Den här vintern har i södra Sverige varit kallare än på många år. Självklart skall man förebygga skador genom att grundlägga djupt och ev isolera extra utanför grunden. I sydvästra Götaland har tjälen gått 70-100cm ned enligt Trafikverket:
https://tjaldjup.trafikverket.se

I västra delen av Götaland är tjäldjupet nu lika djupt som i norra Värmland och södra Svealand. I östra Götaland lite grundare tjäldjup. Förhållanden beror på om det varit snölager som isolerat kylan och i västra Götaland kom det snö i början av januari som smälte bort helt, smältvatten trängde ner i ytlagret och hjälpte väl kylan att tränga än djupare än normalt.

Så, god, djup markläggning är A och O för att inte få problem under våren vid tjällossning.

Byggde ett isolerat växthus som stått uppvärmt med ca 5°C men det värmer ju inte marken så mycket. Lera/silt i botten, grundläggningsdjup 40cm, väl dränerat, nerifrån och uppåt: 25cm singel,10cm frigolit som sträcker sig 60cm utanför grunden, högst upp på utsidan 10cm singel, gjuten platta med isolerade kantelement. Så det är knappt om man skall följa riktlinjerna. Vår grundläggning påminner om https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-djupt-for-vaxthusgrund.542995/ 20cm grundare men 10cm frigolit som sträcker sig 60cm utanför grunden.

Prognosen säger ytterligare en köldknäpp och varmare tidigast andra halvan av februari. Men kan man göra något förebyggande nu? Eller är det bara att blunda och vänta?

Kalla hälsningar /A

Exempel på senaste månadens tjäldjup från Trafikverket:
Falköping:
Diagram över marktemperatur i Falköping, 7 januari till 8 februari 2026, med djup- och tidsaxlar. Färger indikerar temperaturvariation från -4°C till 4°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjörnarp, strax norr om Höör i centrala Skåne:
Temperaturdiagram visar marktemperatur i Tjörnarps område, januari-februari 2026, från 20 cm djup ner till 200 cm. Temperaturen varierar från 4°C till -4°C.
Skapa konto

Låter som en bättre variant av våran bastu! Vi har snarlikt anlagt fast mindre randisolering och lite mindre utgrävt.

Vi bor i södra delarna av norrbotten och det har stått helt still under alla år nu trots olika snödjup och tjäldjup vida överstigande grundläggningen, så jag skulle bara ta det lugnt och vänta in våren.

• Gilla
Allbert
  • Laddar…
Tack @Lutte! Det inger lite lugn. Byggytan på växthuset är 46m2 med isolerat tak och tegelpannor, så det är som ett mindre hus, både i storlek och markbelastning. Vi får väl se om jag kan öppna dörrar och fönster om någon månad. Om inte någon annan har någon ljus idé...

"Fördelen" med dålig mark är att den sjunker tillbaka när tjälen gått ur marken så visst kan man se spåren av rörelser men det sjunker som alltid tillbaka till ungefär samma nivå.

Sen när ni har en platta som allt står på så bör hela plattan hålla ihop så dörrar och dylikt går att öppna men att växthuset är ur lod tills det att tjälen gått tillbaka.

Jag resonerade så att när jag gjöt platta till bastun att det kan komma att skjuta men att det rör sig som en enhet istället för med plint som agerar individuellt och ställer till det.

Så jag skulle bara ta det lugnt och invänta våren, har ni varit ut och provat öppna dörrar och fönster?

Tack! Tänker också så om det är en lätt konstruktion som "håller ihop" och kan fördela marktrycket vid återgång under tjällossningen. Vi använder dörrarna i stort sätt varje dag, då vi fixar med inredningen och har inte märkt något än. Tror vid eftertanke att största risken är den lilla entréplattan som skjuter ut 1,5m framför byggnaden där risken är större att tjälen krupit under och kanske lyft entréöverbyggnaden något. Skall prova och mäta om den lyft sig, jag minns vilka mått jag hade när jag byggde den. Pelarna som entréöverbyggnaden vilar mot är tillfälliga och skall bytas ut i vår/sommar. Men jag vill inte att entréplattan skall spricka/lossa inne mot den större plattan.

• Hus med ställningar och snö på taket, pågår renovering. Träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.