S
Någon som har testat att elda brakved?

Alfredo Alfredo skrev:
Här är vi helt ense. Visst ger björk mer värme per kilo (vill jag tro i alla fall, även om jag aldrig mätt) än exempelvis gran. Jag menade mest att för mig finns det inte så mycket att "prova om det fungerar" utan jag stoppar helt enkelt i det som behövs tills jag fått den värme jag önskar.
Jag lägger in så det brinner bra utifrån våra förutsättningar med bra låga och inte för häftigt.😉
Har lärt mig hur olika trädslag fungerar i våra kaminer utifrån tilluft, spjäll och skorsten.
Hur det fungerar hos andra vet jag inte.
Tar jag från de olika högarna när det "floats" och torkat får man anpassa.😇
Hög med kapade vedträn vid sidan av en vedstapel, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hög med ved utomhus i en skogsmiljö, med en skottkärra täckt av en blå presenning bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Någon som har testat att elda brakved?
Kapa upp och se till att den är torr så brinner den.

Alfredo Alfredo skrev:
Här är vi helt ense. Visst ger björk mer värme per kilo (vill jag tro i alla fall, även om jag aldrig mätt) än exempelvis gran. Jag menade mest att för mig finns det inte så mycket att "prova om det fungerar" utan jag stoppar helt enkelt i det som behövs tills jag fått den värme jag önskar.
Forskningen säger att alla andra vanliga trädslag ger ungefär samma mängd värme per kilo. Utom björk som ger litet mer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jo finns det lite mer oljor, kåda i veden än brukligt så ökar energivärdet per vikt, men för mycket av det så brinner det också mer oljigt, ger mer rök, sot och tjära samt att man förlorar den värmemängden av rök, sot och tjära som inte förbränns...

Det viktiga är att lära sig hur olika vedsorter fungerar i den/de eldstäder man har.
Resten kan jag inte påverka utifrån att jag tar det som finns från grantopp till vuxen björk.😉

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag klyver generellt gran i mindre bitar än övrig ved för att undvika att det ska börja kola, har inte funderat mera på varför det blir så. Och så blandar jag nog för det mesta granen blir ju även en del sälg, ek, asp, i kaminerna.
Jag som är flera år i förväg med hemveden klyver oftast inte den gran som är liten nog att gå in i eldstaden om några år, nu eldar jag ved som jag märkt -21 dvs inslängd/ travad unde tak år 2021

Rund granved upp till 21cm i diameter och 45-50cm längd brinner bra hos mig bara man redan har eld/ glöd, eller om man eldar på modernt sätt med en tänd brasa av finhugget ovanpå.
Märker inte nått av att torrgran, rötgran eller nån annan ordentligt torr ved skulle kola, har man bara riktig syretillförsel och bra drag brinner och värmer allt.

Hos särbon är det betydligt svårare att elda min torra men grova eller grov kluvna/ halverade/ ved, hennes tunga Tulikivi ugn vill hellre ha kort välkluven ved.

• Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
Rödklyv, vedkorg med grovkluven ved av gran, björk och tallar samt kartong på gräsmatta omgiven av skog.
Skapa konto

Äntligen lite tid till övers så jag har börjat klyva lite pannved.

Den här gången gör jag inte kaminved utan det blir mer grovkluven, 50cm lång ved. En salig blandning av gran som blåst ut, björk och en del mindre tallar.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Forskningen säger att alla andra vanliga trädslag ger ungefär samma mängd värme per kilo. Utom björk som ger litet mer.
Själv skulle jag tro att björkved utan näver ger precis lika mycket värme per kilo som gran

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv skulle jag tro att björkved utan näver ger precis lika mycket värme per kilo som gran
Inte vet jag var i björken extravärmen är men tydligen finns den där. Fast det handlar inte om någon stor mängd. Tillräckligt för en mätbar och påvisbar skillnad.

Själv eldar jag allt som inte är tryckimpregnerat, eller målat med kreosot eller blyhaltig färg. Allt från betongformar till barkborregranar. På senare år har jag börjat ta vara på veden ur grövre granskvistar då jag hugger större granar. Det är mycket värme i grankvistar.

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte vet jag var i björken extravärmen är men tydligen finns den där. Fast det handlar inte om någon stor mängd. Tillräckligt för en mätbar och påvisbar skillnad.
Jag tror nog att du vet att björk tjära/ryssolja görs av björknäver och att det energirika finns i barken.
Drar eller klyver man bort barken från björken lär den barklösa veden ha samma värmevärde per ton torr stamved som asp, ek, rönn eller vilket annat vanligt träslag som hellst.

Uppbyggnaden är ju hyfsat samma med lignin, hemicellulosa och cellulosa då allt detta är byggd av polymeriserade kolhydrater i sin grund med ganska så bestämd förhållande mellan väte, kol och syre oavsett hur det sedan är ihopsatt som lignin, hemicellulosa eller cellulosa.

Det som kan skilja en smula är hur mycket oljor, hartser som också kan finnas och den vägen öka värmevärdet med sin betydligt mindre andel med syre i kol-vätekedjorna

Det är oftast mer oljor i bark, finare grenar (grot...) för att klara olika angrepp bättre från insekter, svampar mm. och ofta också brinner mer oljigt i eldstaden.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror nog att du vet att björk tjära/ryssolja görs av björknäver och att det energirika finns i barken.
Drar eller klyver man bort barken från björken lär den barklösa veden ha samma värmevärde per ton torr stamved som asp, ek, rönn eller vilket annat vanligt träslag som hellst.
Låter rimligt att det är så. Jag vill bara inte ta ställning till det när jag inte är säker.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag som är flera år i förväg med hemveden klyver oftast inte den gran som är liten nog att gå in i eldstaden om några år, nu eldar jag ved som jag märkt -21 dvs inslängd/ travad unde tak år 2021

Rund granved upp till 21cm i diameter och 45-50cm längd brinner bra hos mig bara man redan har eld/ glöd, eller om man eldar på modernt sätt med en tänd brasa av finhugget ovanpå.
Märker inte nått av att torrgran, rötgran eller nån annan ordentligt torr ved skulle kola, har man bara riktig syretillförsel och bra drag brinner och värmer allt.

Hos särbon är det betydligt svårare att elda min torra men grova eller grov kluvna/ halverade/ ved, hennes tunga Tulikivi ugn vill hellre ha kort välkluven ved.
Märker skillnad på våra Keddy i olika hus, en stor respektive mindre modell.
Men har bara anpassat mig efter hur de fungerar.👍

I år har förbrukningen av ved varit på lågnivå, varmt ute och där bvp hanterar värmen bäst.
Men dags för lite juleldande nu och som någon skrev "det går ju att ventilera om det blir för varmt".😀

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.