F fribygg skrev:
Vad behövs för att få gråberget/ stenen hos @växelventil att brinna?
Det behövs en ugn som klarar litet över 1500 grader, så görs stenull för isolering (Paroc)

F fribygg skrev:
Kanske läge att isolera och vindskydda ordentligt innan ni köper ny panna eller värmep
A AndersS skrev:
Har haft vedpanna med ack-tank i 10-15 år, men sedan bvp i 25 år och bara kompletteringseldat i kamin, inget jag ångrar att slippa hantera 15 kbm ved/år och det eviga eldandet. Idag är vedhantering en fritidssyssla som jag gör utifrån det småskaliga och inget tvång mera än att ibland ta hand om nedblåst.
Som en bekant uttryckte det som bytte från ved till bvp för 10 år sedan "jag skulle gjort det tidigare".
Men det finns olika förutsättningar med tid, maskiner, ekonomi, osv, som gör att man väljer olika lösningar.
Ja vi har alltid varit inne att köra båda i symmetri men när vår 13 år gamla vedpanna gick sönder så blir det knappt ekonomiskt att köra vedeldat, iaf inte med min kalkyl om man värdesätter tideb det tar att ta ner träd, få ut dem ä, hugga, stapla och sen förvara.. då räknar jag alltså
J jonaserik skrev:
En enkel för liten panna, 25 kW och 2 X 750 liter tankar. Golvvärme i hela huset.
Det är för lite tankar, men får inte plats med mer. Så det blir att elda kväll och morgon, för att hålla tempen i tankarna på rätt nivå. Kan bottna tempen till ca 30 C om det inte kallare än minus 10 C ute.
Nu är det så, att om det behövs min 45 C för att shuntarna ska ge värme och tankarna är 45 C, så finns det ingen värme kvar i dom, blir då bara 750 liter magasin.
Bara elda oftare
galento galento skrev:
Är nog ungefär som här , vi eldar en hel del men det är inte ett tvång för att ha
varmt i huset och varmvatten.
Vi inväntar nu offert för att byta till jordvärme, stor investering men ska bli skönt att inte ha vedeldning hängande över en två gånger per dag vid kalla dagar.. får väll se vad det tar att sälja veden, 2 år eller 5 år spelar mindre roll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.