M m00nlight skrev:
Jag minns att en elektriker (inte han som jobbade i huset) kikade om det fanns ström där efter renoveringen, men han kunde inte hitta något. Något sånt var det.

Hela elcentralen blev utbytt till nytt, så alla kablar och allt annat gällande elen är helt nytt. Har spotlights i hela huset.

Vad kan/ska jag fråga/säga till elektrikern som jobbat i huset att göra/koppla ihop?
Det blev inget nytt gruppschema när ni drog om elen? Det var ju lite tråkigt.
Du får be hen att återställa strömmen till takfläkten. Utan den har ni ingen ordentlig allmänventilation. Sen får jag säga att det nog var att ta det i fel ordning att sätter freshfläktar före ni fick koll på den på taket.
Angående friskluftsventiler så bör man ha iallafall en per rum som inte har utsug. Dvs kök, bad, tvätt osv. Eventuellt kan du sätta fläkt i tvättstugan så det blåser in i badrummet.
 
V Viklarn skrev:
Det blev inget nytt gruppschema när ni drog om elen? Det var ju lite tråkigt.
Du får be hen att återställa strömmen till takfläkten. Utan den har ni ingen ordentlig allmänventilation. Sen får jag säga att det nog var att ta det i fel ordning att sätter freshfläktar före ni fick koll på den på taket.
Angående friskluftsventiler så bör man ha iallafall en per rum som inte har utsug. Dvs kök, bad, tvätt osv. Eventuellt kan du sätta fläkt i tvättstugan så det blåser in i badrummet.
Vad menas med gruppschema? 😞 jag har fått nedan dokument på elcentralen av elektrikern (se bilder).
Jag hade bara vanliga don eller vad det heter i badrummen i typ 3 månader och jag kände att allting var helt stilla, ffa. i badrummen. Vad kan hända nu när jag satte in dem först? Elektrikern kopplade fresh i badrummen via elen som sitter bakom speglarna tror jag jag sa.
Det var även mäklaren som kom för att värdera huset inför försäljning som sa till mig att jag ska börja med att fixa ventilationen i badrummen..😞
 
  • Elektriskt gruppschema med modulnummer, märkström och ledararea för olika grupper såsom spis, värmepanna och belysning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över elcentralens gruppindelning med märkningar som JFB1, JFB2 och nummer som F1-F30. Diagrammet är 500x355 mm stort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den första bilden visar ett gruppschema för elen.
 
M m00nlight skrev:
Via fläkt o rör? Vilka då? Förlåt, förstod ej.
Vet mer om läget nu

Men med självdrag så mynnar alla frånluftsutrymmen (kök, badrum, förråd, tvätt, wc) upp till tak som avluft men där sitter en fläkt vilket låter rimligt att huset har haft förstärkt självdrag via, denna fläkt som nu ej funkar.

Men då bör också de ventiler i frånluftsutrymmen som fanns tidigare och viss mån idag vara kopplat till takfläkten via ett rörsystem. Dock har nya rum tillkommit, typ tvättstuga

De nya fresh fläktarna i resp badrum kommer isåfall inte vara till någon nytta om de är kopplade till rörsystemet, dvs de blåser ut luft i röret men som sedan blåser in i kök eller andra badrummet men inte till taket.

Därför om den a hypotes stämmer så måste fläkten igång på taket som suger ut luft från alla frånluftsutrymmen.

Är kökets hängande rör kopplat nånstans eller varför hänger det där?

Sedan måste det finnas ventiler (100mm) genom vägg till alla sovrum och minst 2 till vardagsrum.

Givetvis skall tvättstugan kopplas på rörsystemet
 
H Håbbe01 skrev:
Vet mer om läget nu

Men med självdrag så mynnar alla frånluftsutrymmen (kök, badrum, förråd, tvätt, wc) upp till tak som avluft men där sitter en fläkt vilket låter rimligt att huset har haft förstärkt självdrag via, denna fläkt som nu ej funkar.

