5 051 läst ·
184 svar
5k läst
184 svar
Vem ska överhuvudtaget betala skatt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 651 inlägg
Rent teoretiskt finns det ju ingenting som hindrar dig från att matcha dina ränteutgifter och din inkomst av kapital/tjänst, så att du i slutänden betalar noll kronor i skatt. Vad du "bidrar med" beräknas givetvis efter att alla avdrag är gjorda, inte innan.AndersMalmgren skrev:
Självklart är det så.L lbgu skrev:
Men det vill Malmberg inte förstå. Två namn på bara ett hål i statskassan. BarnBIDRAGET avstår naturligtvis Anders, för bidrag är bara för pöbeln och parasiter.AndersMalmgren skrev:
Enligt svensk lagstiftning finns det ingen juridisk möjlighet att avsäga sig barnbidraget. Bidraget är en grundläggande rättighet baserad på bosättning i Sverige. Om du av någon anledning inte vill använda pengarna, är det enda alternativet att donera dem eller skänka dem vidare på egen hand.Intet skrev:
Är man två föräldrar kan man väl välja vilken av föräldrarna som ska stå som mottagare om man själv inte önskar vara mottagare av bidraget?A atomlab skrev:
Det känner säkert Anders till och har naturligtvis redan vid första utbetalningen vidtagit adekvata åtgärder för att slippa befatta sig med smutsiga fattigmansmedel. Tattarallmosor skulle skada hela familjens anseende för all framtid, för att inte tala om skammen och hånet de skulle dragit över sig på Lundsbergs.A atomlab skrev:
Vad spelar det för roll om man bor ihop. Det rätta hade såfall vart om man kunde välja att pengarna skulle gå till tex Barncancerfonden eller liknande.F fribygg skrev:
Eller så tar man bort det helt och hållet och så får föräldrarna själva ansöka om det om man känner behov. Det är ju ändå 25miljarder per år som skulle kunna bantas ner betydligt om de som verkligen behöver det får ta del utav bidraget.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
En myndighet som kan läggas ned är Lantmäteriet. Varför ska staten lägga sig i vem som äger vad?
Det kan folk få göra upp sinsemellan. Den med flest brorsor tar mest och bäst mark.
Det kan folk få göra upp sinsemellan. Den med flest brorsor tar mest och bäst mark.
Kan ha svarats på tidigare i detta men såg något klipp någonstans på nätet om att Sverige hade ca 400 myndigheter medan våra andra nordiska länder hade runt 150. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte eller om man vinklat det på något vis. Men om det stämmer så bör vi kunna banta iaf.Dan_Johansson skrev:
Hittar bara siffror på statliga myndigheter. Så återigen det beror lite på hur man räknar på detta spektakel.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...gram/antal-sysselsatta-fordelat-pa-myndighet/
https://www.scb.se/hitta-statistik/...gram/antal-sysselsatta-fordelat-pa-myndighet/
Jaja du slingrar dig för att slippa se dig själv som parasitAndersMalmgren skrev:
Hur hade du det med studiebidrag när du gick på högskola/universitet? Det fick man ansöka om så hade du bidragsdelen från CSN så är du med din definition parasit.
Även ifall du själv inte sökte bidraget kanske du lever ihop med någon som gjorde det. Låter inte särskilt kul att leva ihop med en parasit.
Så alla som inte vill känna sig som bidragstagare kan ju fundera på ifall ni haft bidragsdelen från CSN vid högre studier. Har ni haft det så är ni fast i bidragsträsket och behöver inte låtsas som att ni inte är bidragstagare
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Jag drev företag när jag pluggade så behövde inget CSN. Jag hade gärna sett att alla avdrag försvann och man sänkte skatterna så folk har råd utan dem.L lbgu skrev:Jaja du slingrar dig för att slippa se dig själv som parasit
Hur hade du det med studiebidrag när du gick på högskola/universitet? Det fick man ansöka om så hade du bidragsdelen från CSN så är du med din definition parasit.
Även ifall du själv inte sökte bidraget kanske du lever ihop med någon som gjorde det. Låter inte särskilt kul att leva ihop med en parasit.
Så alla som inte vill känna sig som bidragstagare kan ju fundera på ifall ni haft bidragsdelen från CSN vid högre studier. Har ni haft det så är ni fast i bidragsträsket och behöver inte låtsas som att ni inte är bidragstagareDå blir det lättare att se vad saker som ROT är, nämligen bidrag.
Jag hoppas att du inser att du ingår i en väldigt liten grupp. Att folk inte tog CSN-lånet var inte helt ovanligt, men bidragsbiten har jag aldrig hört att någon tackat nej till.AndersMalmgren skrev:
Så nästa gång du äter jobblunch så kan du vara rätt säker på att dina bordsvänner är ett gäng parasiter. Åtminstone de som studerat i Sverige. För att hitta två vid samma lunchbord som tackat nej till gratispengar från CSN låter extremt osannolikt. Hoppas jag inte förstört aptiten för dig nu