Nya medlemmar är det också, som inte klarar av att läsa innan de skriver.. fingrarna kliar att få dela med sig av deras helt irrelevanta kunskaper

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Thomas59
T tommysotis99 skrev:
I rondeller eller cirkulations platser har vi som vi vet i de flesta fall 2 körfält så att vid körfälts byte blinka och sväng ut men den som ligger i yttre har Alltid företräde ( för-körs rätt ) så var försiktig för det är du som korsar mitt linjen som blir vållande med tanke på att du överskrider mittlinjen för att placera dig i höger körfält.
Sedan så kan du köra hela vägen runt det som finns är bara rekommendationer hur du skall göra i rondeller.
Nej det stämmer absolut inte. (En propellerkeps kommer på posten)

Var har du fått det (företräde/förkörsrätt) ifrån? Gissar att du blandar ihop det med begreppet ”lämna företräde” som är ett annat sätt att säga att du/någon har ”väjningsplikt

Begreppet företräde/förkörsrätt finns över huvud taget inte i svensk trafikrätt. Reglerna är uppbyggda kring skyldigheter, inte rättigheter. Det innebär att ingen någonsin har företräde i trafiken; däremot kan andra förare ha väjningsplikt gentemot dig.

Även om en annan bilist har väjningsplikt mot dig, får du aldrig hävda din position (tränga dig in/före) så att en olycka uppstår. När du har väjningsplikt ska du i god tid sänka farten eller stanna för att tydligt visa dina avsikter. Du får köra vidare först när det kan ske utan fara eller hinder för andra.

Vidare, högerregeln gäller inte vid filbyte i en cirkulationsplats. Vid alla filbyten i en cp gäller i stället den så kallade körfältsregeln (Trafikförordningen 3 kap. 43 §). Det innebär att du som vill flytta din bil över en körfältslinje alltid har full väjningsplikt mot den trafik som redan ligger i det körfält du vill köra in i.

I en flerfilig cirkulationsplats innebär det i praktiken:

-Ligger du i inre (vänstra) filen och vill ut, måste du lämna företräde för alla bilar som ligger i yttre (högra) filen.

-Även om bilen i den yttre filen ligger snett bakom dig eller till höger om dig, får du inte svänga ut framför den. Det är du som gör filbytet, och därför ligger hela ansvaret på dig.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
D dhe skrev:
Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.

Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.

Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?

Hur tänker ni?

[bild]
Om jag satt i grön bil skulle jag ha bytt fil innan jag kom till avfarten. Och den vita skulle då och min värld aldrig kört in i rondellen.
Kör ofta i en rondell som liknar denna, har aldrig krockat. Men vet att många tycker den är läskig.

Thomas59
M MIWA skrev:
Det är höger-regel som gäller i alla trafiksituationer. Transportstyrelesen, inte min egen bedömning.
Nej, det stämmer inte. Hitta inte på egna trafikregler.

Thomas59
A asa-nesse skrev:
Högerregeln gäller. Grön får köra ett varv till. Ingen tvekan.
Högerregeln gäller INTE vid körfältsbyte. Skärpning!

Thomas59
T thwall skrev:
Grön borde vara vållande, iakttar inte högerregeln.
Hitta inte på egna regler. Högerregeln gäller inte vid körfältsbyte.

Thomas59 Thomas59 skrev:
Begreppet företräde/förkörsrätt finns över huvud taget inte i svensk trafikrätt.
Trams. Klart det finns rättigheter. Det är exempelvis att ens rättigheter kränks som gör att man har rätt till ersättning.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Reglerna är uppbyggda kring skyldigheter, inte rättigheter.
Så är i princip alla regler strukturerade. Man definierar vad som är fel, och om man felar mot någon kränker man dennes rättigheter.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu har tråden nog nått förstasidan för det har skett en dramatisk ökning av stolleinlägg om högerregeln, en regel som inte gäller i cirkulationsplatser.
Barn som driver med oss för att de får reaktioner.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B ben7 skrev:
Innerste fordon har alltid företräde, men inte påkörnings rätt. Så länge denna signalerar med körriktningsvisare skall fordon i yttre körbana vika. Lika regler i dom Nordiska länderna.
Nej.

Thomas59
Blir alldeles mörkrädd av alla som ogenerat visar sina bristande trafikkunskaper. Inte konstigt att det sker onödiga olyckor. Att inte känna till när högerregeln gäller eller inte gäller, samt tro att det finns något om heter förkörsrätt borde vara straffbart. Dra in körkortet så slipper vi dessa i trafiken.

Ska dom ändå ut i trafiken borde dom ha på varningsblinkers och en stor propellerkeps på taket. Herre gud vad trött man blir.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Barn som driver med oss för att de får reaktioner.
Är det förälders konto tro, det är visserligen få inlägg men många år som medlem (asa-nesse, passande nick 20 år )🤔

Nee, I svensk trafik finns det rent lagmässigt inga direkta rättigheter, utan enbart skyldigheter.
Trafikförordningen är uppbyggd kring att alla trafikanter har en skyldighet att visa hänsyn, varsamhet och följa regler för att undvika olyckor – det som uppfattas som en "rättighet" (som att ha företräde) är egentligen någon annans skyldighet att lämna företräde.
Så återigen har någon vänt på detta föga förvånande🙄

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
B ben7 skrev:
Innerste fordon har alltid företräde, men inte påkörnings rätt. Så länge denna signalerar med körriktningsvisare skall fordon i yttre körbana vika. Lika regler i dom Nordiska länderna.
Men allvarligt. Har du verkligen körkort. Skrämmande i så fall. Begreppet Företräde i ditt inlägg var illa nog men påkörnings rätt (din särskrivning)? WTF!

Ska du hitta på egna trafikregler bör du först lära dig skriva korrekt. ”Påkörnings rätt” (särskrivning)? Det skulle väl isf heta påkörningsrätt!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
det som uppfattas som en "rättighet" (som att ha företräde) är egentligen någon annans skyldighet att lämna företräde.
Och min rättighet att få leva definieras av att andra inte får döda mig. Lik förbannat anser jag mig ha en rätt till liv.

Ni har fastnat i en byråkratisk tramsvokabulär som tagits fram för att folk ska vara försiktiga och aktsamma i trafiken. Ni kan ju fundera nästa gång ni blir påkörda hur det vore om ni på riktigt saknade rättigheter.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och min rättighet att få leva definieras av att andra inte får döda mig. Lik förbannat anser jag mig ha en rätt till liv.

Ni har fastnat i en byråkratisk tramsvokabulär som tagits fram för att folk ska vara försiktiga och aktsamma i trafiken. Ni kan ju fundera nästa gång ni blir påkörda hur det vore om ni på riktigt saknade rättigheter.
Oj kände du dig träffad😂 ja jag tar tillbaka min känsla om vad jag trodde du jobbade med för nu är det närmst lekskolenivå på dina argument i trafiken, du kommer enbart billigt undan med dina citat pga. gamla meriter och att skribenter inte orkar skriva mot dig.
Du verkar helt sakna insikt i hur trafikens regler är uppbyggda i detta land.
Refererar du till FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna artikel 3 när du blir påkörd i en cirkulationsplats😂 Nu gissar jag men troligtvis vet de flesta av våra poliser knappt vad det är.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.