella problem till köparen. Små enkla saker utgör ju inget hinder, och större saker kan de helt enkelt budgetera för när de lägger bud.
Ta dit en besiktningsman för säljarbesikning. De är jättebra att bolla med och kommer gärna med tips på enkla saker du kan fixa före försäljning om du vill. Allt hamnar i protokollet och köparen kan ge bud utifrån det. Om du fixar något efter besiktningen kan mäklaren skriva det i prospektet.
Om du gör en besiktning kan du faktiskt med gott samvete överlämna alla eventuella problem till köparen. Små enkla saker utgör ju inget hinder, och större saker kan de helt enkelt budgetera för när de lägger bud.
Hej återigen! Tusen tack för alla svar hittills. Mkt hjälpsamt när man är ensam med allt…
- Elektrikern kom och satte på strömmen på taket och donen i köket började funka direkt och verkar ha starkt sug, dels pga att den låter, och dels för att jag höll en tjock servett mot den som sögs upp med riktigt bra kraft. Måste jag be elektrikern sänka kraften kanske…?
-Elektrikern sa att det var missförstånd och de hade ej satt på strömmen uppe till fläkten pga. de trodde jag skulle byta ut fläkten, då den är gammal….
-Vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att de elektriska Fresh ventilerna i badrummen funkar mycket bättre nu…?
-Vad säger ni, kan jag behålla de i badrummen, så jag ej byter tillbaka till vanliga don? De nuvarande i badrummen känner ju av fukt, lukt samt ljus och snurrar ännu kraftigare då.
-Det finns väl ingen risk att luften/lukten från badrummen vandrar på något vis in mot den som sitter på taket i köket och blandas/kommer där va?
-Tycker ni jag ska byta ut fläkten uppe till en sån ec fläkt, då nuvarande är äldre, eller kan den sitta kvar i några år till…?
-Undrar om det är ok att montera dessa friskluftsventiler i alla rum där nere, 3 sovrum, samt även byta ut den nuvarande väggventilen från Biltema i rummet utan fönster till denna, då jag antar att denna har bättre kvalité?
-Och ovanvåningen tänkte jag 1 i vardagsrummet och 1 i det öppna köket, även om det finns don uppe på taket i köket?
https://ventilation.se/sv/products/vaggventil-fresh-tl100de
Tusen tack på förhand.
- Elektrikern kom och satte på strömmen på taket och donen i köket började funka direkt och verkar ha starkt sug, dels pga att den låter, och dels för att jag höll en tjock servett mot den som sögs upp med riktigt bra kraft. Måste jag be elektrikern sänka kraften kanske…?
-Elektrikern sa att det var missförstånd och de hade ej satt på strömmen uppe till fläkten pga. de trodde jag skulle byta ut fläkten, då den är gammal….
-Vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att de elektriska Fresh ventilerna i badrummen funkar mycket bättre nu…?
-Vad säger ni, kan jag behålla de i badrummen, så jag ej byter tillbaka till vanliga don? De nuvarande i badrummen känner ju av fukt, lukt samt ljus och snurrar ännu kraftigare då.
-Det finns väl ingen risk att luften/lukten från badrummen vandrar på något vis in mot den som sitter på taket i köket och blandas/kommer där va?
-Tycker ni jag ska byta ut fläkten uppe till en sån ec fläkt, då nuvarande är äldre, eller kan den sitta kvar i några år till…?
-Undrar om det är ok att montera dessa friskluftsventiler i alla rum där nere, 3 sovrum, samt även byta ut den nuvarande väggventilen från Biltema i rummet utan fönster till denna, då jag antar att denna har bättre kvalité?
-Och ovanvåningen tänkte jag 1 i vardagsrummet och 1 i det öppna köket, även om det finns don uppe på taket i köket?
https://ventilation.se/sv/products/vaggventil-fresh-tl100de
Tusen tack på förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om du ska sälja i närtid behöver du som sagt vad inte göra någonting.M m00nlight skrev:
Det kan bli så om badrumsfläktarna trycker ut luften snabbare än vad fläkten på taket blåser ut luften.M m00nlight skrev:
Kan väl sitta kvar tills den går sönder men det är ju bra att kolla upp marknaden i förväg, så att man inte när man har en trasig fläkt vare sig hugger första fläkt man hittar eller ägnar en månad åt att undersöka marknaden.M m00nlight skrev:
Enda väsentliga skillnaden mot Biltema-fläkten är väl att denna kan rikta luftflödet upp mot taket så att det inte direkt blåser där man vistas.M m00nlight skrev:




