galento
När man ser en sådan vy när man tar morgonkaffe får man tänka till lite och vara tacksam att man får vara frisk och uppleva detta 👍👍👍

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
När man ser en sådan vy när man tar morgonkaffe får man tänka till lite och vara tacksam att man får vara frisk och uppleva detta 👍👍👍
När jag höll på att klyva veden på senaste bilden stannade några bilar och kom in på "ängen". Var från Skogsstyrelsen och besökare från Estland där man ville visa ett större björkbestånd utifrån utveckling av skogsbruk där.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, till det har jag sparade ekplankor😉 eller plankor, de är okantade och ca 10cm tjocka.
Se då till att såga lite 2tums björkplankor om och när möjlighet, du vet ju inte om och vad du och efterkommande ägare av gården har för virkesbehov i framtiden.

F fribygg skrev:
Se då till att såga lite 2tums björkplankor om och när möjlighet, du vet ju inte om och vad du och efterkommande ägare av gården har för virkesbehov i framtiden.
Uppe på gården ligger det virke av olika slag både på loge, i bodar, osv, i stora mängder👍
Finns det som är mellan 50-100 år utifrån att en tidigare släkting var riktig fin/möbelsnickare som bisyssla.
Har tagit virke där för att göra och laga fönster.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Uppe på gården ligger det virke av olika slag både på loge, i bodar, osv, i stora mängder👍
Finns det som är mellan 50-100 år utifrån att en tidigare släkting var riktig fin/möbelsnickare som bisyssla.
Har tagit virke där för att göra och laga fönster.
Det är ju bra, ved brukar det bli tillräckligt av ändå men det kan vara klokt att såga och lagra virke av kvaliteer sorter och dimensioner som inte lätt kan köpas i den vanliga bygghandeln.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Då får man kanske starta upp den gamla "sågqvarnen" igen.😀

A AndersS skrev:
Då får man kanske starta upp den gamla "sågqvarnen" igen.😀
Eller anlita en lokal entreprenör..
Om det handlar om så små mängder som kan behövas för reparation av skottkärror och fönsterbågar kan nog transporten skötas med att+vagn eller helt enkelt med en släpkärra efter personbilen.

Ekonomiskt sett är det misslyckat att folk skaffar små enkla husbehovssågverk.

Det är mycket bättre ekonomi att en i byn eller socknen har en cirkelsågbänk eller en bättre sortens bandsåg och sågar stockar till virke åt alla andra mot betalning. Kostnaden per sågad stock blir betydligt lägre och arbetsinsatsen per sågad stock betydligt mindre.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Skapade en ny tråd om skorsten men det blev ingen aktivitet där, lägger in det på denna tråd
Detta ärr en kopia på mitt första inlägg, får se om det blir bättr här.

Dags för sotning igen
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.

• Gilla
Alias Anton och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skapade en ny tråd om skorsten men det blev ingen aktivitet där, lägger in det på denna tråd
Detta ärr en kopia på mitt första inlägg, får se om det blir bättr här.

Dags för sotning igen
Numera börjar eller har sotarna börjat med att sota med roterande viska av glasfiber och en sladdlös borrmaskin.
Hur bra är det igentligen. Det finns ingen skorsten som fogarna är som betong, utan ett kalkbruk, som det murats med.
Fogarna är lite lösare, närmast rökkanalen och i mitt tycke så viskas det rakt in i fogarna vid rotation.
Det innebär enligt mig att fogarna kommer att grävas ur vid varje sotning lite grann och inte bra, för skorstenen.
Är lite betänksam med att viska med rotation och urgröpning av fogarna. Kan man yrka på att släpviska ska användas.
Vad för åsikter har ni om den arbetsmetoden, kontra en viska som dras rakt upp och ner, med viskans delar som släpar
mot nästan bara stenarna och inte in i fogarna.
Jag tänker att man är fri att välja sotare eller sota själv om man så önskar.

Skulle de börja med det där så skulle sotarna inte längre få komma på sitt årliga besök utan jag skulle sota själv hela året.

H heimlaga skrev:
Skulle de börja med det där så skulle sotarna inte längre få komma på sitt årliga besök utan jag skulle sota själv hela året.
Tänkte säga samma. Sota själv. Har man inte självsotning, kan man ju ber sotaren komma och kolla, att allt är fint. Då slipper han jobbet, men får pengar ändå.

Lite surt, att betala, men bättre för skortstenen i alla fall.

Mängd vedklabbar ligger utspridda i snöigt landskap, redo för klyvning. Bakgrunden visar staplade vedhögar och snöklädda träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedpysslet fortskrider, snart är ena högen kapad - bara klyvning och resten kvar!

Blir rättså mycket färdig ved av vad jag har liggande på hög. Gissar minst 20 kubik travat, men det återstår att se!

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Nu nyttjar jag veden.
Vi har nu vädret med några minus och blåst, när norrläningarna kommit på besök säger de "fy tusan, det är ju bättre hemma med -20".

Arbetsveckan är slut. Springsten på högtalaren, rom i glaset och eld i kakelugnen. Bakpotatis å kycklingröra på G. Va kan gå fel🤐

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.