303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Mitt ekipage när jag samlar ved för husbehov. Får ta allt som skogsägaren inte vill ta rätt på så det är allt från något enstaka vindfälle till ta rätt på grenar och toppar eller annat som lämnas med mig i åtanke, just nu så renas det runt ängskanterna så det är finjobb då man lätt kommer till och slipper dra fram det till körbart underlag.
Perfekt när det räcker att såga det i rätt längd med vedkapen utan att behöva klyva 👍😎
Sätt priset så du får betalt för din tid och ansträngning. Minst 1000kr/ m3 är mitt förslag om du kan hugga en ny kubik mindre än en timme, tar det dej längre tid att kapa, klyva och återfylla ditt förråd tycker jag att du ska öka priset (kanske dubbla det?)H he-peter skrev:
Vill du inte ta marknadsmässigt betalt kan du ju erbjuda grannen att få veden, eller låna ut ett par kubik och låta grannen återfylla ditt förråd.
Med bra långved är det ungefär 1 timme för att kapa, klyva och trava fristående. Med skräp som utgångsmaterial kan det dröja hur länge som helst.F fribygg skrev:Sätt priset så du får betalt för din tid och ansträngning. Minst 1000kr/ m3 är mitt förslag om du kan hugga en ny kubik mindre än en timme, tar det dej längre tid att kapa, klyva och återfylla ditt förråd tycker jag att du ska öka priset (kanske dubbla det?)
Vill du inte ta marknadsmässigt betalt kan du ju erbjuda grannen att få veden, eller låna ut ett par kubik och låta grannen återfylla ditt förråd.
Hur mycket kostar bra lång ved hemlevererad? Är min gissning om minst tusenlappen för torr eldningsklar ved nu i slutet av januari fel? Bör grannen betala tvåtusen?H he-peter skrev:
Tekniska på kommunen sälje ved för 700kr m3s.F fribygg skrev:
Grannen fick betala 812 kr/m3s och bjuda familjen min på restaurang. Och jag hjälpte trava det hema hos honom.
Men, och det är anledningen av min fråga: När jag räknade vad jag ville ha, blev jag osäker om veden krympe, eller om en kubik nyklyven är samma som en kubik torkad.
Sen tycker jag, att det har blivit helt fel med veden, om man börja mäta millimeter. Då vet man, att veden är på tok för dyrt.
Förr höggs travar med meter ved minst 1,1m höga i mina trakter så 10% i hoptorkning är nog normalt.H he-peter skrev:Tekniska på kommunen sälje ved för 700kr m3s.
Grannen fick betala 812 kr/m3s och bjuda familjen min på restaurang. Och jag hjälpte trava det hema hos honom.
Men, och det är anledningen av min fråga: När jag räknade vad jag ville ha, blev jag osäker om veden krympe, eller om en kubik nyklyven är samma som en kubik torkad.
Sen tycker jag, att det har blivit helt fel med veden, om man börja mäta millimeter. Då vet man, att veden är på tok för dyrt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Skulle tippa på 5–10 %. Men den stora fördelen med att få tag på torr ved såhär års är väl just att den är torr. Det tycker jag gör den betydligt mer värd än 5–10 procent mer än vad man skulle få för nyhuggen ved nu.H he-peter skrev:
Vad ett marknadsmässigt pris är för torr ved där ni bor lär du väl kunna se på blocket eller liknande. Om det är marknadspris du vill få ut är förstås en annan fråga.
Tack! 5-10% låter vettigt.Nötegårdsgubben skrev:
Snabbt krympe veden ju i eldstaden i alla fall. 😉
Ja, torrt. Det är 1m3 säckar fast inte riktigt fyllda. Vet inte om det är med moms. Var där och hjälpte en annan granne. Han swishade till något nr.F fribygg skrev:
Nedan är 2024. 2025 låg det på 700 sek/m3