303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Nu är jag klar för den här gången.
De 2 stora asparna och jättegranen jag fällt och tagit hand om gav ca 13m3 tillskott i travarna. Travarna rymmer totalt 30 m3 om alla travar är fyllda, ca 2 vintrars ved.
De 2 stora asparna och jättegranen jag fällt och tagit hand om gav ca 13m3 tillskott i travarna. Travarna rymmer totalt 30 m3 om alla travar är fyllda, ca 2 vintrars ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fina vagnar men så länge "gubben" har orken får en timmersax och muskelkraft duga.😇F fribygg skrev:
Bra träning och roligt i lagom mängd. (finns ju även traktor med en vagn och "STAR'e" gjord granngårds av två bröder dessutom)
Redigerat:
Vad är det minsta man måste göra med veden..
Jag ska rensa sly och träd på min tomt inför husbygge och ska jag göra det bra och kapa och klyva till ved så tar det mer tid än jag har just nu, så då är frågan, vad är det minsta jag måste göra för att veden inte ska rutna bort?
Blandat lövträ med någon liten ek.
Kapa till stockar som jag orkar flytta och dra några tag med motorsågen på barken?
Jag ska rensa sly och träd på min tomt inför husbygge och ska jag göra det bra och kapa och klyva till ved så tar det mer tid än jag har just nu, så då är frågan, vad är det minsta jag måste göra för att veden inte ska rutna bort?
Kapa till stockar som jag orkar flytta och dra några tag med motorsågen på barken?
Det borde räcka. Stapla dem luftigt och en bit från marken (eller på ett par offerbitar).K Kontoristen7 skrev:Vad är det minsta man måste göra med veden..
Fint. Var får man tag på en sådan vedklyv?S Stefan.o skrev:
Oj vad ni eldar. 30 kbm hade räckt 8 år... Men så har vi litet hus utan köksspis vilket ligger på önskelistan!R roke skrev: