5 086 läst ·
184 svar
5k läst
184 svar
Vem ska överhuvudtaget betala skatt?
El situationen har löpt amok och det är stora variationer över landet. Fler mer eller mindre bra lösningar presenteras. Producerande enheter måste få el , sjukhus,skolor o exv företag. Privat får vi nog bli lite sparsammare. Åldern gör att jag både haft oljeransoneringbensinransonerin o hög ränta .Claes Sörmland skrev:
Ofta positiv till utmaningar för bättre effektivitet och kvalitet men skillnaderna i vårt avlånga land gör att löneutvecklingen inom en yrkeskår får helt olika relevans pga hur elproblem et hanteras. Ensamstående kommer alltid att ha en tuffare situation,ett kollektivt boende alltid billigare. Att kollektivt utnyttja en fastighet till företag och dela på fasta avgifter billigare.
Hör av våra barn att fler fixar större lägenhet idag och delar på fasta avgifter.
Helt enig , lägenhets situationen bör ses över.
Ytterligare en sak är att de konkurrerar med att vara snälla. Min bil är +20 år och i början var det ju statliga bilprovningen som gällde. De hittade i princip något varje år. Sen kom det en privat som ligger hyfsat nära.Där har jag fått en anmärkning på 10+ år, en sprucken bromsslang.Huddingebo skrev:
Bilprovningen var icke vinstdrivande och de sänkte tom priserna ett par olika år.
De förde dessutom fin statistik på hur olika bilar klarade sig varje år.
Jag hade aldrig någonsin problem med att få tider och det var inget utbrett fuskande och slarvande som det är idag.
Priserna har skenat precis som med det utsålda skattebetalda elnätet.
Vet folk som åker långt för att besöka denna bilprovning.
Personligen tycker jag att bilprovningen skulle läggas ner, varför ska staten lägga sig i min bil? Jag vill inte bli omyndigförklarad utan anser att jag är kompetent att sköta min egen bil utan inblandning.
Likadant med privata skolor. Det har ju visat sig att de konkurrerar med betygen. Ingen kanväl bli förvånad. Antagligen en no-brainer för en rovkapitalist att inse att man får fler elever om skolan har rykte om att ge bra betyg.
Vissa saker är helt olämpliga att privatisera.
Staten behöver lägga sig i privatpersoners bilar eftersom det angår alla medtrafikanters säkerhet.L lbgu skrev:Ytterligare en sak är att de konkurrerar med att vara snälla. Min bil är +20 år och i början var det ju statliga bilprovningen som gällde. De hittade i princip något varje år. Sen kom det en privat som ligger hyfsat nära.Där har jag fått en anmärkning på 10+ år, en sprucken bromsslang.
Vet folk som åker långt för att besöka denna bilprovning.
Personligen tycker jag att bilprovningen skulle läggas ner, varför ska staten lägga sig i min bil? Jag vill inte bli omyndigförklarad utan anser att jag är kompetent att sköta min egen bil utan inblandning.
Likadant med privata skolor. Det har ju visat sig att de konkurrerar med betygen. Ingen kanväl bli förvånad. Antagligen en no-brainer för en rovkapitalist att inse att man får fler elever om skolan har rykte om att ge bra betyg.
Ditt resonemang är enbart egoistiskt och rent korkat.
Det var aldrig ett problem i Stockholm där jag har bott i decennier.Intet skrev:
Att få besikningstid på våren när alla vinteravställda bilar och husvagnar skulle ut var ett ständigt problem. Lösningen var att ringa till bilprovningen direkt när de öppnade och hoppas på återbud. Någon -"du är 129 i kön", fanns inte, så man fick ringa gång på gång på gång för att till slut ha turen att ringa precis när de lagt på och ingen annan desperat bilägare hunnit före. Det problemet är tack och lov helt borta nu.
Nu är priserna svinhöga istället trots att många besiktningsföretag går dåligt och det fuskas brutalt.
Senast jag besiktigade så tog det 3min och de kollade i princip bara frambromsarna någorlunda ok.
Bak visste jag var mer än väl underkända och mycket rostiga men de gick igenom ändå.
Satt en ensam kille och surfa på mobilen och ägnade MAX 2min effektiv tid per bil.
Ren bluff.
På många orter har idag stationen stängt då privata företag inte är intresserade av att driva besiktning av personbilar där.D Dilato skrev:
Du kan kalla det vad du vill. Resultatet är dock detsamma. Jag utan lån, betalar trettio procent av grannens lånekostnader via skattsedeln när denne väljer att köpa en nyare bil än han egentligen har råd med. Sedan kan du linda in det i hur många mekanismer dom helst. Det är likväl den utan lån som betalar någon annans konsumtion denne egentligen inte har råd med.C cpalm skrev:Ränteavdraget kommer alltid upp i dessa sammanhang, dessutom nästan alltid under epitetet "räntebidrag", "räntesubvention" osv., så du är i gott sällskap.
