4 876 läst ·
184 svar
5k läst
184 svar
Vem ska överhuvudtaget betala skatt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag tror nog att de allra flesta skulle ansöka om att få 10 000 kr (eller vad den nu är numera) extra varje år för varje barn. Man kan använda 10 000 på många sätt. Precis som det finns folk som ansöker om CSN-bidrag fast de inte behöver pengarna.A atomlab skrev:Tänker mig man lägger upp det hela som tex kyrkoskatten. Det som orkar att ta sig tid att gå ut oavsett om man nyttjar kyrkan eller inte är försummande liten.
Man tar bort barnbidraget rakt av. Sedan får folk som anser sig behöva det söka och direkt få godkänt. Självklart så skulle det missbrukas en del. Men tror att stora massan inte skulle göra det utan klarar sin vardag alldeles utmärkt utan de där extra 6-700kr eller vad det nu är.
Det här århundradet verkar det vara mer än 1,5 miljon som har lämnat Svenska kyrkan.
Dock kan det sprida ringar på vattnet.BirgitS skrev:
Fuskande lönar sig och det är en otroligt farlig utveckling i en välfärdsstat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Jag förstår inte vad du menar.Huddingebo skrev:
Idag är det väl svårt att fuska för att få barnbidrag. Mycket svårare än när det gäller andra sätt och dessutom skulle det ju bli mycket lättare att fuska om barnbidraget blir behovsprövat.
Jo sant. Tänkte mer generellt.BirgitS skrev:
Barnbidrag tycker jag ska ges till alla.
Som en liten vänlig uppskattning till alla som väljer att bli föräldrar.
Men det fuskas brutalt med bostadsbidrag mfl.
Känner en (mycket nära) som jobbar på polisen med utredning i bidragsbrott.
Varför som en vänlig uppskattning. Uppskattning av vad. Det dräller av människor redan som det är. Det vore mer logiskt att ge bidrag till de som inte skaffar barn. I alla fall om man vill minska koldioxidutsläppen för att minimera den globala uppvärmningen. Nya människor är det sämsta man kan producera om man tror på den människoskapade naturkatastrof vi påstås nalkas.Huddingebo skrev:
Säkert.Huddingebo skrev:
Japp. Och förklaringen som då gavs var att de med högre inkomst axepterade allehanda bidrag till de mindre bemedlade, så länge de själva fick åtminstone ett. Nämligen barnbidraget.BirgitS skrev:
Vi behöver välfungerande nya medborgare som kör företaget Sverige vidare när vi själva har gått i pension och på sikt behöver hjälp från samhället.Intet skrev:
Varför som en vänlig uppskattning. Uppskattning av vad. Det dräller av människor redan som det är. Det vore mer logiskt att ge bidrag till de som inte skaffar barn. I alla fall om man vill minska koldioxidutsläppen för att minimera den globala uppvärmningen. Nya människor är det sämsta man kan producera om man tror på den människoskapade naturkatastrof vi påstås nalkas.
Säkert.
Jag och de flesta andra i Sverige värdesätter det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Barnbidraget är 1 250 kr per månad och barn. Plus flerbarnstillägg. 6-700 var det när jag fick studiebidraget (samma summa som barnbidraget) som tonåring på 90-talet 🙄.A atomlab skrev:
För min del täcker ungefär ett barnbidrag en fritidsavgift, så det är välkomna pengar.
Det vore väl isåfall bäst att göra precis som med kyrkoskatten, dvs att man själv finge meddela att man inte vill vara med.A atomlab skrev:Tänker mig man lägger upp det hela som tex kyrkoskatten. Det som orkar att ta sig tid att gå ut oavsett om man nyttjar kyrkan eller inte är försummande liten.
Man tar bort barnbidraget rakt av. Sedan får folk som anser sig behöva det söka och direkt få godkänt. Självklart så skulle det missbrukas en del. Men tror att stora massan inte skulle göra det utan klarar sin vardag alldeles utmärkt utan de där extra 6-700kr eller vad det nu är.
(Är övertygad om att Malmgren och co inte skulle avstå barnbidraget och frånsäga sej pengarna aktivt)
Okey. Men du kan inte tänka dig att dina barn eventuellt inte alls kommer att leva upp till dina förväntningar på "välfungerande nya medborgare". Det osar ju katt redan nu när du anser din barnalstringsprestation så unik att de barnfria/lösa skall belöna dig med bidrag bara för att du är fertil😁. Det råder ju ingen brist på barn som inte är dumma i huvudet. Skillnaden är att Huddingebarnen får gratis skjuts in i arbetslivet genom sitt namn, hudfärg, språkbruk (😬) och framförallt föräldrarnas kontakter.Huddingebo skrev:
De "icke välfungerande" måste ha en enastående talang för att få en chans mot de "välfungerande" mediokert begåvade svenska barnen, eftersom de saknar alla deras handikapp. Så skulle de "välfungerande" Huddingeborna avstå från barn (inte erotik) skulle de marginaliserade och nog så duktiga få en möjlighet att visa vad de går för. Vilket vore en vinst för hela samhället.
Mindre växthusgaser
Färre socialbidragstagare.
Färre kriminella.
Fler föredömen.
Etc.
Det tror jag att de flesta andra I Sverige värdesätter.
Att det finns en hel drös oanställbara skithögar som aldrig kommer någon vart annat än till alldeles för korta fängelsestraff, gör inte de blivande "välfungerande" mindre välfungerande.
Själv tog farsan första steget för mig och lyfte upp mig på en nivå jag inte förtjänade rent betygsmässigt tack vare hans kontakter. Utan de hade jag inte suttit här som en mycket välgödd timanställd pensionär.
Malmgren, Pöbeln! Aldrig. Hellre äter han vuxenportioner på arbetarfik än små mycket fjolliga barnportioner på någon skrytsylta ifall pengarna tryter (pappa!) än att ta emot solrosor från arbetarklassen.F fribygg skrev:
Eller hur Anders?
Just solrosor tror jag skulle passa fam Malmgren bra som äntligen kommit ut ur stenstaden..Intet skrev:
Låt ungarna köpa solrosor för barnbidraget om familjen själva inte har nått behov av penningarna och det har blivit fred i Ukraina så ansvarstagande europeer inte längre har nått uppenbart ställe att skicka sitt penngaöverskott till..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det är väl snarare de utan barn som gynnas av att andra skaffar barn än tvärtom.Intet skrev:
Nu tror jag väl iofs. inte att fertilitetsfrågan löses bäst med bidrag, men att tro att ett samhälle inte mår bra av egen nativitet för att klara sitt fortbestånd är i bästa fall enfaldigt.
Ditt svar var bättre än mitt. "Allmosor" trodde jag att jag skrev. Solrosor är mycket mer "Flower power" helt i Malmgrens anda. Lovet, placerade and anderstanding. Vi är alla lika.F fribygg skrev:Just solrosor tror jag skulle passa fam Malmgren bra som äntligen kommit ut ur stenstaden..
Låt ungarna köpa solrosor för barnbidraget om familjen själva inte har nått behov av penningarna och det har blivit fred i Ukraina så ansvarstagande europeer inte längre har nått uppenbart ställe att skicka sitt penngaöverskott till..
Du missuppfattningar är lika enfaldiga som vanligt. De som vill ha barn skaffar säkert dessa även utan allmosor i en omfattning som gott och väl täcker det inhemskt producerade behovet med råge. Därtill fyller vi på med import. Direkt eller indirekt.Nötegårdsgubben skrev: