Hej!
Kort bakgrund - Villa, två plan i suterräng, markradonproblem (årsmedel 1700 Bq/m3 initialt vid husköp och 330 efter installerad radonsug 2022, dvs befintligt undertryck under grundläggning jämfört med inomhustryck).
Har nyligen låtit en ventilationsfirma installera FTX-ventilation, främst för att få tilluft i sovrummen och ett bättre inomhusklimat generellt.
Efter installation av FTX har radonvärdena dock inte förbättrats, vilket de teoretiskt sett borde eftersom jag explicit bad om balanserat flöde för att inte skapa ytterligare undertryck och suga in mer radon, utan enbart föra bort resterande radon genom ökat luftflöde. Dessutom är det räknat på 0,5 l/s,m2 istället för 0,35 sett över totalarean för att skapa större luftförflyttning och således (teoretiskt) föra bort mer radon.
Installationen har efter injustering snarare gett motsatt önskad effekt, dvs ökade radonvärden (har en logger ståendes sedan radonsugsinstallationen) och senaste dagarna ligger värdena på mellan 4-500 Bq.. Det har nyligen blivit minusgrader så jag är medveten om att tryckförhållandena, luftrörelser och radonvärden påverkas av det. Men jag hade oavsett det större förhoppningar om att FTX-installationen skulle "ta hand om" resterande radon bättre än vad det hittills gjort..

Injusteringsprotokollet visar sammanfattat:
Tilluft (l/s)Frånluft (l/s)
Övre plan
67​
39​
Nedre plan
28​
60​
totalt flöde
95,00​
99,00​

Dvs det är kraftigt med överluft mellan övre plan till nedre plan, vilket i praktiken borde vara bra. Men å andra sidan om man ser det per våningsplan är det kraftigt undertryck på nedre plan, vilket skulle kunna generera ett undertryck så att mer markradon letar sig in(?) istället för att enbart ta överskottet av tilluften från ovanvåningen.

Min känsla är att firman var superbra på själva installationen, men de la inte så mkt tid och vetenskap på injusteringen.

Om det finns någon i forumet med praktisk vent-kunskap (gärna m.a.p. radon) om eventuella förbättringar eller åsikter om vår installation så får ni gärna komma med tips. Jag kommer oavsett under helgen att kontakta installationsfirman och be dem själva komma med ett lösningsförslag, men vill gärna ha lite mer kött på benen i den diskussionen..

Nedan är utdrag från min excel med dels beräknade börvärden och dels uppmätta värden per utrymme:

• Excel-diagram som visar till- och frånluftsflöden per rum och våningsplan i ett tvåvåningshus med FTX-ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Vilken typ av grund har du på huset? Källare krypgrund eller platta

De åtgärder som du gjort borde ha fått ned radonhalten mycket lägre.
Är radonhalten ungefär densamma på båda våningsplanen? Kan det vara så att FTX-aggregatets uteluft blandas med luft från radonsugen avluft? Olika vindriktningar bör i så fall påverka radonhalten inne.
Om radonhalten är avsevärt lägre på övre våningen kan det vara värt att prova balansera varje våning för sig, som du föreslår.

H Håbbe01 skrev:
Vilken typ av grund har du på huset? Källare krypgrund eller platta
Det är platta på mark, med största sannolikhet oisolerad.

C Carl AA skrev:
De åtgärder som du gjort borde ha fått ned radonhalten mycket lägre.
Är radonhalten ungefär densamma på båda våningsplanen? Kan det vara så att FTX-aggregatets uteluft blandas med luft från radonsugen avluft? Olika vindriktningar bör i så fall påverka radonhalten inne.
Om radonhalten är avsevärt lägre på övre våningen kan det vara värt att prova balansera varje våning för sig, som du föreslår.
Ja, borde resultera i ”nära noll” enligt mig också. Det är dock ingen risk att luft från radonsugen blandas med tilluften för FTXen.
Vore intressant att veta om det gör stor skillnad att balansera våningsplanen för sig…

Först ska du kolla upp alla genomförningar ( avlopp-vatten och annat ) i plattan. och omkring genomförningarna lägga en sträng med silikon som en lite svulst.
Det som är lite förundrande, du säger platta på mark, då är det ingen källare med väggar och golv under marknivå. Då finns det inte något annat än genomsläpp i plattan. Allt annat av radon är på utsidan. Har du kollat kommunens radonkarta, Hur mycket är det, ljusrött eller knallrött. Hur det ser ut där du bor. Nu lite långsökt, brukar inte vara det, men inga luftintag som kan suga från utsidan. Men då ska det var många tusen bequrell som ska komma från marken upp i himlen på utsidan.

