Här eldar vi tretex med gammal tapet från sovrummet som blev renoverat senast.
Ger förvånansvärt bra värme.
Braskamin med eldande papper tapet på tretexskiva, rester syns i askan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//AA

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Trädgrenar och snö som blockerar skogsväg efter att tallar fallit; grenar flyttade åt sidan för att frigöra vägen.
Skapa konto

Fällda tallar över en snötäckt skogsväg, tillbakadragna åt sidan för att rensa vägen för promenader i den vintriga skogen.
Skapa konto

Snötäckt skogsväg omgiven av tallar, där några träd nyligen har avlägsnats.
Skapa konto

Två orange motorsågar ligger på marken i snön, redo att användas efter att ha kapat av fallna tallar över en skogsväg.
Skapa konto

Brasa i vedpanna, med lågor och brinnande ved, i skogsmiljö vid kallt väder.
Skapa konto

Kapat av några tallar som ramlat över en skogsväg på vårt skifte och baxat dem åt sidan. Ska hämta hem dem närmare våren men nu kan grannarna göra sina promenader utan att leka hinderbana!

Här i släktgården får vedpannan jobba då det är så kallt som det är nu, -17 ute och +22 inne!

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Skönt att ha fyllt på lite ved nu när det är lite kyligt ute...

Stapel av vedträn inomhus, bredvid en röd vedpanna.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
galento och 9 till
  • Laddar…
Delar av min ved är svåråtkomlig pga träd som hänger tyngda av snö över den. Tur att jag har fler gömmor

• Snötäckta grenar och träd hänger över vedstaplar, vilket gör dem svåråtkomliga.
    Skapa konto
  • Snötäckta träd blockerar en vedhög bredvid en röd byggnad. En snötäckt maskin och stege syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Snötäckt skog med träd tunga av snö, solens ljus tränger igenom grenarna, en begravd vedhög ligger delvis dold.
    Skapa konto
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Har 25 kubik långved som ligger i skogen. Dock jäkligt svårt att få tag i någon lastbil som kan köra hem det.
Funderar på att skaffa en traktor så jag kan råda mig själv.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Det gör vi väl alla utan traktor. Söker skäl att köpa en alltså.

• Gilla
  • Älska
J Vos och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör vi väl alla utan traktor. Söker skäl att köpa en alltså.
Jag trodde vi har skäl att köpa...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
galento
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Har 25 kubik långved som ligger i skogen. Dock jäkligt svårt att få tag i någon lastbil som kan köra hem det.
Funderar på att skaffa en traktor så jag kan råda mig själv.
Traktorn med griplastare har varit väldigt nyttig , då kan man ju lyfta stockarna som man vill. Brukar kapa virket när det hänger i gripen så man kan stå rak , känns bättre för ryggen . Vi köpte en traktor med kranen monterad på traktorn , passar oss bättre då vi använder kranen till annat också . Har wirekran på en annan traktor att dra fram virket med.

Det känns bra att kunna sköta hanteringen själv och pengarna finns
väl kvar i grejerna om man vill sälja.

• Gilla
Majgårdarna och 4 till
  • Laddar…
Har man inte råd med griplastare så kommer man väldigt långt med en bra vajerkran med broms på trumman och bomsväng.
Även om man har griplastare så behöver man ju en vinsch av något slag att dra fram stammarna med så man når dem med griplastaren.
Det går bra fast man inte har senaste modellen. Huvudsaken att det är någonting och att utrustningen är anpassad till traktorn man har.
Traktor med släp fullastat med långa timmerstockar, stående på en gräsmatta omgiven av skog.
Skapa konto

• Gilla
hydrolift och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag trodde vi har skäl att köpa...
Jag försöker uppfinna skäl på löpande band här, så hela familjen känner ett stort behov.

• Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag försöker uppfinna skäl på löpande band här, så hela familjen känner ett stort behov.
Om du får hela familjen att känna stort traktorbehov kanske ni ska köpa er ett par stycken? Det är ju alltid bra med en traktor till så man slipper byta mellan snöblad och vedkärra exempelvis, dessutom är det ju bra om din partner kan dra loss dej när du fastnat med traktorn i nått surhål i vedskogen...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bjober och 6 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag brukar nämna behovet något år innan det finns så kan de vänja sig lite därhemma.

• Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag brukar nämna behovet något år innan det finns så kan de vänja sig lite därhemma.
Det va ett väldigt smart sätt.
Det borde jag kunna applicera på alla möjliga inköp som ”vi” behöver här hemma.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du får hela familjen att känna stort traktorbehov kanske ni ska köpa er ett par stycken?
Framför att ni behöver minst tre-fyra stycken så kommer de att dra en lättnadens suck när du bara köper en... eller två...🤔

• Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
galento
Gör ingenting om det står några traktorer på gården 😀 , kan ju vara bra
om en krånglar och snön vräker ned.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.