306 500 läst ·
3 298 svar
307k läst
3,3k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Jag blev lite osäker när måtten diskuterades, veden är 42-45 cm... Så inte 55 cm 😏
Vi har 250 kvm hus + källaren (källare värmes endast upp med två element+vedpannans restvärme, vi gör åt ca 30 kubik per år
Vi har 250 kvm hus + källaren (källare värmes endast upp med två element+vedpannans restvärme, vi gör åt ca 30 kubik per år
Tack för svar, hade visst 45 cm, men köra ut och lasta är ju inte några problem oavsett om det är släpkärra eller traktor kärraNötegårdsgubben skrev:
Är det 250 m2 boning + källare 250 m2. Har själv 125 m2 + 125 m2 källare och gör av med ca 7 - 8 m3 ved.B bergquist skrev:
Vart tar din värme vägen med en förbrukning av ca 30 m3 tro.
EDIT Har 20 C i källaren
Redigerat:
250 +90 källare.J jonaserik skrev:
Vad har du för system om du kan värma upp 250 m2 till 22 grader på vintern, 3000-4000 l acctankar?
Har haft vedpanna med ack-tank i 10-15 år, men sedan bvp i 25 år och bara kompletteringseldat i kamin, inget jag ångrar att slippa hantera 15 kbm ved/år och det eviga eldandet. Idag är vedhantering en fritidssyssla som jag gör utifrån det småskaliga och inget tvång mera än att ibland ta hand om nedblåst.
Som en bekant uttryckte det som bytte från ved till bvp för 10 år sedan "jag skulle gjort det tidigare".
Men det finns olika förutsättningar med tid, maskiner, ekonomi, osv, som gör att man väljer olika lösningar.
Som en bekant uttryckte det som bytte från ved till bvp för 10 år sedan "jag skulle gjort det tidigare".
Men det finns olika förutsättningar med tid, maskiner, ekonomi, osv, som gör att man väljer olika lösningar.
En enkel för liten panna, 25 kW och 2 X 750 liter tankar. Golvvärme i hela huset.B bergquist skrev:
Det är för lite tankar, men får inte plats med mer. Så det blir att elda kväll och morgon, för att hålla tempen i tankarna på rätt nivå. Kan bottna tempen till ca 30 C om det inte kallare än minus 10 C ute.
Nu är det så, att om det behövs min 45 C för att shuntarna ska ge värme och tankarna är 45 C, så finns det ingen värme kvar i dom, blir då bara 750 liter magasin.
Bara elda oftare.
Klicka här för att svara