galento galento skrev:
Blev fina stickor att tända med också 👍
Oftast brukar jag inte spara dessa stickor för framtida bruk, har använt dem som ”bottenmaterial” i odlingslådor frugan tillverkat. Däremot brukar jag spara näver som släppt vid klyvningen och lägga den i hinkar eller någon stor kartong för torkning. Blir så mkt hantering att spara några traktorskopor stickor för torkning på ett vettigt sätt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur har ni det, tänder ni med fint material inne?

Jag gör det inte. Liggande ved (gärna med två klyvytor), ett tändblock och lite extra luft räcker bra i alla mina fyra spisar. Något helt annat än hur jag fick lära mig att tända som barn.
I vedpannan gör jag det oftast inte. Där lägger jag tidningspapper, kartong eller annat lättänt material i botten och ved ovanpå.

I kakelugnarna, kamin etc börjar jag gärna med något finare ved och lägger en ansenlig mängd papper / kartongbitar mellan vedträna innan tändning. När en hyfsad första glödbädd bildats går jag på med önskad mängd ”större” vedträn, helst kluvna på minst en sida då de tänder lättare.

Oavsett eldstad börjar jag med fullt öppet drag en stund tills det tagit sig, minskar därefter så det brinner lugnt och ”städat”.

galento
Tänder med papper , kartong och brukar ta reda på näver och torka. Sen huggna stickor eller flisskräp ovanpå före de grövre vedträna .

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
galento
Nu har det varit bra att ha wirekranen på traktorn , drar upp stockar från
en sänka och det är väl ca 40m wire på trumman som tur är. Har ju ingen
broms eller sväng på denna men den drar upp stockarna bra 😀

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vedkubbar och stora stockar staplade vid en vedklyv från Bala Agri, omgivna av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedhög av kapade stockbitar på snötäckt mark med sågspån och motorsåg i förgrunden, omgiven av skog.
Skapa konto

Dagens skörd, gissningsvis mellan 4-5 kubik när det är travat / säckat.

En del av det jag jobbat mig igenom idag kommer från en stor jäkla gran som blivit mer och mer död sista tre åren. Det är inte det minsta kul att klyva stock som är 40-50 cm i diameter, rent för mycket jobb.

Av årets vedjobb kvarstår en del kortare stockbitar jag ska kapa och klyva, därefter ska jag ta ner 2-3 björkar under vårvintern och fixa någon kubik riktigt fin kakelugnsved!🙂

• Gilla
  • Älska
Bjober och 5 till
  • Laddar…
Har funderat över energi-innehåll och kostnader jämfört med olika pumplösningar.

Våra 45 kubik motsvarar 72000kwh om jag utgår från 2000kwh/kubik och 80% verkningsgrad i pannan.

För dessa 72000kwh betalar vi då ~10 tusen för hemkörd långved. Om vi köper hela årsförbrukningen då.

Bortsett från det egna arbetet och diesel så är det 0,138 kr/kwh.

Om jag fortsätter isolera och förbättra huset, vid vilken årsförbrukning ved är det rimligt att gå över till bergvärme? 10kubik/år?

Kanske lite OT mod får väl radera då

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Våra 45 kubik motsvarar 72000kwh om jag utgår från 2000kwh/kubik och 80% verkningsgrad i pannan.
Vad är det för kubik?

H he-peter skrev:
Vad är det för kubik?
Ved
Blandat uppskattningsvis 50% löv

Ved
Blandat uppskattningsvis 50% löv
Antar att han menar typ av m3. Stjälpt, travat, FUB.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Det står "hemkörd långved".

"För dessa 72000kwh betalar vi då ~10 tusen för hemkörd långved. Om vi köper hela årsförbrukningen då."

L lbgu skrev:
Antar att han menar typ av m3. Stjälpt, travat, FUB.
Aha
Fick det till 32 staplade kubik sist
Så 45 kubik är stjälpt då

Om jag fortsätter isolera och förbättra huset, vid vilken årsförbrukning ved är det rimligt att gå över till bergvärme? 10kubik/år
Ber om ursäkt om jag missförstå din fråga, eller dina beräkningar.
Om du kommer ner till 0,138 kr/kwh och Du inte räknar arbetstid från långved till ved, inte har eller räknar stora kostnader för din motorsåg eller klyv, och om Du inte tycker det är jobbigt med vedpanna, så kommer Du vid 0,138 kr/kwh aldrig el med en bergvärmepump vara billigare.

Jag har just köpt lite långved och kommer ner till ca 0,18 kr/kwh utan at räknar allt annat som arbete, motorsåg och klyv. Jag kör el-motorsåg med sladd och elklyv på solceller.

Har funderat över energi-innehåll och kostnader jämfört med olika pumplösningar.

För dessa 72000kwh betalar vi då ~10 tusen för hemkörd långved. Om vi köper hela årsförbrukningen då.

Bortsett från det egna arbetet och diesel så är det 0,138 kr/kwh.

Om jag fortsätter isolera och förbättra huset, vid vilken årsförbrukning ved är det rimligt att gå över till bergvärme? 10kubik/år?

Kanske lite OT mod får väl radera då

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Ber om ursäkt om jag missförstå din fråga, eller dina beräkningar.
Om du kommer ner till 0,138 kr/kwh och Du inte räknar arbetstid från långved till ved, inte har eller räknar stora kostnader för din motorsåg eller klyv, och om Du inte tycker det är jobbigt med vedpanna, så kommer Du vid 0,138 kr/kwh aldrig el med en bergvärmepump vara billigare.

Jag har just köpt lite långved och kommer ner till ca 0,18 kr/kwh utan at räknar allt annat som arbete, motorsåg och klyv. Jag kör el-motorsåg med sladd och elklyv på solceller.
Ligger rätt bra till kostnadsmässigt då som jag uppfattar dig.

Ligger rätt bra till kostnadsmässigt då som jag uppfattar dig.
Jag tycker Du ligger bra till. Den som säljer och kör hem till Dig skall ju också blir nöjd.

Och att har huset varmt en hel uppvärmningssaison för 10.000 kr är ju överkomlig.

Kör Du varmvatten med ved?

H he-peter skrev:
Jag tycker Du ligger bra till. Den som säljer och kör hem till Dig skall ju också blir nöjd.

Och att har huset varmt en hel uppvärmningssaison för 10.000 kr är ju överkomlig.

Kör Du varmvatten med ved?
Ja, men lutar åt en vvb för att inte behöva elda maj-sept
Tänkte koppla den i serie på vv slingan från acktank.
På så vis bör den inte dra något alls (typ) om inkommande vatten är varmt sept-maj iom eldning

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
En hög med avverkade trädstammar på en snötäckt mark vid skogskanten, under arbete med att rensa mellan åker och sjö.
Skapa konto
Nedfällda träd i en snötäckt skog med trädstubbar och grenar som ligger på marken. Vinterscen i en skog med löv- och barrträd.
Skapa konto
Snötäckt fält med rådjur som betar i vinterlandskap, skog i bakgrunden och en hög med grenar i förgrunden vid solnedgång.
Skapa konto

Pysslar vidare med skogsjobbet.

Håller på att rensa mellan en åkerkant och sjön bakom huset. En jäkla massa jobb, men det blir finemang när det är klart.

När farfar brukade ägorna var det helt rent och betesmark, men efter 60 år utan intag av hö mm blir det så här.

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.