303 311 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Oftast brukar jag inte spara dessa stickor för framtida bruk, har använt dem som ”bottenmaterial” i odlingslådor frugan tillverkat. Däremot brukar jag spara näver som släppt vid klyvningen och lägga den i hinkar eller någon stor kartong för torkning. Blir så mkt hantering att spara några traktorskopor stickor för torkning på ett vettigt sätt.galento skrev:
I vedpannan gör jag det oftast inte. Där lägger jag tidningspapper, kartong eller annat lättänt material i botten och ved ovanpå.Nötegårdsgubben skrev:
I kakelugnarna, kamin etc börjar jag gärna med något finare ved och lägger en ansenlig mängd papper / kartongbitar mellan vedträna innan tändning. När en hyfsad första glödbädd bildats går jag på med önskad mängd ”större” vedträn, helst kluvna på minst en sida då de tänder lättare.
Oavsett eldstad börjar jag med fullt öppet drag en stund tills det tagit sig, minskar därefter så det brinner lugnt och ”städat”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Dagens skörd, gissningsvis mellan 4-5 kubik när det är travat / säckat.
En del av det jag jobbat mig igenom idag kommer från en stor jäkla gran som blivit mer och mer död sista tre åren. Det är inte det minsta kul att klyva stock som är 40-50 cm i diameter, rent för mycket jobb.
Av årets vedjobb kvarstår en del kortare stockbitar jag ska kapa och klyva, därefter ska jag ta ner 2-3 björkar under vårvintern och fixa någon kubik riktigt fin kakelugnsved!🙂
Har funderat över energi-innehåll och kostnader jämfört med olika pumplösningar.
Våra 45 kubik motsvarar 72000kwh om jag utgår från 2000kwh/kubik och 80% verkningsgrad i pannan.
För dessa 72000kwh betalar vi då ~10 tusen för hemkörd långved. Om vi köper hela årsförbrukningen då.
Bortsett från det egna arbetet och diesel så är det 0,138 kr/kwh.
Om jag fortsätter isolera och förbättra huset, vid vilken årsförbrukning ved är det rimligt att gå över till bergvärme? 10kubik/år?
Kanske lite OT mod får väl radera då
Våra 45 kubik motsvarar 72000kwh om jag utgår från 2000kwh/kubik och 80% verkningsgrad i pannan.
För dessa 72000kwh betalar vi då ~10 tusen för hemkörd långved. Om vi köper hela årsförbrukningen då.
Om jag fortsätter isolera och förbättra huset, vid vilken årsförbrukning ved är det rimligt att gå över till bergvärme? 10kubik/år?
Ber om ursäkt om jag missförstå din fråga, eller dina beräkningar.Skogspromenix skrev:
Om du kommer ner till 0,138 kr/kwh och Du inte räknar arbetstid från långved till ved, inte har eller räknar stora kostnader för din motorsåg eller klyv, och om Du inte tycker det är jobbigt med vedpanna, så kommer Du vid 0,138 kr/kwh aldrig el med en bergvärmepump vara billigare.
Jag har just köpt lite långved och kommer ner till ca 0,18 kr/kwh utan at räknar allt annat som arbete, motorsåg och klyv. Jag kör el-motorsåg med sladd och elklyv på solceller.
Skogspromenix skrev:
Har funderat över energi-innehåll och kostnader jämfört med olika pumplösningar.
Ligger rätt bra till kostnadsmässigt då som jag uppfattar dig.H he-peter skrev:Ber om ursäkt om jag missförstå din fråga, eller dina beräkningar.
Om du kommer ner till 0,138 kr/kwh och Du inte räknar arbetstid från långved till ved, inte har eller räknar stora kostnader för din motorsåg eller klyv, och om Du inte tycker det är jobbigt med vedpanna, så kommer Du vid 0,138 kr/kwh aldrig el med en bergvärmepump vara billigare.
Jag har just köpt lite långved och kommer ner till ca 0,18 kr/kwh utan at räknar allt annat som arbete, motorsåg och klyv. Jag kör el-motorsåg med sladd och elklyv på solceller.
Ja, men lutar åt en vvb för att inte behöva elda maj-septH he-peter skrev:
Tänkte koppla den i serie på vv slingan från acktank.
På så vis bör den inte dra något alls (typ) om inkommande vatten är varmt sept-maj iom eldning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pysslar vidare med skogsjobbet.
Håller på att rensa mellan en åkerkant och sjön bakom huset. En jäkla massa jobb, men det blir finemang när det är klart.
När farfar brukade ägorna var det helt rent och betesmark, men efter 60 år utan intag av hö mm blir det så här.