303 311 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Kärnkraftverk, vattenkraftverk, pumpkraftverk, kolkraftverk, oljekraftverk, vindkraftverk, solcellerD Dr Jumping Jack skrev:
e t c, e t c... verkar också påverka miljön påtagligt... Både vid bygge, produktion, drift, och destruktion.
Men jag kan ha fel.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Kommer att ta hand om lite grövre efter en röjning nu i vår till vedpinnar. Har beställt en grensåg med kedja och batteridrift, kan användas med 15 eller 20 cm svärd.
Tänkte det skulle vara tystare och smidigare än lilla bensinsågen med 12" svärd.
Är det någon som redan har provat det?
Tänkte det skulle vara tystare och smidigare än lilla bensinsågen med 12" svärd.
Är det någon som redan har provat det?
Inte provat just en sådan, men min erfarenhet är att smalare kedjor behöver slipas rejält mycket oftare. Jag tror inte att du kommer göra dig sv med bensinaren pga grensågenA AndersS skrev:
Hade inte kollat så noga men tycker den har hyfsad kedja för så litet svärd? Det jag reagerar på är istället kedjehastigheten, man är van vid att det snurrar på lite mera med bensinare. Har redan grensåg med teleskåp och även en Stihl elsåg.J J Vos skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Uttryck som ”prova med sockerbit och pincett” och ”den må vara liten, men den luktar som en stor” slår mig, men det är ju inte fredag än, så jag säger ingenting.
Jag kapar stockar med eldriven motorsåg, fast med sladd (inget batteri). Väldigt tyst och bra med kraft. 1kW elmotor. Har vridmoment vid låga varvtal.A AndersS skrev:
Tyst och inga avgaser. Kör det på el från solceller.
Det blev 18m3s ifjol med den elsågen.