Men då bör också de ventiler i frånluftsutrymmen som fanns tidigare och viss mån idag vara kopplat till takfläkten via ett rörsystem. Dock har nya rum tillkommit, typ tvättstuga

De nya fresh fläktarna i resp badrum kommer isåfall inte vara till någon nytta om de är kopplade till rörsystemet, dvs de blåser ut luft i röret men som sedan blåser in i kök eller andra badrummet men inte till taket.

Därför om den a hypotes stämmer så måste fläkten igång på taket som suger ut luft från alla frånluftsutrymmen.

Är kökets hängande rör kopplat nånstans eller varför hänger det där?

Sedan måste det finnas ventiler (100mm) genom vägg till alla sovrum och minst 2 till vardagsrum.

Givetvis skall tvättstugan kopplas på rörsystemet
Kökets hängande rör är hur det var innan, sen kapades den av och man satte dit en vanlig don bara, vet inte vad den har för effekt nu, den donen. Har bifogat bild med inringning på donen.

Jag har ej märkt av dålig lukt i kök/badrummen som kommit tillbaka, så jag undrar var det tar vägen just nu via fresh?

Jag har endast de två fresh i badrummen samt den där invändiga ventilen jag länkade till i rummet utan fönster. Finns inga andra ventiler i huset just nu.

Menar du att omkretsen ska vara 100 mm på ventilerna? Kan jag be snickare montera? Vilken rekommenderar du till sovrum/vardagsrum?

Hur ska tvättstugan kopplas? Kan elektriker göra något i detta fallet med kopplingen? Så jag vet om jag bör fråga honom något eller fixa något.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den första bilden visar ett gruppschema för elen.
Tack. Vad innebär det då? Elektriker behöver ej göra ngt mer?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker mest på vad som händer om det brinner.

Förlåt, jag glömde bort att det fanns en ventil. Har du kollat om det kommer in luft där genom att hålla ett tunt papper eller en ljuslåga framför?

Tror inte det, det är ju redan rätt fuktig luft sommartid men det är ju inte bra i längden.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker mest på vad som händer om det brinner.

Förlåt, jag glömde bort att det fanns en ventil. Har du kollat om det kommer in luft där genom att hålla ett tunt papper eller en ljuslåga framför?
Om vi alltid har dörren öppen är det ”ok” vid evt brand?
Höll precis en tunn servett där under, tycker inte det blåste ngt… den köptes för typ 2 mån sedan.

Snickaren satte tillbaka det gamla gallret p utsidan, för det nya gallret passade ej. Men invändiga ventilen är helt ny.

Denna från biltema. Kanske kass kvalité, eller…?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/invandig-vaggventil-2000031440
 
  • Vit väggventil med två nedhängande snören, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal ventilationsgaller utomhus, delvis överväxt med mossa och omgiven av jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M m00nlight skrev:
Menar du att omkretsen ska vara 100 mm på ventilerna? Kan jag be snickare montera?
Antingen sätter man in runda tilluftsventiler genom väggarna eller så sätter man in spaltventiler i vissa fönsterkarmar. Beroende på fasad kan det vara enklare med spaltventiler.
M m00nlight skrev:
Om vi alltid har dörren öppen är det ”ok” vid evt brand?
Jag kan inte svara på det, det beror på vilka risker man är beredd att ta, det är ju ovanligt att det brinner, och ålder på barnet etc.
M m00nlight skrev:
Höll precis en tunn servett där under, tycker inte det blåste ngt… den köptes för typ 2 mån sedan.

Snickaren satte tillbaka det gamla gallret p utsidan, för det nya gallret passade ej. Men invändiga ventilen är helt ny.

Denna från biltema. Kanske kass kvalité, eller…?
Luftflödet skapas av frånluftsfläkten och är den inte så kraftig och/eller luftflödet till den tas från flera rum, så blir det inte så mycket drag. En tilluftsventil är bara ett hål genom väggen som täcks lite snyggt så det bestämmer inte luftflödet och luftflödet har inte med någon kvalitet att göra.

