galento
Ordning och reda 👍👍

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Att elda med ved ger en stor belastning på miljön och skall undvikas.
Kärnkraftverk, vattenkraftverk, pumpkraftverk, kolkraftverk, oljekraftverk, vindkraftverk, solceller
e t c, e t c... verkar också påverka miljön påtagligt... Både vid bygge, produktion, drift, och destruktion.
Men jag kan ha fel.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Undvik att starta en diskussion om detta, gammalt inlägg från 2021 också för 3150 inlägg tillbaka i tiden.😃
Tråden är för oss som hanterar och eldar med ved.😉

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Och eldar med förstånd...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Många av oss i tråden hugger i skogen, tar hand om vindfällen, röjningar, osv, hela vägen tills det blir en vedpinne i brasan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Startar en ny tråd då. Om andan faller på.. Tks

H Hybro skrev:
Startar en ny tråd då. Om andan faller på.. Tks
Det blir garanterat en eldfängd och het tråd som klyver skribenternas åsikter i två delar likt ett välriktat yxhugg i en björkkubbe.🔥🔥

Kommer att ta hand om lite grövre efter en röjning nu i vår till vedpinnar. Har beställt en grensåg med kedja och batteridrift, kan användas med 15 eller 20 cm svärd.
Tänkte det skulle vara tystare och smidigare än lilla bensinsågen med 12" svärd.
Är det någon som redan har provat det?

A AndersS skrev:
Kommer att ta hand om lite grövre efter en röjning nu i vår till vedpinnar. Har beställt en grensåg med kedja och batteridrift, kan användas med 15 eller 20 cm svärd.
Tänkte det skulle vara tystare och smidigare än lilla bensinsågen med 12" svärd.
Inte provat just en sådan, men min erfarenhet är att smalare kedjor behöver slipas rejält mycket oftare. Jag tror inte att du kommer göra dig sv med bensinaren pga grensågen;).

J J Vos skrev:
Inte provat just en sådan, men min erfarenhet är att smalare kedjor behöver slipas rejält mycket oftare. Jag tror inte att du kommer göra dig sv med bensinaren pga grensågen;).
Bensinarna, Stihl, kommer finnas kvar, ingen ersättare utan komplettering när jag tycker de blir klumpiga.
När man har pinnaved. Inte när man tar lite grövre.😉
Släp med pinnved lastad på en fyrhjuling, stående på gräsmatta i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Inte provat just en sådan, men min erfarenhet är att smalare kedjor behöver slipas rejält mycket oftare.
Hade inte kollat så noga men tycker den har hyfsad kedja för så litet svärd? Det jag reagerar på är istället kedjehastigheten, man är van vid att det snurrar på lite mera med bensinare. Har redan grensåg med teleskåp och även en Stihl elsåg.
Motorsåg från Bosch med litet svärd, kedja i fokus.
Skapa konto

Uttryck som ”prova med sockerbit och pincett” och ”den må vara liten, men den luktar som en stor” slår mig, men det är ju inte fredag än, så jag säger ingenting.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men det är ju inte fredag än, så jag säger ingenting.
Vilken tur att du är tyst! Annars hade jag nog skrattat så jag rullat ur soffan...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag kapar stockar med eldriven motorsåg, fast med sladd (inget batteri). Väldigt tyst och bra med kraft. 1kW elmotor. Har vridmoment vid låga varvtal.

Tyst och inga avgaser. Kör det på el från solceller.

Det blev 18m3s ifjol med den elsågen.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Bara resten kvar nu Traktor med vedklyvningsmaskin framför en lada, omgiven av staplade trästammar och vinterträd i bakgrunden.
Skapa konto
Ett kalt träd framför en hög med avsågade trädstammar på en gräsmatta, med en uppochnervänd leksaksskottkärra i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.