S Saelen skrev:
Det kan du ge dig på...
Kolla då första inlägget och ts som lämnade forumet för några år sedan.😂🤣
Det här är tråden för oss som eldar med ved.😉

S
Fasen, du har rätt... Fel tråd! My bad!

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
S
Men, självfallet ska jag bistå med rätt inlägg i den här tråden framöver!

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
J
S Saelen skrev:
Men, självfallet ska jag bistå med rätt inlägg i den här tråden framöver!
Har ångesten över julhandeln släppt nu?

• Haha
Saelen
  • Laddar…
Klöv och travade i två burar till igår.

Fortsättning blir nog på annandagen för att jobba bort lite rondör efter julmaten!

Fyrkantiga metallburar fulla med staplad ved står utomhus på en gräsbevuxen plats, bredvid en vit säck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nilstyko och 5 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Klöv och travade i två burar till igår.

Fortsättning blir nog på annandagen för att jobba bort lite rondör efter julmaten!

[bild]
Du ser ju ut att ha gott om plats, varför travar du veden i burarna?

F fribygg skrev:
Du ser ju ut att ha gott om plats, varför travar du veden i burarna?
Har en ganska stor hög med blandade stockar som ska bli ved, men långt ifrån tillräckligt med burar och vedsäckar. Travat dessa för att rymma lite mer innan jag måste skaffa fler.

Japp, jag har inga utrymmesproblem gällande vedförvaring.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Läste om boken och på ett ställe skriver han:
"– Alltid då jag är ute är öron och ögon vidöppna. Helt naturligt är vedbacken ett ställe där man ser och hör ett och annat."

Det stämmer så bra och även när man är ute i skogen. Har haft med svärsonen och han var ganska energisk första tillfället, fick även köra fyrhjulingen och jag kapade samt drog fram.
Visade honom t.ex. på mestågen som kom farande vid den årstiden och hur det var hierarkiskt hur de flög.
Sedan att man kan sätta sig ned och bara lyssna eller vid ett annat tillfälle när det var ett fasligt liv och en familj skogsmård med ungar rusande runt i träden.
Och att när man är klar för dagen, kanske med ett dopp i sjön och en öl, kan klappa sig på axeln och säga "det gjorde jag bra".

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Gått ett par varv med röjsågen igår och idag i några dm nysnö. Fy fan vad glad jag är att jag inte gör sånt här ”på riktigt”. Måste vara ett oerhört slitsamt liv, även om man arbetar upp bättre muskler än mina.

Kallt om händerna var det med.
Arbetsbyxor i orange och svart, märkta Stihl, hänger på en vit trävägg. Passar användning med röjsågning i kallt väder.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tre staplar med ved i metallburar utomhus, omgivna av skog och en röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Fortsatte vedframställningen litegrann, nu har jag nog kapat / klyvt en tredjedel av den högen, sedan är det bara kvar andra högen samt att åka och hämta hem en par / tre tallar som blåst omkull över en skogsbilväg. Hittills dryga 6 kubik avklarat.

Kommer bli hyfsat många kubik vedpinnar av detta. Kvaliteten är blandad - allt från en riktigt stor gran som vissnat och självdött, till dålig tall som blåst ut och prima björk.

🙂

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
En brinnande vedklabbe inuti en öppen kakelugn, med eldslågor och glödande kol.
Skapa konto

Lite kallare ute nu så kör dubbel drift / eldar i båda kakelugnarna. Även om det blir go värme så eldar jag inte primärt för värmens skull utan för att huset har självdrag.

Eldar fortfarande upp gammal ved pappa tillverkade för säkert 10-15 år sedan, kan väl säga att energiinnehållet har avtagit en smula sedan pinnarna kom i tonåren…😂

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har eldat ved med samma ålder, all vikt i klabbarna är helt borta. Provade fuktmätare i mina, den kunde inte mäta, det va för lågt värde.
Jag tror att vissa är bort åt 30år gamla av dom jag numera har som tänd ved. Säger bara woof så tar en pinne eld som är ”för stor” enligt mig.

Ja gränsen tycks gå vid 10 år ungefär. Sedan är veden för gammal och tappar märkbart i vämeinnehåll.

Vi eldade för några år sedan ganska mycket rivningsvirke som väl var någonstans mellan 150 och 200 år. Där var det inte mycket värme. Men det var gratis och lättillgängligt och brann bra.

• Gilla
Stefan.o och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja gränsen tycks gå vid 10 år ungefär. Sedan är veden för gammal och tappar märkbart i vämeinnehåll.

Vi eldade för några år sedan ganska mycket rivningsvirke som väl var någonstans mellan 150 och 200 år. Där var det inte mycket värme. Men det var gratis och lättillgängligt och brann bra.
Precis, har man det tillgängligt och klart kan man gott stoppa in några vedträn extra men det är märkbar skillnad på värmeinnehållet. Jag tror pappas ved kommer bli slut i vinter så sedan får jag börja elda ur färskare lager, vilket är en rejäl skillnad.

Har eldat upp en pall torr grovkluven björk i pannan jag har i släktgården och det går säkert halva mängden jämfört med ”tonårsveden”…

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.