Norrtull Norrtull skrev:
Och jag högg en björkkubbe, glömde nästa det.
Enkla billiga nöjen (så länge man inte har traktor/ traktorer som havererar)

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Ordning och reda, vackert!
Känns lite bättre om det ser ordnat ut!

Nu får det stå ute till på sensommaren, sedan ska det in i kallförrådet. Orkar inte plocka ut den torra veden för att ställa dessa innanför!🙂

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
galento
S Stefan.o skrev:
[bild][bild]

12 kubik avklarat, varav 6 igår och idag.
Blev fina stickor att tända med också 👍

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hur har ni det, tänder ni med fint material inne?

Jag gör det inte. Liggande ved (gärna med två klyvytor), ett tändblock och lite extra luft räcker bra i alla mina fyra spisar. Något helt annat än hur jag fick lära mig att tända som barn.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur har ni det, tänder ni med fint material inne?

Jag gör det inte. Liggande vet (gärna med två klyvytor), ett tänd lock och lite extra luft räcker bra i alla mina fyra spisar. Något helt annat än hur jag fick lära mig att tända som barn.
Topptände med finhuggen asp ovanpå ett par runda grova torrgransbitar, (behövde inget tändblock, papper, näver eller tyre)

Några remsor mjölkkartong i varje varv liggande ved och några tunna vedbitar överst. Tänder sedan både uppe och nere, brinner för fullt efter en minut.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Några remsor mjölkkartong i varje varv
Det är den här typen av ”ansträngning” jag slås av att jag slutat med.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är den här typen av ”ansträngning” jag slås av att jag slutat med.
Använder inga tändblock, bara spillved som det alltid blir rester av, klyver ingen speciell tändved.. Men det beror ju även på vad man eldar i för något.
I en sådan här hög finns det bra tändträ.
En hög med olika långa vedträn och spillved ligger på marken intill en staplad vedhög i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
A AndersS skrev:
det beror ju även på vad man eldar i för något
Absolut, och hur ofta. Det är ju lättare att få drag i en redan varm skorsten.

I år blir det att ta hand om, gran och björk, från andra röjning.
Blir en del släpande/bärande men tar man det lugnt så blir det bra motion.

G
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara det att det är en väldigt stor skillnad på keramiska pannor med omvänd förbränning och kokspannor i gjutjärn. Att kläms ihop dem i en grupp blir inte så bra.

Vad var det du ville "säga", du har svarat på ett fyra år gammalt inlägg men inte skrivit något?

Hur mycket krymper björkved, när den torkar. från färsk hugget på vårvintern 2024 tills den är på ca 15% fk? Har legat travat som kaminved sedan Mai 2024.

H he-peter skrev:
Hur mycket krymper björkved, när den torkar. från färsk hugget på vårvintern 2024 tills den är på ca 15% fk? Har legat travat som kaminved sedan Mai 2024.
Har inget svar, men nyfiken på varför frågan ställs?

A AndersS skrev:
Har inget svar, men nyfiken på varför frågan ställs?
Grannen vill köpa ved. Vanligtvis säljer jag inte. Nu är frågan om priset. Tänker om priset för torr ved skall justeras för volym.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.