Men vad är det för två snören som hänger ner?
 
M m00nlight skrev:
Kökets hängande rör är hur det var innan, sen kapades den av och man satte dit en vanlig don bara, vet inte vad den har för effekt nu, den donen. Har bifogat bild med inringning på donen.

Jag har ej märkt av dålig lukt i kök/badrummen som kommit tillbaka, så jag undrar var det tar vägen just nu via fresh?

Jag har endast de två fresh i badrummen samt den där invändiga ventilen jag länkade till i rummet utan fönster. Finns inga andra ventiler i huset just nu.

Menar du att omkretsen ska vara 100 mm på ventilerna? Kan jag be snickare montera? Vilken rekommenderar du till sovrum/vardagsrum?

Hur ska tvättstugan kopplas? Kan elektriker göra något i detta fallet med kopplingen? Så jag vet om jag bör fråga honom något eller fixa något.
M m00nlight skrev:
Menar du att omkretsen ska vara 100 mm på ventilerna?
100 är standard men 80 lättare att montera om a måste borra nya hål i tegelvägg

https://ventilation.se/sv/products/vaggventil-fresh-80


Det som gått fel förmodligen är kökets ombyggnad
Fläkten innan hade 2 funktioner

1. Forcerad läge för takfläkt, dvs när man lagar mat
2. Grundflöde för husets ventilation, dvs läget som alltid fanns oavsett inställning på köksfläkten.

Med Köksfläkt så menar jag egentligen kökskåpa dvs kåpa utan egen fläkt men med fettfilter och styrning till extern fläkt dvs den på taket.

När gamla "fläkten" försvann så försvann också husets grundventilation

Fresh måste sen bort, möjligtvis flyttas till tvättstuga med hål i väggen ut för att få till det just där då eventuell inkoppling till rörsystemet kan vara svårt

Sen är extra ventiler ut genom vägg nödvändigt för att få igång flödet

Skulle starkt rekommendera en varvtalsregulator på takfläkten så att den inte går på max pga ljudet.

Finns ex.
https://ventilation.se/sv/products/tyristor-vrs-15a-varvtalsreglering-flaktar
 
  • Gilla
aspa-hasse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Antingen sätter man in runda tilluftsventiler genom väggarna eller så sätter man in spaltventiler i vissa fönsterkarmar. Beroende på fasad kan det vara enklare med spaltventiler.

Jag kan inte svara på det, det beror på vilka risker man är beredd att ta, det är ju ovanligt att det brinner, och ålder på barnet etc.

Luftflödet skapas av frånluftsfläkten och är den inte så kraftig och/eller luftflödet till den tas från flera rum, så blir det inte så mycket drag. En tilluftsventil är bara ett hål genom väggen som täcks lite snyggt så det bestämmer inte luftflödet och luftflödet har inte med någon kvalitet att göra.

Men vad är det för två snören som hänger ner?
Det är spjäll, för att stänga/öppna ventilen. Är det enklast med spaltventiler?
 
H Håbbe01 skrev:
100 är standard men 80 lättare att montera om a måste borra nya hål i tegelvägg

[länk]


Det som gått fel förmodligen är kökets ombyggnad
Fläkten innan hade 2 funktioner

1. Forcerad läge för takfläkt, dvs när man lagar mat
2. Grundflöde för husets ventilation, dvs läget som alltid fanns oavsett inställning på köksfläkten.

Med Köksfläkt så menar jag egentligen kökskåpa dvs kåpa utan egen fläkt men med fettfilter och styrning till extern fläkt dvs den på taket.

När gamla "fläkten" försvann så försvann också husets grundventilation

Fresh måste sen bort, möjligtvis flyttas till tvättstuga med hål i väggen ut för att få till det just där då eventuell inkoppling till rörsystemet kan vara svårt

Sen är extra ventiler ut genom vägg nödvändigt för att få igång flödet

Skulle starkt rekommendera en varvtalsregulator på takfläkten så att den inte går på max pga ljudet.

