303 314 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Någon som har varit med om frodvuxen gran (nedtagen på "villatomt") och som är extremt dålig att elda i vedpanna? Brinner till en början ok med kolar bara efter någon timme om man inte är där och skakar om i brasan.
Den är torr! Torkat hela sommaren och våren under tak i söderläge.
Annan gran från skogen brinner hur bra som helst.
Baxi Solo plus 30kW.
Baxi Solo plus 30kW.
Det är inte Barkborre gran då, det finns ingen energi kvar i den. Har själv fått sådana stockar, sågat/klyvt, snustorra från början. Det blir ingen fart i brasan utan som du säger, glöder. Det blir att blanda med riktig ved, så har jag fått göra, då det behövs lite extra glöd och värme för det ska brinna. Nu har jag slut på den veden och har blandved björk/löv/gran/tall och till nästa säsong ca 10 m3 ask + blandved.som torkar nu.Huddingebo skrev:
Någon som har varit med om frodvuxen gran (nedtagen på "villatomt") och som är extremt dålig att elda i vedpanna? Brinner till en början ok med kolar bara efter någon timme om man inte är där och skakar om i brasan.
Baxi Solo plus 30kW.
Det finns visst energi i barkborregranar, kanske inte lika mycket som i frisk gran men i mina trakter i Götaland är ju vintrarna numera oftast så milda så det är nog max en vecka om året som inte torrgran, gran med torrröta eller liknande skitved räcker att värma sig med.J jonaserik skrev:Det är inte Barkborre gran då, det finns ingen energi kvar i den. Har själv fått sådana stockar, sågat/klyvt, snustorra från början. Det blir ingen fart i brasan utan som du säger, glöder. Det blir att blanda med riktig ved, så har jag fått göra, då det behövs lite extra glöd och värme för det ska brinna. Nu har jag slut på den veden och har blandved björk/löv/gran/tall och till nästa säsong ca 10 m3 ask + blandved.som torkar nu.
Vi eldar mycket barkborregranar och överåriga omkullblåsta granar. De brinner bra. Fast det verkar fungera bäst om man har något vedträ av något bättre trädslag med i brasan.
Jag tycker mig ha märkt att riktigt extremt frodvuxen gran någon gång har betett sig som huddingebon säger. Jag vet inte varför. Det kan möjligen ha varit silvergran.
Jag tycker mig ha märkt att riktigt extremt frodvuxen gran någon gång har betett sig som huddingebon säger. Jag vet inte varför. Det kan möjligen ha varit silvergran.
Redigerat:
Ja. Vi eldade metergrov gran uppväxt på åkermark i Rättvik. Årsringar på en cm typ.Huddingebo skrev:
Baxi Solo plus 30kW.
Både jag och farsan tyckte det brann dåligt. Blev liksom inga lågor, veden kolade bort. De stora kolstyckena gjorde brasan gles och man fick stampa ihop den för att få fyr. Så det låter exakt som din beskrivning.
Gällande energivärde så värmde det väl hyfsat om man höll efter brasan. Inte så att det var innehållslöst.
Jag klyver generellt gran i mindre bitar än övrig ved för att undvika att det ska börja kola, har inte funderat mera på varför det blir så. Och så blandar jag nog för det mesta granen blir ju även en del sälg, ek, asp, i kaminerna.
Ja det kanske blir så så när granen är väldigt frodvuxen. Denna har ju typ 1cm mellan årsringarna.B Bjober skrev:Ja. Vi eldade metergrov gran uppväxt på åkermark i Rättvik. Årsringar på en cm typ.
Både jag och farsan tyckte det brann dåligt. Blev liksom inga lågor, veden kolade bort. De stora kolstyckena gjorde brasan gles och man fick stampa ihop den för att få fyr. Så det låter exakt som din beskrivning.
Gällande energivärde så värmde det väl hyfsat om man höll efter brasan. Inte så att det var innehållslöst.
"Normal" gran från skogen brinner hur bra som helst. Har aldrig märkt något avvikande jfm tex björk.
Ja det går åt lite mer ved.
Denna var 100% frisk utan minsta angrepp.J jonaserik skrev:Det är inte Barkborre gran då, det finns ingen energi kvar i den. Har själv fått sådana stockar, sågat/klyvt, snustorra från början. Det blir ingen fart i brasan utan som du säger, glöder. Det blir att blanda med riktig ved, så har jag fått göra, då det behövs lite extra glöd och värme för det ska brinna. Nu har jag slut på den veden och har blandved björk/löv/gran/tall och till nästa säsong ca 10 m3 ask + blandved.som torkar nu.
Jag är nog inte så teoretisk när det gäller ved och eldning, provar mig fram till vad som fungerar.
Finns inget rätt eller fel, kan ju även finnas många lösningar på samma problem utifrån olika förutsättningar.
Finns inget rätt eller fel, kan ju även finnas många lösningar på samma problem utifrån olika förutsättningar.
Ved kan brinna olika för mig och allt torr ved. Men det kan säkert skilja beroende av vad man eldar i, tilluft, osv, och hur det fungerar.Alfredo skrev:
Allt brinner men utifrån olika förutsättningar.
Så är frågan om allt brinner, svar ja! Kan det ge sämre eller bättre "värme", svar ja, åtminstone i våra kaminer
Här är vi helt ense. Visst ger björk mer värme per kilo (vill jag tro i alla fall, även om jag aldrig mätt) än exempelvis gran. Jag menade mest att för mig finns det inte så mycket att "prova om det fungerar" utan jag stoppar helt enkelt i det som behövs tills jag fått den värme jag önskar.A AndersS skrev: