303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Och naturens färksvara betar på sista bilden. Inte fel med rådjursstek.S Stefan.o skrev:
Just dessa var dovhjort. I somras räknade jag in 17 st i samma flock vid kvällskvisten.J jonaserik skrev:
För många år sedan var det en - som det sades - förmögen herre, som hade hägn med dovhjort och kronhjort i någon grannby men de forcerade instängslingen och numer är de en del av den lokala faunan.
Ser att det står ”Kalmar” vid ditt namn i inlägget ovanför, kanske dovhjort är historiskt mer vanliga där du håller till?!
Där jag har släktgården / där fotot är taget, längst söderut i Västerbotten tror jag de egentligen inte är en del av den ursprungliga faunan.
Notera att jag TROR…🙂
Där jag har släktgården / där fotot är taget, längst söderut i Västerbotten tror jag de egentligen inte är en del av den ursprungliga faunan.
Notera att jag TROR…🙂
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Mmm, jag befinner mig sisådär 5 mil norr Örnsköldsvik så det förefaller korrekt.Nötegårdsgubben skrev:
Som jag skrev påstås det att den här i krokarna lokala stammen, av både kron och dovhjort härrör från ”tamdjur” på rymmen vilket förmodligen kan vara korrekt.
Där jag såg de här var i norra länet och enligt kartan var de finns så stämmer det bra. Finns även kronhjort men betydligt mera ovanligt där jag håller till. Från 70-80 talet minns jag dem enbart från de hägn som fanns här och inte alls lika vanligt förekommande i vilt tillstånd som idag.S Stefan.o skrev:
Idag har jag börjat med vedarbetet.
Jag har fällt 2 stora aspar och en jättegran.
Vi får väl se hur mycket ved det blir av det.
Jag tar hand om alla kvistar också.
Min gamla 350 med 13” svärd fick bekänna färg. Granen var så grov att jag fick såga in mig i både riktskäret och fällskäret för att nå igenom.
Nu ligger träden och jag har att göra ett tag framåt.
Jag har fällt 2 stora aspar och en jättegran.
Vi får väl se hur mycket ved det blir av det.
Jag tar hand om alla kvistar också.
Min gamla 350 med 13” svärd fick bekänna färg. Granen var så grov att jag fick såga in mig i både riktskäret och fällskäret för att nå igenom.
Nu ligger träden och jag har att göra ett tag framåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto