Snälla hjälp mig, blir galen snart. Är ensamstående, så har ingen att bolla med. Vad gör jag med ventilationen här….?
Suterränghus från 1979, självdrag.
Papptak. Fasad - tegel och trä.
Stomme - träregelverk ovan mark.
Boarea 114, biarea 24.
Vattenburen golvvärme med luft/vatten-värmepump installerat i år.
All isolering och alla väggar i huset revs ner i år och därefter på med allt nytt.
Har nyligen satt in fresh intellivent sky med konstant fart (2400 rpm) i badrum uppe (med fönster) och badrum nere (utan fönster, under marken).
Integrerad fläkt i spisen, köket är ”öppet”.
Vardagsrummet är delvis ”öppet” mot köket, även om rummen är ”jämte” varann.
Har 1 rum nere som är utan fönster, under marken, fanns ”galler” från utsidan sedan tidigare (se bilder), rummet räknades som hobbyrum i annonsen.
Nuvarande snickare satte in en ny invändig väggventil med spjäll dit (se länk) - Är den ok, eller bör den bytas? Jag vill använda rummet som ”sovrum” till mitt barn, även om fönster saknas.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/invandig-vaggventil-2000031440
Finns INGA andra ventiler eller hål i resten av huset, utöver ovan nämnda.
Jag har ej bytt fönster, det är 2- och 3-glasfönster, isolerglas, enligt tidigare annons.
Räcker det att sätta in tillluftsventiler? I vilka rum? Kan snickare göra det, eller måste det vara någon som arbetar med ventilation?
Om ok med snickare, var ska ventilerna placeras i rummen? Bör jag ha 2 st i vardagsrummet och 2 st i köket, som är ca 35 kvm var?
Jag var tyvärr väldigt dum och gjorde om klädkammaren till ”tvättstuga”. Det blev väldigt litet, men där finns nu tvättmaskin, torktumlare och värmepump…… UTAN ventilation. HUR löser jag det, då det ligger under marken och ytterväggen är tegel (se bild)?
Är väggarna redan påverkade av ”fuktskador” tror ni? Har bott i huset i ca 4-5 månader efter all renovering….. kan tillägga att jag ”höll på att dö” av den vidriga värmen nu i sommar på ovanvåningen. INGEN LUFT ALLS, kändes värre än bastu, men det var svalt på nedervåningen.
Hoppas ni förstår mina bilder, så ni kan se lite av konstruktionen och var rummen finns. Har målat, då jag gärna vill vara anonym.
Tacksam för alla tips och råd, då jag inte vet hur jag ska gå vidare och blir galen av att bo så här ”fel”, framförallt med småbarn och SPÄDBARN.
Boarea 114, biarea 24.
All isolering och alla väggar i huset revs ner i år och därefter på med allt nytt.
Har nyligen satt in fresh intellivent sky med konstant fart (2400 rpm) i badrum uppe (med fönster) och badrum nere (utan fönster, under marken).
Har 1 rum nere som är utan fönster, under marken, fanns ”galler” från utsidan sedan tidigare (se bilder), rummet räknades som hobbyrum i annonsen.
Nuvarande snickare satte in en ny invändig väggventil med spjäll dit (se länk) - Är den ok, eller bör den bytas? Jag vill använda rummet som ”sovrum” till mitt barn, även om fönster saknas.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/invandig-vaggventil-2000031440
Jag har ej bytt fönster, det är 2- och 3-glasfönster, isolerglas, enligt tidigare annons.
Räcker det att sätta in tillluftsventiler? I vilka rum? Kan snickare göra det, eller måste det vara någon som arbetar med ventilation?
Om ok med snickare, var ska ventilerna placeras i rummen? Bör jag ha 2 st i vardagsrummet och 2 st i köket, som är ca 35 kvm var?
Jag var tyvärr väldigt dum och gjorde om klädkammaren till ”tvättstuga”. Det blev väldigt litet, men där finns nu tvättmaskin, torktumlare och värmepump…… UTAN ventilation. HUR löser jag det, då det ligger under marken och ytterväggen är tegel (se bild)?
Är väggarna redan påverkade av ”fuktskador” tror ni? Har bott i huset i ca 4-5 månader efter all renovering….. kan tillägga att jag ”höll på att dö” av den vidriga värmen nu i sommar på ovanvåningen. INGEN LUFT ALLS, kändes värre än bastu, men det var svalt på nedervåningen.
Hoppas ni förstår mina bilder, så ni kan se lite av konstruktionen och var rummen finns. Har målat, då jag gärna vill vara anonym.
Tacksam för alla tips och råd, då jag inte vet hur jag ska gå vidare och blir galen av att bo så här ”fel”, framförallt med småbarn och SPÄDBARN.
