303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
D Dennys house skrev:
Hej Denny!Norrtull skrev:
Som Norrtull skrev är det en Bala Agri EP, min heter även 100 vilket går härleda till att den klarar meters ved.
Baksidan med klyven är att den är så förbaskat tung när den ska tas ut från förvaringen, vilket jag iofs börjat göra genom att stroppa den i gafflarna på traktorn och bära ut den.
Googla på Bala Agri så hittar du inköpsställen.
Edit:
Appropå vikten….. om den något modernare EP110 skriver tillverkaren att den väger 290kg. Min som jag har för mig heter 100 och har lite mindre smide nedströms tryckcylindern förmodar jag väger sisådär 250 kg.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Sågat upp vinterns björkgallring och några vindfällen från stormen härom månaden. Det blir nog ved så man ligger något år före konsumtionen. Skönt som asfaltsbonde när man inte har tid, lust eller ork att ta hand om grejerna i tid för att eldas redan till kommande vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall någon tycker att veden ska fällas i januari, klyvas innan påsk och ställas under tak vid midsommar..... Allt rätt förutom datumet det ska under tak. Det skulle ha ställts under tak för 2 veckor sedan 😞. 6 pallar fick inte plats och det här kom fram efter 2 veckor regn. Det kommer knappt synas efter att det har torkat men ändå lite synd. Det var perfekt vit och torrt innan regnperioden.
Hej!
Nu är jag (äntligen 😀) klar med årets ved!
Det blev till 95% vindfällen från tidigare storm(ar), mestadels gran.
Får hoppas på en mild vinter.
Jag brukar vilja vara klar till midsommar men får skylla på att midsommar var så tidigt i år.
Ha en skön sommar allihopa!
Bild 1: Sista kärran.
Bild 2: Full vedbod(skön känsla)
Nu är jag (äntligen 😀) klar med årets ved!
Det blev till 95% vindfällen från tidigare storm(ar), mestadels gran.
Får hoppas på en mild vinter.
Jag brukar vilja vara klar till midsommar men får skylla på att midsommar var så tidigt i år.
Ha en skön sommar allihopa!
Bild 1: Sista kärran.
Bild 2: Full vedbod(skön känsla)
Klicka här för att svara