Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att ju färre traktorer som finns i gården destu större chans att de som finns verkligen är väl underhållna och fungerar.
Därför har jag bara en.

• Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
galento
Vi har två traktorer och de har faktiskt fungerat bra de år vi haft dem , gamla
grejer så det finns ju alltid saker att mecka med men inga större haverier än
iallafall mer vanligt underhåll. Köpte en gammal fyrhjuling i sommar så den
används till enklare grejer om man t.ex skulle lägga röjsågen i vagnen och få
lust att åka och röja lite. Den var en trevlig ny upplevelse.

Men det är väl lite lättare att hålla igång fordonen om man är intresserad av
dom. Finns ju folk som inte är ett dugg intresserade av att hålla nåt fordon
underhållet , de vill ju bara att det ska funka när de behövs. Eller också
lägger de pengarna på andra saker som känns viktigare för dom.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi har två traktorer och de har faktiskt fungerat bra de år vi haft dem , gamla
grejer så det finns ju alltid saker att mecka med men inga större haverier än
iallafall mer vanligt underhåll. Köpte en gammal fyrhjuling i sommar så den
används till enklare grejer om man t.ex skulle lägga röjsågen i vagnen och få
lust att åka och röja lite. Den var en trevlig ny upplevelse.

Men det är väl lite lättare att hålla igång fordonen om man är intresserad av
dom. Finns ju folk som inte är ett dugg intresserade av att hålla nåt fordon
underhållet , de vill ju bara att det ska funka när de behövs. Eller också
lägger de pengarna på andra saker som känns viktigare för dom.
Stämmer bra, ta fyrhjulingen så ofta det går och en gammal traktor av nöd/tvång.

Medan jag aldrig skulle ta en fyrhjuling till skogs utom möjligen för att köra ut plantor på ett kalhygge...... och möjligen köra ut motorsprutor och slangar vid skogsbrand.

Jag hjälpte en fyrhjulingskörande bekant en halv dag i skogen en gång. Det var oerhört frustrerande att få med sig så litet i gången och inte kunna hantera större stockar.

• Gilla
galento
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Medan jag aldrig skulle ta en fyrhjuling till skogs utom möjligen för att köra ut plantor på ett kalhygge...... och möjligen köra ut motorsprutor och slangar vid skogsbrand.

Jag hjälpte en fyrhjulingskörande bekant en halv dag i skogen en gång. Det var oerhört frustrerande att få med sig så litet i gången och inte kunna hantera större stockar.
Vill och orkar man ta tillvara det som röjts ner i skogsplanteringar eller kraftledningsgator till ved vore nog fyrhjuling bra. (Dock lär det bli oerhört dyr ved)

F fribygg skrev:
Vill och orkar man ta tillvara det som röjts ner i skogsplanteringar eller kraftledningsgator till ved vore nog fyrhjuling bra. (Dock lär det bli oerhört dyr ved)
Det är så jag också räknar. Jag kör ut ungefär dubbelt mer om dagen med min 1970-talsutrustning för mindre än en tredjedel av inköpskostnaden. Det blir betydligt billigare ved. En del av det är röjningsved.

Inga problem att ta lite på en sådan. Men använder bara 3-4 kbm/år. Och sedan kan skotaren få ta hem lite när det är i skogen för arbeten. Men det är nog max storlek vad jag orkar dra ut i tre meters längd det som ligger på.😃 Billigt då min tid är gratis och maskinen ändå behövs.

ATV med släpvagn full av stockar i skogen, stockarna är tre meter långa och ligger på vagnen som nämns i diskussionen om byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ATV-dragare lastad med långa trästammar på ett släp, stående på en gräsmatta i skogsomgivning.
Skapa konto

Terrängfordon drar en liten släpvagn lastad med trästockar genom en grön skogsstig.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
galento
Ja en atv kan nog vara fint för mindre jobb och vara ett komplement men som Heimlaga så tar jag nog traktorn om man vill ha lite större lass med sej hem. Atv,n var inte så dyr men underlättar mycket då man har artros och kan åka med den och kolla i skogen t.ex istället för att gå. Lövhanteringen var också kanon istället för att gå med många skottkärror.😀

Redigerat:
galento galento skrev:
Ja en atv kan nog vara fint för mindre jobb och vara ett komplement men som Heimlaga så tar jag nog traktorn om man vill ha lite större lass med sej hem.
"Lite" av vad jag också gör, men endast vid "nöd och tvång".
Men är nog 5-6 år sedan.😉
De här björkarna lämnade en skotare av senast och tog med sig några aspar i utbyte.👍
Fällda björkar ligger på marken i en skogsomgivning, solbelyst, med andra träd i bakgrunden.
Skapa konto

A AndersS skrev:
De här björkarna lämnade en skotare av senast
Hoppas de numera är kapade och kluvna. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Hoppas de numera är kapade och kluvna. 😉
Blev den här högen, var 2024 och ligger ute under plåt.
Veden och röjning är idag en fritidssyssla och görs inte av tvång, ger välmående.
En stor trave med nyhuggen ved ligger utomhus på en lastpall, bredvid en presenning och en skottkärra, omgiven av gröna träd i skogen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
En del av det där skulle troligen ha gått att såga till snickarvirke och snickra möbler av. Vår ved är i en annan kvalitetsklass.

H heimlaga skrev:
En del av det där skulle troligen ha gått att såga till snickarvirke och snickra möbler av. Vår ved är i en annan kvalitetsklass.
Även om man inte ägnar sig åt möbelsnickeri är det fint att ha nån torr björkplanka undanlagd så att man , barnen eller barnbarnen åtminstone kan snickra nån ny skalm till skottkärran vid behov

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nä, till det har jag sparade ekplankor😉 eller plankor, de är okantade och ca 10cm tjocka.
Har använts mestadels till utomhussnickerier som bänkar, men skottkärran fick skalmar av eken för 25-30 år sedan och trots den står ute året runt finns inget murket (oljade som nya och en senare komplettering).
I norra delarna av landet finns ju inte ek så där finns inte alternativet som en naturlig del till virke.
Här finns gott om björk i den här dimensionen och tar man den inte till ved blir det lövmassa, eller börjar murkna och blåser ned.
Vi har olika förutsättningar beroende på var vi finns geografiskt och markernas förutsättningar.
Hade jag inte bytt bort asparna hade de här "björkbitarna" hamnat i traven med lövmassa.😇

Två år tidigare 2022 var det liknande "vedskörd" och när man tar morgonkaffe ser man detta.
Börjar alltid klyva det grövsta klamparna, då känns det lättare när de är avklarade.
Staplad ved framför skog, med en vedklyv i blått. I förgrunden syns kapade björkstammar och sågspån på marken.
Skapa konto

Kaffekopp på altan med utsikt över grönskande björkskog och sjö i bakgrunden en solig dag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Manberg och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.