Vad de flesta inte förstår är att ränteavdraget är en utökad kvittningsrätt som ger den som inte har kapitalinkomster en (begränsad) möjlighet att kvitta räntekostnader mot inkomst av tjänst. Rätt eller fel kan ju alltid diskuteras, men det är ju i grund och botten en mekanism för att jämna ut spelplanen för de låntagare som inte har stora kapitalinkomster.
Mer åt socialbidraghållet faktiskt.
Vissa saker är helt klart olämpliga att privatisera, däribland just skolor och vård.L lbgu skrev:Personligen tycker jag att bilprovningen skulle läggas ner, varför ska staten lägga sig i min bil? Jag vill inte bli omyndigförklarad utan anser att jag är kompetent att sköta min egen bil utan inblandning.
Men ditt resonemang kring bilbesiktningen är pubertalt och naivt, det behövs absolut en kontrollfunktion i samhället som motverkar att rent trafikfarliga fordon framförs på landets vägar.
Det du helt missar i ditt resonemang är att andra runt omkring dig i trafiken riskerar att få ta konsekvenserna av ditt fordons ev brister.
Jag förstår logiken bakom ränteavdraget.
Men om man nu ska göra någonting för statens finanser och i viss mån dämpa prisutvecklingen på bostäder så vore det en god idé rampa av ränteavdraget under en 10års period.
Det skulle dessutom ge en morot åt folk att betala av lånen.
Hellre det än att höja fastighetsskatten.
Det räcker som det är nu med 870kr varje månad för att få bo i mitt eget hus jag har byggt själv. Byggt av material skattat i Sverige.
Men om man nu ska göra någonting för statens finanser och i viss mån dämpa prisutvecklingen på bostäder så vore det en god idé rampa av ränteavdraget under en 10års period.
Det skulle dessutom ge en morot åt folk att betala av lånen.
Hellre det än att höja fastighetsskatten.
Det räcker som det är nu med 870kr varje månad för att få bo i mitt eget hus jag har byggt själv. Byggt av material skattat i Sverige.
Vill du inte vara en "förlorare" så ser du till att skaffa dig skulder med tillhörande ränteutgifter.Intet skrev:
T.ex genom att ta ett bolån istället för att sitta i hyresrätt.
Helt rätt att hata spelet istället för spelarna. Men se till att anpassa ditt beteende så det passar spelet fram tills du ev lyckas ändra på det istället för att beklaga dig över spelreglerna?
Ränteavdraget för blancolån avskaffades ju iaf nyligen, det är ju ett steg i rätt riktning.
Jag delar din mening att "ränteavdraget" är fel i sak, det borde absolut avskaffas i sin helhet.
Nej.C cpalm skrev:
Jag förstår logiken. Uppmana folk att köpa det de inte har råd med för att hålla tillverkningsindustrin under armarna. Funkade bra förr när väldigt mycket var lokakproducerat. Mindre bra nu.C cpalm skrev:
Så är det.K Kasken skrev:
Tyvärr är mina hus redan betalda.K Kasken skrev:
Såklart de som köper det de inte har råd med är glada för att jag öppnar pungen och säger -"oroa dig inte. Det här betalar jag!" Jag skulle gjort likadant. Men det är likväl fel.K Kasken skrev:
Ja, tack och lov är det största vansinnet ur vägen.K Kasken skrev:
Självklart. Om de börjat en stegvis sänkning med en halv procent per år för tjugå år sedan, hade inte huspriserna skenat som de nu gjort. Samtidigt hade folk hunnit anpassa sig efter den kända och långsamma kostnadshöjningen genom att till exempel amortera mera.K Kasken skrev:
Får väl ta pubertal som en komplimang, har nått den åldern att det vore trevligt att bli ombedd om leg på systemet nån gångK Kasken skrev:Men ditt resonemang kring bilbesiktningen är pubertalt och naivt, det behövs absolut en kontrollfunktion i samhället som motverkar att rent trafikfarliga fordon framförs på landets vägar.
Det du helt missar i ditt resonemang är att andra runt omkring dig i trafiken riskerar att få ta konsekvenserna av ditt fordons ev brister.
Ser man till risker i trafiken är den absolut största risken förare som inte är kompetenta att köra sitt fordon. Hårdare krav för körkort skulle antagligen spara mycket fler liv i trafiken än bilbesiktning. Antagligen skulle besiktning av föraren varje år göra betydligt mer för trafiksäkerheten än besiktning av bilen. Är man inte suicidal vill man knappast köra i en bil som är i så dåligt skick att man riskerar livet, så de flesta ser till att hålla sitt fordon i ok skick utan bilprovning.