Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Nej
165m2 timmerkåk till stor del i sitt originalutförande (dvs ingen isolering alls utöver timmer)
Går åt 45 kubik stjälpt
Isolera åtminstånde vindsbjälklaget ordentligt NU, försök få på 100mm västkustskiva på fasaden nästa år.

Jag blev lite osäker när måtten diskuterades, veden är 42-45 cm... Så inte 55 cm 😏

Vi har 250 kvm hus + källaren (källare värmes endast upp med två element+vedpannans restvärme, vi gör åt ca 30 kubik per år

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ingen konstig längd för pannved. 6–700 kan man väl kanske få per kubikmeter stjälpt mått i mindre volymer, men då får man ju räkna med att jobba lite också. Kanske rent av köra ut.

Att såga upp det i kaminved tror jag inte är vört ansträngningen.
Tack för svar, hade visst 45 cm, men köra ut och lasta är ju inte några problem oavsett om det är släpkärra eller traktor kärra

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Isolera åtminstånde vindsbjälklaget ordentligt NU, försök få på 100mm västkustskiva på fasaden nästa år.
Du är välkommen om du vill hjälpa till 🤣
Har kört en gavel med 50mm hunton och vindduk +fönster men det tar tid med småbarn osv

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Låter som du vet vad du snackar om, vi har 200 mm sågspån på vinden, värt att suga ut det och lägga annan isolering eller köra på sågspån..

B bergquist skrev:
vi har 200 mm sågspån på vinden, värt att suga ut det och lägga annan isolering eller köra på sågspån..
Jag skulle bara fylla på med mer spån, gärna kutterspån

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Hmm nu blir jag osäker på vilken längd jag faktiskt har... Måste gå ner och kolla. 🤣
55cm går nog in i en effecta, men jag är rimligt säker på att det ska vara halvmetersved

F fribygg skrev:
55cm går nog in i en effecta, men jag är rimligt säker på att det ska vara halvmetersved
Var nere och kollade, helt rätt vi hade 42-45 cm 😏

B bergquist skrev:
Jag blev lite osäker när måtten diskuterades, veden är 42-45 cm... Så inte 55 cm 😏

Vi har 250 kvm hus + källaren (källare värmes endast upp med två element+vedpannans restvärme, vi gör åt ca 30 kubik per år
Är det 250 m2 boning + källare 250 m2. Har själv 125 m2 + 125 m2 källare och gör av med ca 7 - 8 m3 ved.
Vart tar din värme vägen med en förbrukning av ca 30 m3 tro.

EDIT Har 20 C i källaren

Redigerat:
B bergquist skrev:
Var nere och kollade, helt rätt vi hade 42-45 cm 😏
Den längden är nog betydligt lättare att hitta köpare till .

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det 250 m2 boning + källare 250 m2. Har själv 125 m2 + 125 m2 källare och gör av med ca 7 - 8 m3 ved.
Vart tar din värme vägen med en förbrukning av ca 30 m3 tro.
250 +90 källare.

Vad har du för system om du kan värma upp 250 m2 till 22 grader på vintern, 3000-4000 l acctankar?

B bergquist skrev:
250 +90 källare.
Kanske läge att isolera och vindskydda ordentligt innan ni köper ny panna eller värmepump?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Har haft vedpanna med ack-tank i 10-15 år, men sedan bvp i 25 år och bara kompletteringseldat i kamin, inget jag ångrar att slippa hantera 15 kbm ved/år och det eviga eldandet. Idag är vedhantering en fritidssyssla som jag gör utifrån det småskaliga och inget tvång mera än att ibland ta hand om nedblåst.
Som en bekant uttryckte det som bytte från ved till bvp för 10 år sedan "jag skulle gjort det tidigare".
Men det finns olika förutsättningar med tid, maskiner, ekonomi, osv, som gör att man väljer olika lösningar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
250 +90 källare.

Vad har du för system om du kan värma upp 250 m2 till 22 grader på vintern, 3000-4000 l acctankar?
En enkel för liten panna, 25 kW och 2 X 750 liter tankar. Golvvärme i hela huset.
Det är för lite tankar, men får inte plats med mer. Så det blir att elda kväll och morgon, för att hålla tempen i tankarna på rätt nivå. Kan bottna tempen till ca 30 C om det inte kallare än minus 10 C ute.
Nu är det så, att om det behövs min 45 C för att shuntarna ska ge värme och tankarna är 45 C, så finns det ingen värme kvar i dom, blir då bara 750 liter magasin.
Bara elda oftare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.