F fribygg skrev:
Jag som är flera år i förväg med hemveden klyver oftast inte den gran som är liten nog att gå in i eldstaden om några år, nu eldar jag ved som jag märkt -21 dvs inslängd/ travad unde tak år 2021

Rund granved upp till 21cm i diameter och 45-50cm längd brinner bra hos mig bara man redan har eld/ glöd, eller om man eldar på modernt sätt med en tänd brasa av finhugget ovanpå.
Märker inte nått av att torrgran, rötgran eller nån annan ordentligt torr ved skulle kola, har man bara riktig syretillförsel och bra drag brinner och värmer allt.

Hos särbon är det betydligt svårare att elda min torra men grova eller grov kluvna/ halverade/ ved, hennes tunga Tulikivi ugn vill hellre ha kort välkluven ved.
Min Tulikivi eldas med grovt kluven björkved.
Finkluven bara i första inlägget under grövre ved.

H Hybro skrev:
Min Tulikivi eldas med grovt kluven björkved.
Finkluven bara i första inlägget under grövre ved.
Jag eldar särbons Tulikivi med grovkluven gran nu, det är ju inget större värmebehov denna december kväll

Blir go o fin värme av en ordentligt tung eldstad.

Finns olika förutsättningar. I fritidshuset vill att att kamin ska ge värme snabbt.
Men efter lite eldande blir murstocken ljummen och ger lite eftervärme.
Hemma så får kamin istället ge värme under längre tid, så där står den i gammal öppen eldstad med en stor murad tegelkåpa över och ett galler för att även släppa ut varmluften.
Men ingen av dem är huvudvärmekälla utan bara komplement.

I våra två sommarstugor har vi en Husquarna grön kamin och ett svart plåtshabrak med fläkt.
Det senare har inga värmelagrande typ stenar.

De va mycket de😁

B bhus2021 skrev:
Här finns en liten tabell, björk har 3.75% mer energiinnehåll än Asp per kilogram

[länk]
Låter som om fribyggs antagande kan vara korrekt. Att den extra värmen är i nävret.

Energivärden för ved blir bara en teoretisk "lek". Praktisk eldning i den eldstad man har och hur det fungerar är mera avgörande.

• Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Energivärden för ved blir bara en teoretisk "lek". Praktisk eldning i den eldstad man har och hur det fungerar är mera avgörande.
Så är det!

S
Eldar man på rätt sätt så är det störande momentet just efter tändning en väldigt kort period.

Problemet här är att TS och en del andra DHH i tråden har fått en fix idé och maler på. Jag menar, isåfall borde det ju klagas på grillning också enär dimman brukar ligga tungt över Sveriges alla områden.

S Saelen skrev:
Eldar man på rätt sätt så är det störande momentet just efter tändning en väldigt kort period.

Problemet här är att TS och en del andra DHH i tråden har fått en fix idé och maler på. Jag menar, isåfall borde det ju klagas på grillning också enär dimman brukar ligga tungt över Sveriges alla områden.
Skriver du i rätt tråd nu😂

• Haha
JohnBergq
  • Laddar…
S
Det kan du ge dig på...

• Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
J
S Saelen skrev:
Det kan du ge dig på...
Sitter du och tjurar över julhandeln än😉😁

• Haha
Saelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.