S Stefan.o skrev:
Själv tycker jag klyvningen funkar hyfsat bra, däremot att kvista de där eländesträden hatar jag…
Ja, men det hade jag ju redan gjort och glömt i våras! 🙃

Samma jävla grenar som ställer till det dock. Plus då att de är så trådiga och sega när man klyver. Ja, ja, det är ju inte som om jag står med yxa och slåss mot dem.

• Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan det bero på att du valt en osvensk såg?
Njaäe, mer den ohemula mängden grenar.😂

Sedan det där eländet att om granen är riktigt stor hamnar stammen över 2 m upp i luften, vilandes på grenarna då den ligger omkull…

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hej, behöver lite hjälp eller råd.

Vi funderar på att gå från vedeldning då vår vedpanna gick sönder och bara köra jordvärme... Mycket pga att svärfar börjar bli gammal och kommer vara svårt att få veden fälld och utkörd utan att det kostar oss mer än drift på maskiner.

Vi har ca 150 kubik blandved ca 55 cm långa..

Hur lång tid ska man uppskatta att ta och sälja detta och till vilket pris?

En något udda längd och dessutom blandved, prova att sälja den till nån vedhandlare i Stockholm. Sätt priset lågt om du har bråttom att bli av med lagret, eller kapa av den själv till halva längden så den går in i en normal kamin och annonsera ut den i små poster för dubbla värdet i dag frammåt februari.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja jag bor nere i mörka Småland så får nog testa annonsera ut det och hoppas någon som kör vedpanna som kan tänka sig köpa det för ett bra pris.

Ingen brådska att sälja, tar bara yta från ladugård.

Attitudeswe
B bergquist skrev:
Hej, behöver lite hjälp eller råd.

Vi funderar på att gå från vedeldning då vår vedpanna gick sönder och bara köra jordvärme... Mycket pga att svärfar börjar bli gammal och kommer vara svårt att få veden fälld och utkörd utan att det kostar oss mer än drift på maskiner.

Vi har ca 150 kubik blandved ca 55 cm långa..

Hur lång tid ska man uppskatta att ta och sälja detta och till vilket pris?
150 kubik räcker väl 15 år eller så till en vanlig villa? Bor man på landet är det väl inte fel med en ny vedpanna i så fall?

B bergquist skrev:
Ja jag bor nere i mörka Småland så får nog testa annonsera ut det och hoppas någon som kör vedpanna som kan tänka sig köpa det för ett bra pris.

Ingen brådska att sälja, tar bara yta från ladugård.
150 m3 pannved kanske är dubbelt värt i Huvudstaden jämfört med i Smålands Jerusalem

Ingen konstig längd för pannved. 6–700 kan man väl kanske få per kubikmeter stjälpt mått i mindre volymer, men då får man ju räkna med att jobba lite också. Kanske rent av köra ut.

Att såga upp det i kaminved tror jag inte är vört ansträngningen.

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
Nej har kollar på det, en ny effecta lambda 35 kostar ca 120 k att installera.
Om vi inte kan få fram mer ved så skulle den vara i drift i ca 5 år vilket blir en dyr installationskostad.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Nej har kollar på det, en ny effecta lambda 35 kostar ca 120 k att installera.
Om vi inte kan få fram mer ved så skulle den vara i drift i ca 5 år vilket blir en dyr installationskostad.
En ny effecta lambda har väl dessutom 50cm rekomenderad vedlängd så det är väl inte optimalt för det bef vedlagret.

F fribygg skrev:
En ny effecta lambda har väl dessutom 50cm rekomenderad vedlängd så det är väl inte optimalt för det bef vedlagret.
Hmm nu blir jag osäker på vilken längd jag faktiskt har... Måste gå ner och kolla. 🤣

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
150 kubik räcker väl 15 år eller så till en vanlig villa? Bor man på landet är det väl inte fel med en ny vedpanna i så fall?
Nja typ 3 säsonger

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Nja typ 3 säsonger
Värmer du 350m2?

F fribygg skrev:
Värmer du 350m2?
Nej
165m2 timmerkåk till stor del i sitt originalutförande (dvs ingen isolering alls utöver timmer)
Går åt 45 kubik stjälpt

Attitudeswe
Var kostar inte det ätt värma med värmepump? 70.000kr/år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.