J jonaserik skrev:
Först ska du kolla upp alla genomförningar ( avlopp-vatten och annat ) i plattan. och omkring genomförningarna lägga en sträng med silikon som en lite svulst.
Det som är lite förundrande, du säger platta på mark, då är det ingen källare med väggar och golv under marknivå. Då finns det inte något annat än genomsläpp i plattan. Allt annat av radon är på utsidan. Har du kollat kommunens radonkarta, Hur mycket är det, ljusrött eller knallrött. Hur det ser ut där du bor. Nu lite långsökt, brukar inte vara det, men inga luftintag som kan suga från utsidan. Men då ska det var många tusen bequrell som ska komma från marken upp i himlen på utsidan.
Ja jag svarade ppm eftersom det inte är krypgrund, men det ger inte den korrekta bilden. Det är suterräng så husets nedre plan är omgivet ca 50-60 % av motfyllda väggar, vilket då skulle klassificeras som källare, medan resterande skulle klassas som ppm.
Radonkartan visar grönt så inga värden att reagera på, dock misstänker jag att eftersom det är suterräng insprängt i berg så är sannolikheten stor att det är från frilagt berg och ev fyllnadsmassor under grunden som radonet kommer. Alla uppenbara genomföringar och otätheter är åtgärdade/tätade, så att göra ytterligare med avseende på genomföringar är sannolikt meningslöst. Och som sagt inga luftintag i närheten av mark eller radonkällor (utblås från radonsug)
Jag är mer inne på och tror lösningen ligger i att injusteringen/balanseringen av FTXen är felaktig..

Är det öppet mellan planen eller stängd dörr? Är det stängt bör du ha balans per plan, är det öppet så vandrar luften via trappan.

Vad är det för radonlogger du använder? Om den kan visa ett hyfsat korrekt värde efter någon timme så skulle du kunna flytta runt den för att få en bild av hur radonet är spritt i bostaden. Den informationen skulle kunna ge ledtrådar.

A Askius skrev:
Är det öppet mellan planen eller stängd dörr? Är det stängt bör du ha balans per plan, är det öppet så vandrar luften via trappan.
Öppet är det, men trots det undrar jag om det finns det risk att det blir lite undertryck på nedre plan eftersom skillnaden mellan tilluft och frånluft är så oerhört stor på det planet.

C Carl AA skrev:
Vad är det för radonlogger du använder? Om den kan visa ett hyfsat korrekt värde efter någon timme så skulle du kunna flytta runt den för att få en bild av hur radonet är spritt i bostaden. Den informationen skulle kunna ge ledtrådar.
Bra idé, ska göra det. Det är en RadonEye RD200 så den är både snabb och tillförlitlig.

• Gilla
Carl AA
  • Laddar…
J JonnyEricson skrev:
Ja jag svarade ppm eftersom det inte är krypgrund, men det ger inte den korrekta bilden. Det är suterräng så husets nedre plan är omgivet ca 50-60 % av motfyllda väggar, vilket då skulle klassificeras som källare, medan resterande skulle klassas som ppm.
Radonkartan visar grönt så inga värden att reagera på, dock misstänker jag att eftersom det är suterräng insprängt i berg så är sannolikheten stor att det är från frilagt berg och ev fyllnadsmassor under grunden som radonet kommer. Alla uppenbara genomföringar och otätheter är åtgärdade/tätade, så att göra ytterligare med avseende på genomföringar är sannolikt meningslöst. Och som sagt inga luftintag i närheten av mark eller radonkällor (utblås från radonsug)
Jag är mer inne på och tror lösningen ligger i att injusteringen/balanseringen av FTXen är felaktig..
Eftersom det är grönt på kommunkartan. Vad för materiel i grundmuren, Leca-lättbetong-betong, med betong kan det säkerligen vara radonhaltigt materiel i grundmurens balast och kanske uppfyllningen under källargolvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.