galento
Hmm , har stolpskor men de funkar ju inte på grövre träd. Har ibland haft störar att försöka få upp wiren med. Kastlina vore nåt att få över nån gren.

B
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Ja, men lutar åt en vvb för att inte behöva elda maj-sept
Tänkte koppla den i serie på vv slingan från acktank.
På så vis bör den inte dra något alls (typ) om inkommande vatten är varmt sept-maj iom eldning
Så där hade vi i kanske 5-6 år. Funkade utmärkt, och var en lösning som garanterade varmvatten året om och till relativt låg kostnad. Frun gillade att alltid ha varmvatten, och jag tyckte det var skönt att slippa elda på sommarmånaderna.

Jag gjorde om det för +10år så att en luft vatten vp gör varmvatten om man inte eldar i vedpannan (samma inkoppling i serie som du tänker. Vp kan även göra värme till huset), tycker det funkar ännu bättre.

Så nu eldar jag lite beroende på elpris och utetemp, men i princip blev det januari till februari ut som jag eldade dagligen. Ytterst lite förbränning under hösten (bara för mys), och lite samma nu I mars, att det mest är för att det är mysigt. Skulle säga att jag minst halverat mängden ved som eldas på helår, men antalet dagar där man eldar är kraftigt reducerat.

Tycker den kombinationslösningen är ännu bättre än ved + el vvb. Gissar att min värmepump har rätt bra verkningsgrad också, eftersom den får en klar majoritet av drifttiden när det är plusgrader ute.

Man behöver inte köpa så stor värmepump heller eftersom den ska räcka till varmvatten och bara delar av husets värmebehov (jag tror min räcker till för att värma huset och göra varmvatten utan elpatron till ca -10c).

galento galento skrev:
Fina bilder 👍 Hur fick du upp stroppen i aspen ? Har dragit ner en hel del
träd med wirespelet men man får ju mer kraft ju högre tag man får.
Hej. Tack.
Stege. (Stegen skymtar mot stammen i första bilden)

galento
Oj ja nu såg jag den 😎😎 . Brukar ju vara vingligt med stegar mot träd.

R roke skrev:
Hej. Tack.
Stege. (Stegen skymtar mot stammen i första bilden)
Fällsax är ett alternativ hur få upp vajern i ett träd, teleskopskaft används då.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
galento
Är nog bra att ha kvar wire på trumman , skulle trädet gå åt fel håll kan det nog bli spännande att stå bredvid wirevinchen.

galento galento skrev:
Är nog bra att ha kvar wire på trumman , skulle trädet gå åt fel håll kan det nog bli spännande att stå bredvid wirevinchen.
Det beror på hur bra vajerändan sitter fast och hur kraftig vinschen är och hur högt upp man har fått fast vajern. Jag har dragit över en storgran som var på väg åt andra hållet.

B BSOD skrev:
Man behöver inte köpa så stor värmepump heller eftersom den ska räcka till varmvatten och bara delar av husets värmebehov (jag tror min räcker till för att värma huset och göra varmvatten utan elpatron till ca -10c).
Fast om man skall kosta på sig en värmepump så tycker ju jag att man skall skaffa en som klarar av hela huset hela året.
Kan vara bra den dagen man inte orkar elda själv, eller om man skulle bli sjuk en period...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Oj ja nu såg jag den 😎😎 . Brukar ju vara vingligt med stegar mot träd.
Ja det kan vara lite bängligt och vingligt mot träd. Det är noga att stegen står bra på marken.

galento
H heimlaga skrev:
Det beror på hur bra vajerändan sitter fast och hur kraftig vinschen är och hur högt upp man har fått fast vajern. Jag har dragit över en storgran som var på väg åt andra hållet.
Det är en Star UB ( utan broms ) från -84 liknande denna. Man skulle nog ha kilar
under kranens fötter för ibland drar den traktorn med handbromsen åtdragen. Det
har hänt att jag backat ena traktorns bakhjul mot ett träd och dragit.

Gul mekanisk vinsch från en Star UB (utan broms) 1984, med vev- och trumkonstruktion, används för att dra tunga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
B
Zixten Zixten skrev:
Fast om man skall kosta på sig en värmepump så tycker ju jag att man skall skaffa en som klarar av hela huset hela året.
Kan vara bra den dagen man inte orkar elda själv, eller om man skulle bli sjuk en period...
Jo, absolut. Min gör ju i princip det. Men man hade ju kunnat snåla lite om det är väldigt begränsat med budgeten.

Jag tog i lite, delvis för att jag ville kunna stänga av den några timmar på morgon och kväll, när elen ofta är dyr. Då krävs det ju lite mer kapacitet för att inte huset ska bli utkast.

H heimlaga skrev:
Jag brukar stå ca 30-50 meter bort för att slippa får trädet i traktorn, min vinch är ett eget hemmabygge som är hydrauldrivet och flyttar på traktorn utan problem (3500kg) Det blir stora krafter som få träd kan hålla emot, fäster man wiren 8 meter upp så blir vridmomenter vid stubben ca 27 ton om traktorn står utan annat än egenvikten som mothåll. Dragkraften uppe i trädet blir mellan 3-3,3 ton beroende på wirens längd.
Man skulle teoretiskt kunna skippa motorsågen och helt sonika dra av träd om man är våghalsig och orädd, dock inte att rekommendera.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Ja avstånd till traktorn vill man ha 👍

Nu är produktionen igång...

• Staplar med vedträn på pallar längs en grusväg vid en skog med nakna träd och fläckar av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john68 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.