Produkter som diskuteras: "intellivent sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 169 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Om du lägger upp planlösningar för de två våningsplanen tror jag det blir lättare att förstå än fasadbilder med text på.
Men rent principiellt:
1. Ständig frånluft i badrum, kök, tvättstuga och ev. andra rum med "dålig" luft
2. Tilluft i rum man vistas i länge, typiskt sov- och vardagsrum.
Det finns normer för hur stort frånluftsflödena bör vara och de är:
1. 15 l/s i badrum med badkar och/eller dusch
2. 10 l/s i kök, tvättstuga och toaletter utan bad och dusch
3. 5-10 l/s i övriga rum med frånluft
4. Total frånluft 0,35 l/s och kvm, räknat per våningsplan, i ditt fall då 24 l/s på vardera våningsplanet
Det bör mätas upp vad det är för luftflöden i de två badrummen. Det finns luftflödesmätare att köpa eller hyra.
När det gäller att använda rum utan fönster som sovrum bör man tänka på brandsäkerheten. Det gör det omöjligt att ta sig ut när det brinner, och mycket mer osäkert om en brandman kan hitta fram i tid.
3-glasfönster är nog inte original och kan därmed vara så täta att det inte kommer in luft i/kring dem.
En snickare kan sätta in t.ex. spaltventiler i lämpliga fönster om du inte kan göra det själv.
Även i en tvättstuga med tegelvägg under mark bör det gå att ordna en frånluftskanal. Så länge kan det vara bra att sätta in en avfuktare för att hålla nere luftfuktigheten. Men ventilation behövs ändå.
Även med bra ventilation kommer det att fortsätta att vara betydligt varmare där uppe än på nedre planet. Många fixar tillfälliga sovplatser på nedre plan under värmeböljor.
Men rent principiellt:
1. Ständig frånluft i badrum, kök, tvättstuga och ev. andra rum med "dålig" luft
2. Tilluft i rum man vistas i länge, typiskt sov- och vardagsrum.
Det finns normer för hur stort frånluftsflödena bör vara och de är:
1. 15 l/s i badrum med badkar och/eller dusch
2. 10 l/s i kök, tvättstuga och toaletter utan bad och dusch
3. 5-10 l/s i övriga rum med frånluft
4. Total frånluft 0,35 l/s och kvm, räknat per våningsplan, i ditt fall då 24 l/s på vardera våningsplanet
Det bör mätas upp vad det är för luftflöden i de två badrummen. Det finns luftflödesmätare att köpa eller hyra.
När det gäller att använda rum utan fönster som sovrum bör man tänka på brandsäkerheten. Det gör det omöjligt att ta sig ut när det brinner, och mycket mer osäkert om en brandman kan hitta fram i tid.
3-glasfönster är nog inte original och kan därmed vara så täta att det inte kommer in luft i/kring dem.
En snickare kan sätta in t.ex. spaltventiler i lämpliga fönster om du inte kan göra det själv.
Även i en tvättstuga med tegelvägg under mark bör det gå att ordna en frånluftskanal. Så länge kan det vara bra att sätta in en avfuktare för att hålla nere luftfuktigheten. Men ventilation behövs ändå.
Även med bra ventilation kommer det att fortsätta att vara betydligt varmare där uppe än på nedre planet. Många fixar tillfälliga sovplatser på nedre plan under värmeböljor.
Tyvärr så är det sommaren dom sätter ribban för ventilation i huset. På vintern vill man inte blåsa i för mycket kyla för då bli det kalldrag men varma somrar vill man helst att ha hur mycket frisk luft som möjligt.M m00nlight skrev:Snälla hjälp mig, blir galen snart. Är ensamstående, så har ingen att bolla med. Vad gör jag med ventilationen här….?
Boarea 114, biarea 24.
[länk]
Tacksam för alla tips och råd, då jag inte vet hur jag ska gå vidare och blir galen av att bo så här ”fel”, framförallt med småbarn och SPÄDBARN
Dina fresh fläktar är en mycket klent tillskott för en normal ventilation. Räcker knappt för vardagsrummets minikrav idag.
Eftersom du har värmepump redan idag så behöver du inte uppfylla kravet på ytterligare återvinning via ventilation.
Så som jag själv kör idag så ett mekaniskt till och frånluft system (FT) är nog lösningen. Allt annat blir som att sminka en gris.
Dvs tilluft via fläkt o rör från luft via fläkt o rör.
Gjorde mitt system själv typ 7000 kr inkl luftfilter för tilluft och förvärme för vinter
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Planritningarna utan röd text är innan renoveringen. De med röd text på är aktuella efter renoveringen.
