H he-peter skrev:
Jag kapar stockar med eldriven motorsåg, fast med sladd (inget batteri). Väldigt tyst och bra med kraft. 1kW elmotor. Har vridmoment vid låga varvtal.

Tyst och inga avgaser. Kör det på el från solceller.

Det blev 18m3s ifjol med den elsågen.
Har Stihlmaskiner och även en av deras 230V. Men när det blir lite grövre blir det en alkylatare, de tar lite bättre.😉 Vi får se hur batterimaskinen fungerar, får den i nästa vecka.
Fällda trädstammar ligger på gräset i en skog, omgivna av gröna träd och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stubbar avfällda träd med lav på, staplade i en hög på gräsmattan bredvid en skottkärra i en skogsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har Stihlmaskiner och även en av deras 230V. Men när det blir lite grövre blir det en alkylatare, de tar lite bättre.😉 Vi får se hur batterimaskinen fungerar, får den i nästa vecka.
[bild][bild]
Visst finns det begränsningar med elmaskiner.

Med sladd är ju rörligheten och avstånd till huset begränsad.

För det stockar/klubbar på bilden hade jag nog också kört med bensinmaskin (alkylat).

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
Har testat en grensåg och den funkade över förväntan faktiskt , grenar på 10cm var inga problem.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har testat en grensåg och den funkade över förväntan faktiskt , grenar på 10cm var inga problem.
Kommer med rapport senare när den provats.👍
Och man kan ju inte få för mycket maskiner, valde en grensåg där jag redan hade tre 4Ah batterier.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
När släkten åkt hem påbörjade jag årets trave. Blev mörkt fort men några kubikmeter han jag med. Fortsättning imorgon.
Traktor och vedtrave i skymningen på en gård, redo för arbete nästa dag.
Skapa konto

• Gilla
galento och 6 till
  • Laddar…
20m3 klara. Nu blir det paus för att åka till Ängelholm och se avgörande matchen mellan Rögle och Färjestad.
En traktor med släp fullt av ved står på en gräsmatta under molnig himmel, redo för transport.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
20m3 klara. Nu blir det paus för att åka till Ängelholm och se avgörande matchen mellan Rögle och Färjestad.
[bild]
Vad kör du för traktor?

//AA

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Majgårdarna
Nu har jag skaffat en traktor och vagn så man kanske får hem den där veden någon gång.
BM 430 med en 8 tons vagn 😀
Själv är bäste dräng

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Dave tog ner lite blandved i söndags. Björk, gran och tall. Sen körde jag sönder kedjan på sågen för att jag var dum i huvudet och eftersom Dave även lagt träd över grusvägarna åt alla håll så blev ingen ny kedja köpt heller (jag vet, vem har bara en kedjesåg och därtill bara en kedja, men nu var det så), så det blev inte så mycket med veden. Vägarna röjdes av en utmärkt granne med skördare.

Ett par kubik björk i tremeterslängder fick jag ihop, men resten ligger fint där Dave lade dem, med rötter i vädret och allt.

En smal grusväg i skogen blockeras av fallna träd, inklusive en stor stubbe tvärs över vägen, omgivna av tallar och björkar.
Skapa konto

Plockepinn

• Ledsen
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Vad kör du för traktor?

//AA
Volvo 350 Boxer framför vedmaskinen och en valtra N121 framför vagnen. Inte mina men lånade inom familjen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
valtra N121 framför vagnen.
Hade själv en Valtra N141 -08 tidigare när vi hade gård. Saknas ibland. 😢

//AA

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen körde jag sönder kedjan på sågen för att jag var dum i huvudet och eftersom Dave även lagt träd över grusvägarna åt alla håll så blev ingen ny kedja köpt heller (jag vet, vem har bara en kedjesåg och därtill bara en kedja, men nu var det så),
Jag kan rekomendera Biltemas kedjor (om du inte känner att du behöver det allra bästa) utan bara vill ta hem en handfull standardkedjor och inte vill göra för stort hål i plånboken, man brukar få fem st bilbuttrikskjedjor för ungefär samma kostnad som två Oregon eller Husqvarna.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan rekomendera Biltemas kedjor (om du inte känner att du behöver det allra bästa) utan bara vill ta hem en handfull standardkedjor och inte vill göra för stort hål i plånboken, man brukar få fem st bilbuttrikskjedjor för ungefär samma kostnad som två Oregon eller Husqvarna.
Jag kör också med Biltemas kedjor. Brukar ha ca 10 st i gång och rengör och slipar alla vid samma tillfälle på maskin.
Nu börjar det snart bli dags igen. Kedjor från Biltema hänger under skyltar: "Slöa Skitiga", "Slöa Rena" och "Slipade", i en verkstad med redskap i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Mosterlund och 4 till
  • Laddar…
Både Rembutiken och Jula har ju oxå standardkjedjor för ca hundralappen, Rembutikens har varit prisvärda förut när de kostat ca 65kr/st

F fribygg skrev:
Både Rembutiken och Jula har ju oxå standardkjedjor för ca hundralappen, Rembutikens har varit prisvärda förut när de kostat ca 65kr/st
Amazon kan också vara värt att kolla. 120 kr/styck om man köper ett tvåpack till "lillsågen" är OK, tycker jag.

https://www.amazon.se/Oregon-2-pack-motorsågskedja-LP-stigning-drivlänkar/dp/B0FLXX8FS3

Förpackning med två motorsågskedjor från Oregon, modell 3/8" LP, 1,3 mm, visas bredvid produktinformation och pris från Amazon.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.