TRJBerg
R Räknenisse skrev:
Man kör inte om och svänger tvärt framför den man passerat oavsett om det finns målade linjer i körbanan eller inte. Grön kommer att vara vållande i alla scenarior. (utom ifall vit har blinkat höger och påbörjat sväng men ändrar sig och tvärsvänger tillbaka i rondellen, typ)
Vit gör ett filbyte framför en bil som kör i samma fil som innan. Vit gör fel.

Man kan ju också tycka att båda ligger i fel fil i förhållande till deras avsikt för fortsatt färdriktning. Dvs både grön o vit borde ha bytt filer "lite tidigare". Kanske det är det som fb gått på om dom ansåg både vållande?

• Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt gör grön fel när han kör ut från en fil som han får köra ut från menar du?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt gör grön fel när han kör ut från en fil som han får köra ut från menar du?
Hej, ett enkelt svar är att vid filbyte måste man förvissa sig om att det inte finns ett annat fordon i vägen.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är höger-regel som gäller i alla trafiksituationer. Transportstyrelesen, inte min egen bedömning.

• Haha
  • Wow
Pin och 3 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, ett enkelt svar är att vid filbyte måste man förvissa sig om att det inte finns ett annat fordon i vägen.
Härmed avslutar jag mitt deltagande i denna tråd, allt och lite till har framförts av oss lekmanna jurister i denna fråga, jag överlåter till proffsen att döma
Ps kör försiktigt, speciellt i rondeller

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Härmed avslutar jag mitt deltagande i denna tråd, allt och lite till har framförts av oss lekmanna jurister i denna fråga, jag överlåter till proffsen att döma
Ps kör försiktigt, speciellt i rondeller
Men var det inte du som lärde oss att man klarar sig i 40år utan att kunna reglerna om hur man kör i en cirkulationsplats😉😂

I rondeller eller cirkulations platser har vi som vi vet i de flesta fall 2 körfält så att vid körfälts byte blinka och sväng ut men den som ligger i yttre har Alltid företräde ( för-körs rätt ) så var försiktig för det är du som korsar mitt linjen som blir vållande med tanke på att du överskrider mittlinjen för att placera dig i höger körfält.
Sedan så kan du köra hela vägen runt det som finns är bara rekommendationer hur du skall göra i rondeller.

M MIWA skrev:
Det är höger-regel som gäller i alla trafiksituationer. Transportstyrelesen, inte min egen bedömning.
Jadu. .du har inte körkort hoppas jag

Så alla inne i cirkulationen ska väja för dom som kommer från höger...?

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Fast grön bil byter ju inte fil. Han kör ju till den platsen på det enda sättet som inte kräver filbyte. Undantaget en långsamkörande eller stillastående bil finns ingen som har mer rätt att vara där än han.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jadu. .du har inte körkort hoppas jag

Så alla inne i cirkulationen ska väja för dom som kommer från höger...?
Exakt så har du inte läst om den nya MIWA-cirkulationen🤓😂

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D dhe skrev:
Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.

Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.

Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?

Hur tänker ni?

[bild]
Högerregeln gäller. Grön får köra ett varv till. Ingen tvekan.

• Haha
  • Wow
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A asa-nesse skrev:
Högerregeln gäller. Grön får köra ett varv till. Ingen tvekan.
Vad snackar du om? Högerregeln gäller i en korsning om inget annat är skyltat, inte vid filbyten.

• Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
D dhe skrev:
Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.

Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.

Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?

Hur tänker ni?

[bild]
Grön borde vara vållande, iakttar inte högerregeln.

• Wow
Pin
  • Laddar…
Nu har tråden nog nått förstasidan för det har skett en dramatisk ökning av stolleinlägg om högerregeln, en regel som inte gäller i cirkulationsplatser.
Om det är medtrafikanter som skriver dessa blir jag på riktigt orolig😢

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.