Jag är framförallt bekymrad gällande nuvarande tvättstuga som inte har ventilation samt är under marken och har tegelvägg, hur ska jag få till ventilation där nu…?
Undrar även vad jag ” måste” göra och vad jag ”inte måste” göra gällande ventilationen? Vad kan jag låta bli och avvakta med helt enkelt som nästa ägare kan ta tag i om denne vill?
Jag planerar att flytta från huset så fort jag kan sälja den, då jag tyvärr blev ensamstående och känner att jag inte orkar/klarar av att bo i hus som ensamstående med allt vad det innebär som ensamstående…😞
Jag har ritat här igen, kanske lättare att se vad som är vad nu? Samt lagt upp bild på 3 ”fönsterhål” i vardagsrummets vägg, vilket innebär att det är en öppning mellan kök och vardagsrum.
Tacksam för alla råd och tips.
Jag är framförallt bekymrad gällande nuvarande tvättstuga som inte har ventilation samt är under marken och har tegelvägg, hur ska jag få till ventilation där nu…?
Undrar även vad jag ” måste” göra och vad jag ”inte måste” göra gällande ventilationen? Vad kan jag låta bli och avvakta med helt enkelt som nästa ägare kan ta tag i om denne vill?
Jag planerar att flytta från huset så fort jag kan sälja den, då jag tyvärr blev ensamstående och känner att jag inte orkar/klarar av att bo i hus som ensamstående med allt vad det innebär som ensamstående…😞
Jag har ritat här igen, kanske lättare att se vad som är vad nu? Samt lagt upp bild på 3 ”fönsterhål” i vardagsrummets vägg, vilket innebär att det är en öppning mellan kök och vardagsrum.
Tacksam för alla råd och tips.
Via fläkt o rör? Vilka då? Förlåt, förstod ej.H Håbbe01 skrev:Tyvärr så är det sommaren dom sätter ribban för ventilation i huset. På vintern vill man inte blåsa i för mycket kyla för då bli det kalldrag men varma somrar vill man helst att ha hur mycket frisk luft som möjligt.
Dina fresh fläktar är en mycket klent tillskott för en normal ventilation. Räcker knappt för vardagsrummets minikrav idag.
Eftersom du har värmepump redan idag så behöver du inte uppfylla kravet på ytterligare återvinning via ventilation.
Så som jag själv kör idag så ett mekaniskt till och frånluft system (FT) är nog lösningen. Allt annat blir som att sminka en gris.
Dvs tilluft via fläkt o rör från luft via fläkt o rör.
Gjorde mitt system själv typ 7000 kr inkl luftfilter för tilluft och förvärme för vinter
Det stod ”självdrag” i annonsen när jag skulle köpa huset. Tror ej den fläkten funkar. En som jobbar med ventilation kikade på den bilden och påstod att den endast har med tidigare köksfläkten att göra och inte har någon betydelse öht. efter renov.V Viklarn skrev:
Vad mäklaren skriver och hur det är i verkligheten när det kommer till såna här detaljer är tyvärr rätt ofta olika. Finns det fler huvar på taket där "självdragskanalerna" mynnar ut? Om inte så går de andra rummen också ut via den fläkten. Inte alls en ovanlig lösning för den tidens hus.M m00nlight skrev:
Oavsett så bör du åtgärda den ifall den inte funkar för den blockerar flödet för spisfläkten.
Jag såg precis nån ”grej” till, till vänster om ”kvadraten” på taket (kan inte begreppen) på bilder/video, vet du vad det är? Kanske syns tydligare på video.V Viklarn skrev:Vad mäklaren skriver och hur det är i verkligheten när det kommer till såna här detaljer är tyvärr rätt ofta olika. Finns det fler huvar på taket där "självdragskanalerna" mynnar ut? Om inte så går de andra rummen också ut via den fläkten. Inte alls en ovanlig lösning för den tidens hus.
Oavsett så bör du åtgärda den ifall den inte funkar för den blockerar flödet för spisfläkten.
- hur vet jag om den funkar eller ej?
- har den betydelse om jag har integrerad fläkt i spisen idag? De kapade av ”röret” (?) som fanns sedan tidigare i köket och satte dit en ”don” (?) bara, har bifogat bilder/video på innan/efter.
Vill även tillägga att jag har klinker över hela nedervåningen samt vinylgolv (tror jag?) över hela ovanvåningen. (Klinker vid ingångarna på ovanvåningen bara).
Om det nu har någon betydelse i detta sammanhang…
Om det nu har någon betydelse i detta sammanhang…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Om du ska sälja så fort som möjligt skulle jag koncentrera mig på att få till frånluft i tvättstugan och det kanske går att dra via badrummet bredvid som ju har en frånluftskanal redan. Ta kontakt med en ventilationsfirma.
