303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Min Tulikivi eldas med grovt kluven björkved.F fribygg skrev:Jag som är flera år i förväg med hemveden klyver oftast inte den gran som är liten nog att gå in i eldstaden om några år, nu eldar jag ved som jag märkt -21 dvs inslängd/ travad unde tak år 2021
Rund granved upp till 21cm i diameter och 45-50cm längd brinner bra hos mig bara man redan har eld/ glöd, eller om man eldar på modernt sätt med en tänd brasa av finhugget ovanpå.
Märker inte nått av att torrgran, rötgran eller nån annan ordentligt torr ved skulle kola, har man bara riktig syretillförsel och bra drag brinner och värmer allt.
Hos särbon är det betydligt svårare att elda min torra men grova eller grov kluvna/ halverade/ ved, hennes tunga Tulikivi ugn vill hellre ha kort välkluven ved.
Finkluven bara i första inlägget under grövre ved.
Finns olika förutsättningar. I fritidshuset vill att att kamin ska ge värme snabbt.
Men efter lite eldande blir murstocken ljummen och ger lite eftervärme.
Hemma så får kamin istället ge värme under längre tid, så där står den i gammal öppen eldstad med en stor murad tegelkåpa över och ett galler för att även släppa ut varmluften.
Men ingen av dem är huvudvärmekälla utan bara komplement.
Men efter lite eldande blir murstocken ljummen och ger lite eftervärme.
Hemma så får kamin istället ge värme under längre tid, så där står den i gammal öppen eldstad med en stor murad tegelkåpa över och ett galler för att även släppa ut varmluften.
Men ingen av dem är huvudvärmekälla utan bara komplement.
Men var är värdena för Ek och Ask, träslag som är rätt kompakta.B bhus2021 skrev:
EDIT Här finns nog alla slag som eldas.
https://www.byggahus.se/energiinnehall-ved-for-15-olika-traslag-fran-al-till-apple
Eldar man på rätt sätt så är det störande momentet just efter tändning en väldigt kort period.
Problemet här är att TS och en del andra DHH i tråden har fått en fix idé och maler på. Jag menar, isåfall borde det ju klagas på grillning också enär dimman brukar ligga tungt över Sveriges alla områden.
Problemet här är att TS och en del andra DHH i tråden har fått en fix idé och maler på. Jag menar, isåfall borde det ju klagas på grillning också enär dimman brukar ligga tungt över Sveriges alla områden.
Skriver du i rätt tråd nu😂S Saelen skrev: