19 098 läst ·
630 svar
19k läst
630 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Godmorgon, tyvärr är det inte så att skyltar och vägmarkeringar visar hur du MÅSTE köra i en rondell, det har jag trott i ca40 år, men jag har haft fel hela tiden, skyltar och vägmarkeringar är endast ett rekommenderat sätt att köra i rondellen, men du har juridisk rätt att köra på ett annat sätt som du finner lämpligare. Helt otroligt men sant, kontrollera gärna med en jurist som sysslar med trafikbrott.J JockeÅgren skrev:
Inte dåligt att du har överlevt 40år, men det kanske har kostat mer än det har smakat😉T teuvo tainio skrev:Godmorgon, tyvärr är det inte så att skyltar och vägmarkeringar visar hur du MÅSTE köra i en rondell, det har jag trott i ca40 år, men jag har haft fel hela tiden, skyltar och vägmarkeringar är endast ett rekommenderat sätt att köra i rondellen, men du har juridisk rätt att köra på ett annat sätt som du finner lämpligare. Helt otroligt men sant, kontrollera gärna med en jurist som sysslar med trafikbrott.
RH 2011:7
Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är inte tillämplig vid färd genom en cirkulationsplats med flera av- och tillfarter. Istället gäller allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat. Körfältsvägvisare och körfältspilar anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden.Till detta så anser jag att Niclas Nilsson som är utredare på Transport styrelsens sektion för trafikantregler. Sammanfattar det bra om hur man bör köra och tänka i cirkulationsplatsen.D Dilato skrev:RH 2011:7
Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är inte tillämplig vid färd genom en cirkulationsplats med flera av- och tillfarter. Istället gäller allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat. Körfältsvägvisare och körfältspilar anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden.
https://hasselcirkeln.se/wp-content/uploads/2024/06/vi_bilagare_cpl_juni_2024.pdf
Grön bil har väjningsplikt för vit, se video från transportstyrelsen hur man kör i cirkulationsplats, sist i videon beskrivs just din situationD dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]
https://www.transportstyrelsen.se/s...ler/generella-trafikregler/cirkulationsplats/
Nej, om du kollar lite noggrannare så ser du att cirkulationen i första inlägget skiljer sig från den i filmen du länkar till.Sören Hesselmark skrev:
Cirkulationsplatsen slutar ha 2 filer efter avfarten till vänster.
TS du får väl göra en "poll" i tråden (tror det fortfarande går?) här med tre val. Grön är vållande, Vit är vållande eller Båda är vållande. Svårt att se vad konsensus är.
Min personlig åsikt är att Vit är enskilt vållande såvida grön även korrekt blinkade ut ur rondellen. Även om pilar målade på vägbanan och skyltning för lämpligaste färd genom rondellen inte är bindande så är fortfarande filerna som så det. Dvs Vit bils fil lämnar tydligt rondellen och Vit gör därmed ett filbyte utan att kontrollera om det är fritt. Gröns fil delar sig i två och det står grön fritt att välja vilken, har grön här blinkat för att visa att hen väljer höger dvs ska ut ur rondellen finns det inget att misstolka för Vit och Grön har gjort allt korrekt. Har Grön inte blinkat anser jag det fortfarande vara Vit som gjort mest fel då det fortfarande är frågan om ett filbyte för Vit men genom att inte blinka höger kan man ändå anse att Grön inte gjorde allt i sin makt för att underlätta situationen.
Ponera att Grön gör fel som inte blinkar ut ur rondellen, men det felet är ju en otjänst mot den som står och väntar på att få köra in, inte något som i detta fall skulle rädda Vit.
Min personlig åsikt är att Vit är enskilt vållande såvida grön även korrekt blinkade ut ur rondellen. Även om pilar målade på vägbanan och skyltning för lämpligaste färd genom rondellen inte är bindande så är fortfarande filerna som så det. Dvs Vit bils fil lämnar tydligt rondellen och Vit gör därmed ett filbyte utan att kontrollera om det är fritt. Gröns fil delar sig i två och det står grön fritt att välja vilken, har grön här blinkat för att visa att hen väljer höger dvs ska ut ur rondellen finns det inget att misstolka för Vit och Grön har gjort allt korrekt. Har Grön inte blinkat anser jag det fortfarande vara Vit som gjort mest fel då det fortfarande är frågan om ett filbyte för Vit men genom att inte blinka höger kan man ändå anse att Grön inte gjorde allt i sin makt för att underlätta situationen.
Ponera att Grön gör fel som inte blinkar ut ur rondellen, men det felet är ju en otjänst mot den som står och väntar på att få köra in, inte något som i detta fall skulle rädda Vit.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 739 inlägg
De första åtta åren kommer du undan med att alla trodde som du. Sen kom HD fram till att det inte är så.T teuvo tainio skrev:Godmorgon, tyvärr är det inte så att skyltar och vägmarkeringar visar hur du MÅSTE köra i en rondell, det har jag trott i ca40 år, men jag har haft fel hela tiden, skyltar och vägmarkeringar är endast ett rekommenderat sätt att köra i rondellen, men du har juridisk rätt att köra på ett annat sätt som du finner lämpligare. Helt otroligt men sant, kontrollera gärna med en jurist som sysslar med trafikbrott.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 739 inlägg
Nej. Före domen som klargjorde rättsläget 1994 var det sannolikt ännu vanligare att man dömde ut delad skuld. Tittar man på underrätternas domar i det prejudicerande fallet NJA 1994 s. 591 så dömde båda ut delat ansvar.T teuvo tainio skrev:
De dömde därtill den som HD friade till större ansvar än filbytaren, just med motiveringen att han valt fel fil.
Så oavsett vad man tycker om rättsläget är det tydligare nu än det var före 1994.
Anser att vit bil borde ligga i vänster körfält om han ska svänga runt rondellen till vänster. Skulle säga att vit bil är vållande.D dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]