Sen får man ha fönster på springa i sovrummen om det blir för dåligt luftflöde annars.
Sen skulle jag ju mycket hellre dela av vardagsrummet så att det blir ett sovrum i ena änden än att ha ett rum utan fönster och ventilation som sovrum. Det går ju att göra på ett sånt sätt att det är lätt att ta bort om köparen inte vill ha det rummet. Eller att du bara har ett draperi för att dra för om det gäller kort tid.
Sen får man ha fönster på springa i sovrummen om det blir för dåligt luftflöde annars.
Sen skulle jag ju mycket hellre dela av vardagsrummet så att det blir ett sovrum i ena änden än att ha ett rum utan fönster och ventilation som sovrum. Det går ju att göra på ett sånt sätt att det är lätt att ta bort om köparen inte vill ha det rummet. Eller att du bara har ett draperi för att dra för om det gäller kort tid.
Tack för svar.BirgitS skrev:
Om du ska sälja så fort som möjligt skulle jag koncentrera mig på att få till frånluft i tvättstugan och det kanske går att dra via badrummet bredvid som ju har en frånluftskanal redan. Ta kontakt med en ventilationsfirma.
Gällande rum utan fönster, det är mer att mitt ”äldre” barn föredrar att ha just det större rummet som ”sitt rum/sovrum”, då han dels är nära mig och dels på nedervåningen där alla andra rum är. Vi stänger aldrig dörren till det rummet, det är alltid öppet.
Så är det inte ok att han sover där då? Har den invändiga ventilen ingen effekt alls i det rummet?
Jag ska kontakta en firma, får hoppas jag hittar någon bra. Men undrar hur de ska koppla med den i badrummet, det jag fortfarande fastnat på är att det antagligen måste skapas hål i tvättstugan, vilket jag antar kommer bli en process, med tanke på läget av tvättstugan.
Har jag redan, efter att ha bott här i ca 3 mån efter renoveringen, hunnit påverka tvättstugan/nedervåningen/huset överlag negativt med nuvarande situation, dvs. utan ventilation samt användning av maskiner osv.?Tänker på inomhusfukt som påverkar väggar/tak etc.
Jag har förresten inte sett imma/kondens på något av fönstrens hittills. Men det kanske man ser vid kallare grader och inget under sommaren, eller?
Redigerat:
Den andra grejen på taket är luftningen på avloppet.
Du vet om "kvadraten" funkar genom att se/höra att fläkten där i snurrar och går. Troligtvis fick den el via den förra spisfläkten och är nu då strömlös. Har du någon kompis/granne som är lite händig och bekväm med elfix så kan ni:
Kontrollera om fläkten är spänningslös,
Om den är spänningslös, koppla loss och sätt provisorisk sladd och prova starta med skarvsladd för att se om den funkar.
Om den funkar med extern matning får ni ge er på jakt efter vart den fick ström tidigare och se om det går att återställa. (Det kan stå något om den i proppskåpet.)
Du vet om "kvadraten" funkar genom att se/höra att fläkten där i snurrar och går. Troligtvis fick den el via den förra spisfläkten och är nu då strömlös. Har du någon kompis/granne som är lite händig och bekväm med elfix så kan ni:
Om den är spänningslös, koppla loss och sätt provisorisk sladd och prova starta med skarvsladd för att se om den funkar.
Om den funkar med extern matning får ni ge er på jakt efter vart den fick ström tidigare och se om det går att återställa. (Det kan stå något om den i proppskåpet.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tänker mest på vad som händer om det brinner.M m00nlight skrev:Gällande rum utan fönster, det är mer att mitt ”äldre” barn föredrar att ha just det större rummet som ”sitt rum/sovrum”, då han dels är nära mig och dels på nedervåningen där alla andra rum är. Vi stänger aldrig dörren till det rummet, det är alltid öppet.
Så är det inte ok att han sover där då? Har den invändiga ventilen ingen effekt alls i det rummet?
Förlåt, jag glömde bort att det fanns en ventil. Har du kollat om det kommer in luft där genom att hålla ett tunt papper eller en ljuslåga framför?
Tror inte det, det är ju redan rätt fuktig luft sommartid men det är ju inte bra i längden.M m00nlight skrev:
Jag minns att en elektriker (inte han som jobbade i huset) kikade om det fanns ström där efter renoveringen, men han kunde inte hitta något. Något sånt var det.V Viklarn skrev:Den andra grejen på taket är luftningen på avloppet.
Hela elcentralen blev utbytt till nytt, så alla kablar och allt annat gällande elen är helt nytt. Har spotlights i hela huset.
Vad kan/ska jag fråga/säga till elektrikern som jobbat i huset att göra/koppla ihop?
Redigerat: