S Stefan.o skrev:
[bild][bild][bild]

Pysslar vidare med skogsjobbet.

Håller på att rensa mellan en åkerkant och sjön bakom huset. En jäkla massa jobb, men det blir finemang när det är klart.

När farfar brukade ägorna var det helt rent och betesmark, men efter 60 år utan intag av hö mm blir det så här.
Och naturens färksvara betar på sista bilden. Inte fel med rådjursstek.

J jonaserik skrev:
Och naturens färksvara betar på sista bilden. Inte fel med rådjursstek.
Just dessa var dovhjort. I somras räknade jag in 17 st i samma flock vid kvällskvisten.

För många år sedan var det en - som det sades - förmögen herre, som hade hägn med dovhjort och kronhjort i någon grannby men de forcerade instängslingen och numer är de en del av den lokala faunan.

Ja dovhjortar finns det gott om, förra vintern stod de och betade vid en mindre väg när jag skrämde dem. Räknade till ett 50-tal när de i en rad sprang iväg över ett fält.

Ser att det står ”Kalmar” vid ditt namn i inlägget ovanför, kanske dovhjort är historiskt mer vanliga där du håller till?!

Där jag har släktgården / där fotot är taget, längst söderut i Västerbotten tror jag de egentligen inte är en del av den ursprungliga faunan.

Notera att jag TROR…🙂

S Stefan.o skrev:
Där jag har släktgården / där fotot är taget, längst söderut i Västerbotten tror jag de egentligen inte är en del av den ursprungliga faunan.
Inte mycket hjort i Norrland alls. Men både lite kron och dov just vid Umeå ner till Ö-vik (typ).

Karta över kronhjortens förekomst i Sverige 2015/16, med hög närvaro söderut och vid Umeå till Örnsköldsvik i norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta över Sverige som visar förekomst av dovhjort 2015/16, färgskala från ljust till mörkt grön för olika procentsatser av etablerad förekomst.
Skapa konto

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte mycket hjort i Norrland alls. Men både lite kron och dov just vid Umeå ner till Ö-vik (typ).

[bild][bild]
Mmm, jag befinner mig sisådär 5 mil norr Örnsköldsvik så det förefaller korrekt.

Som jag skrev påstås det att den här i krokarna lokala stammen, av både kron och dovhjort härrör från ”tamdjur” på rymmen vilket förmodligen kan vara korrekt.

S Stefan.o skrev:
Ser att det står ”Kalmar” vid ditt namn i inlägget ovanför, kanske dovhjort är historiskt mer vanliga där du håller till?!
Där jag såg de här var i norra länet och enligt kartan var de finns så stämmer det bra. Finns även kronhjort men betydligt mera ovanligt där jag håller till. Från 70-80 talet minns jag dem enbart från de hägn som fanns här och inte alls lika vanligt förekommande i vilt tillstånd som idag.

Bilden är inte bra och jag fick inte med alla av dovhjortarna då de var i två grupper, är väl bara 30-35 på bilden😉
Grupp av cirka 30-35 dovhjortar springer över ett snötäckt fält framför en skog i bakgrunden.

• Gilla
  • Älska
roke och 1 till
  • Laddar…
Eftersläntare som jag skrämde när jag skulle ta foto, är väl 10-15.
En grupp rådjur springer över ett snötäckt fält med skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Stefan.o och 1 till
  • Laddar…
Skönt väder idag, inte för varmt och inte för kallt.
Röd traktor i skog bredvid staplad ved, omgivet av höga träd.
Skapa konto

Värmde dessutom fint inne vid väggen till kaffet 😎
Kopp med kaffe i förgrunden, gräs, träd och röd byggnad i bakgrunden under molnig himmel.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Ved är inte bara en pinne brasan. Det kan också vara en njutning.👍

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eftersläntare som jag skrämde när jag skulle ta foto, är väl 10-15.
[bild]
Det är trevligt med lite djur i rörelse, ger ett lugnande och vackert skådespel!

Idag har jag börjat med vedarbetet.
Jag har fällt 2 stora aspar och en jättegran.
Vi får väl se hur mycket ved det blir av det.
Jag tar hand om alla kvistar också.

Min gamla 350 med 13” svärd fick bekänna färg. Granen var så grov att jag fick såga in mig i både riktskäret och fällskäret för att nå igenom.
Nu ligger träden och jag har att göra ett tag framåt.
Snötäckt mark med björkar och granar, en spännbandadevins och en kärra, redo för vedarbete i skogen.
Skapa konto
Träd står redo att fällas i snötäckt skog, fastsurrade med spännband. En motorsåg ligger vid basen av ett träd.
Skapa konto
Fällt träd i snötäckt landskap med stubbe och motorsåg i förgrunden, omgiven av kvistar och vedträn.
Skapa konto
Sågade trädstammar och motorsåg på marken i skogsmiljö med snö.
Skapa konto
Motorsåg i arbete med att fälla en grov gran, med sågspån runt trädet och verktyg på marken.
Skapa konto
Fällt träd med ritskär, stock och sågspån på marken, yxa placerad på stubben.
Skapa konto
Motorsåg i ett trädstamssnitt, omgiven av sågspån i skogsmiljö.
Skapa konto
Fälld gran med motorsåg och avverkningsrester på marken; trädstammens bas visar riktskäret och fällskäret.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
galento
Fina bilder 👍 Hur fick du upp stroppen i aspen ? Har dragit ner en hel del
träd med wirespelet men man får ju mer kraft ju högre tag man får.

galento galento skrev:
Fina bilder 👍 Hur fick du upp stroppen i aspen ? Har dragit ner en hel del
träd med wirespelet men man får ju mer kraft ju högre tag man får.
När kastlinan inte fungerar så har jag en åtta meters stege, det räcker och blir över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.