Finns ex.
[länk]
Tusen tack för svar. Vad är enklast/smidigast i mitt fall, då jag bara vill flytta härifrån snarast och även göra det så billigt som möjligt? Är så slut mentalt på allt som har med renovering att göra samt ensamstående med bl.a. spädbarn, vill ha en så ”snabb och smidig process” som möjligt, är helt slut på att träffa hantverkare osv. hela tiden. Vill bara ut härifrån. Men vill fixa det på en ”godkänd nivå” innan jag säljer bara…
 
M m00nlight skrev:
Tusen tack för svar. Vad är enklast/smidigast i mitt fall, då jag bara vill flytta härifrån snarast och även göra det så billigt som möjligt? Är så slut mentalt på allt som har med renovering att göra samt ensamstående med bl.a. spädbarn, vill ha en så ”snabb och smidig process” som möjligt, är helt slut på att träffa hantverkare osv. hela tiden. Vill bara ut härifrån. Men vill fixa det på en ”godkänd nivå” innan jag säljer bara…
Jag förstår, ta, dit elektriker i alla fall och få igång takfläkten koppla bort fresh fläktarna och sätt dit frånluftsdon istället som går att justera. Typ detta.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/vaggventiler/franluftsdon-100-mm-2000058961 Borde bli en mycket bättre luft i huset redan då.

Röret i köket måste fimpas och pluggas om det fortfarande är inkopplat på tak fläkt

Borde väl sitta nån ventilation i vägg eller fönster i vardagsrummet hoppas jag
 
H Håbbe01 skrev:
Jag förstår, ta, dit elektriker i alla fall och få igång takfläkten koppla bort fresh fläktarna och sätt dit frånluftsdon istället som går att justera. Typ detta.

[länk] Borde bli en mycket bättre luft i huset redan då.

Röret i köket måste fimpas och pluggas om det fortfarande är inkopplat på tak fläkt

Borde väl sitta nån ventilation i vägg eller fönster i vardagsrummet hoppas jag
Tusen tack för svar. Jag hänger inte med nu. Varför ska jag inte ha elektriska i badrummen? Jag hade typ exakt såna som du länkade till i badrummen i början, men det var förfärligt, kändes som att allt var stilla även där och det kändes inte fräscht öht., så därför tänkte jag att det skulle hjälpa att sätta in elektriska som går konstant i badrummen samt att mäklare rekommenderade det inför försäljning. Jag bifogar bild på de nuvarande i badrummen.

Bifogar även på den som finns i köket. Det var exakt likadana som satt i badrummen som finns i köket just nu. Ska man ta bort den och stänga igen hålet helt?

Elektriker kommer imorgon för småfix med annat som är kvar, så vad ska jag säga exakt till honom gällande ventilation? Jag måste inte kontakta ventilatiosnfirma? Klarar jag mig med elektriker/snickare som redan jobbat i huset kanske?

Länkar till den fläkten jag har i badrummen.
https://www.bevego.se/kategorier/ventilation/flaktar/badrumsflakt-intellivent-sky-fresh-vit

Och hur gör jag med resterande rum? Snickare?
 
  • Tak med ventilationsuttag och texten "Köket" i röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk badrumsfläkt monterad på en vägg med grön lysdiod. Texten "Badrum" står skrivet i röd sprayfärg på kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takventil i köket med texten "Sitter i köket" skriven under i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du ingen vind där man kan se rördragningen? Tror ej att badrummen har var sitt rör direkt upp till taket så vart tar då luften vägen från badrumsfläktarna?
 
H Håbbe01 skrev:
Har du ingen vind där man kan se rördragningen? Tror ej att badrummen har var sitt rör direkt upp till taket så vart tar då luften vägen från badrumsfläktarna?
Jag har ingen vind, platt tak. Har lagt upp bilder i början av inlägget på hur huset ser ut.
Visade bilderna till en som arbetar med ventilation som menade att luften från badrummen går ut via fasaden….?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.