303 311 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gårdagens och dagens: kapat och klyvt högen med ”stumpar” jag hade kvar från senvinterns vedarbete. Fyllt 3 pallar med lika många kubik travat mått. Har gissningsvis kvar 2-3 kubik att ordna pallar / säckar till.
Har nu sisådär 28 kubik eldningsklart till vintersäsongen.
Polarisvagn…galento skrev:
Nöjd?
Sett en dylik fast med kran jag är lite sugen att ha till fyrhjulingen….
Har timmervagn till traktorn samt även grip till lastaren, men ska man åka efter stigar och ta hem vindfällor osv är traktorn lite brutal…
Förstår det kan vara lite ”sådär”.A AndersS skrev:
Jag har en inte alldeles oansenlig del riktigt timmer som blåst ut efter stigar i skogen, där jag inte har för avsikt att hugga upp väg för traktorn. Funderationen med fyrhjulingsvagn med nån form av kran är väl mer att man förhoppningsvis kan lasta stockarna på ett vettigt sätt och få hem dem.
Jag drar med timmersax, bra träning och nyttjar allt "hårt" att dra på.😉S Stefan.o skrev:Förstår det kan vara lite ”sådär”.
Jag har en inte alldeles oansenlig del riktigt timmer som blåst ut efter stigar i skogen, där jag inte har för avsikt att hugga upp väg för traktorn. Funderationen med fyrhjulingsvagn med nån form av kran är väl mer att man förhoppningsvis kan lasta stockarna på ett vettigt sätt och få hem dem.
Logga in
Skapa konto
Japp, det är en väg att gå.
Hade jag funderat på frågan för 10 år sedan hade jag definitivt kavlat upp ärmarna och spottat i nävarna.
Som gammal kraftsportare är vikten i sig inget problem för mig, däremot är den svåra utbrändheten jag drabbades av för ett antal år sedan en ansenlig mängd ”smolk i bägaren”. Jag drabbas av svår trötthet så jag försöker anordna vettiga hjälpmedel som låter mig utföra vad jag vill göra utan sur efterbörd.🫤
Det blir bättre och bättre hela tiden men det tar sån jäkla tid, då det var som mest uselt räckte orken nästan inte till att plocka ur diskmaskinen utan att gå och sova.
Hade jag funderat på frågan för 10 år sedan hade jag definitivt kavlat upp ärmarna och spottat i nävarna.
Som gammal kraftsportare är vikten i sig inget problem för mig, däremot är den svåra utbrändheten jag drabbades av för ett antal år sedan en ansenlig mängd ”smolk i bägaren”. Jag drabbas av svår trötthet så jag försöker anordna vettiga hjälpmedel som låter mig utföra vad jag vill göra utan sur efterbörd.🫤
Det blir bättre och bättre hela tiden men det tar sån jäkla tid, då det var som mest uselt räckte orken nästan inte till att plocka ur diskmaskinen utan att gå och sova.
Är ju pensionär sedan några år, så för mig är det nyttig träning.😉S Stefan.o skrev:Japp, det är en väg att gå.
Men fyrhjuling är för lätt om du inte spänner fast den.
Den här är nu borta.
Logga in
Skapa konto
Fyrhjulingen är ett bra verktyg till mycket, pappa köpte en vettig dylik jag har i skogen sedan jag tog över släktgården.A AndersS skrev:
Egentligen är den jag har mest använd till att skjutsa motorsåg / röjsåg till hyggena samt att spela fram en del stockar med vajervinschen, men det skulle nog kunna ha sin plats i skogsbruket med något vettigt tillbehör (lämplig vagn etc).
Vagnen har funkat till det vi tänkte faktiskt , tomten är på ca 5000m2 med lönnar, björk och annat så de var i huvudsak att slippa gå med skottkärra många gånger med löven, blev 12 rågade kärror med löv i höstas. Lite tunnS Stefan.o skrev:
plåt men det går ju att förstärka.
Ser fyrhjulingen mer som ett komplement till traktorn och de vagnar med kran man sett ser klena ut till överpriser.
Det säljs väl andra liknande kärror också men man vill ju ha svängbar kulhandske.
Har kört hem kärror lastade med grövre kubbar än det på bilden också 😀
Sen är det fint att lägga röjsågen i kärran om man vill åka och gallra lite så fyrhjulingen var en trevlig upplevelse.