TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi har eldat dagligen sedan oktober, dock så är inga element på än, kan bli nytt rekord om det håller året ut.
Det kanske så jag ska försöka övertala, men dom pengarna går då inte till fler verktyg eller annat bra o ha.

Och då har jag i nuläget totalt 16-18kubik eldningsklar ved. Jag har ju varit jätteduktig och borde få elda tycker jag. Nu får kung Bore börja bjuda på rejält med minusgrader.
Vi hade +10 för några dagar sedan.

Norrtull Norrtull skrev:
Man undrar när den där gubbgenen slog till, jag blir nästan lite sur när jag inte får elda. Är det normalt, eller borde jag gå och uppsöka en annan farbror och prata ut över några öl🤔
På fråga ett svarar vi: Ja det är helt normalt.
På fråga två svarar vi: Åmål!!! Förlåt, ja, sök upp en farbror och ta några öl under tiden ni diskuterar om asp eller gran är den sämsta veden. Passa på att gnälla på den miljövänliga sågkedjeoljan också, usch! Lämpligt invektiv: "fjolligt".

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På fråga ett svarar vi: Ja det är helt normalt.
På fråga två svarar vi: Åmål!!! Förlåt, ja, sök upp en farbror och ta några öl under tiden ni diskuterar om asp eller gran är den sämsta veden. Passa på att gnälla på den miljövänliga sågkedjeoljan också, usch! Lämpligt invektiv: "fjolligt".
Glömde, frågade bara åt en kompis så klart. Veden på bilden är inte nödvändigtvis den riktiga veden.

Nää, det här med miljösnack det vill jag inte prata om, global uppvärmning, fan ska det gå ut över min ved och eldande. Det är lite mycket ved för att bara ha till bastun. Får basta varje dag fram till 2030 om det ska gå åt.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Man undrar när den där gubbgenen slog till, jag blir nästan lite sur när jag inte får elda. Är det normalt, eller borde jag gå och uppsöka en annan farbror och prata ut över några öl🤔
Du kan få komma hem till mig och elda din ved här om du vill 😉 Kan bjuda farbror på en öl också 🙂

• Älska
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Ju äldre gubbe desto större vedhög" 😉.
Var det du som var och smög runt i skogen för en stund sedan? 🤔

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var det du som var och smög runt i skogen för en stund sedan? 🤔
Hon saknar Y-kromosom.

Därmed inte sagt att jag erkänner något.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J
Norrtull Norrtull skrev:
Fullständigt normal, klipp strömmen till huset så ska du få se att du får elda😉

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Därmed inte sagt att jag erkänner något.
Ett metallmärke med en upprörd björn och korslagda yxor. Texten "Rör inte min ved!" står överst på märket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jaha, med den här vintern får jag knappt elda för frun. Vad ska jag göra då med all min ved?
Eller är det bara jag som lider.
Kanske läge att byta bort frun?? 🤔🤔🤔

• Gilla
  • Haha
  • Wow
whak och 2 till
  • Laddar…
galento
Du får nog ta ett snack med frun 😉😉 har eldat en hel del i höst ,
men nu går llvp och element också.

Undrar hur det går för TS , kollar på lite videos han har utlagt ibland.

Norrtull Norrtull skrev:
Glömde, frågade bara åt en kompis så klart. Veden på bilden är inte nödvändigtvis den riktiga veden.

Nää, det här med miljösnack det vill jag inte prata om, global uppvärmning, fan ska det gå ut över min ved och eldande. Det är lite mycket ved för att bara ha till bastun. Får basta varje dag fram till 2030 om det ska gå åt.
Börjar vi miljösnacka så finns det ingen köpt energiform som ger så små miljöskador som egenproducerad ved från ett hållbart småskaligt skogsbruk.
Jag är ju litet miljöaktivist så jag har försökt räkna litet grovt på saken.

Det går åt en hel del mer fossilbränslen och naturresurser i hela kedjan för att få fram en kilowattimme kärnkraft eller vindkraft eller solkraft. Vattenkraften är bättre men det kan vara litet tvivelaktigt om den kommer ned till samma utsläppsnivåer som veden. Det går åt ganska mycket naturresurser och fossilbränslen till att bygga en kraftverksdamm och en turbinhall och en transformatorstation och en kraftlinje från Porjus till Norrköping. Gruvdrift och anrikning av kopparmalm slukar mycket energi och ger mycket föroreningar.

Det finns en sekt av miljömuppar som bara talar om hur miljöskadlig veden är. De predikar om det till höger och vänster och ibland går någon på deras lögner. Det är lätt hänt att bli lurad i en värld full av falsk information. Det är inte hennes fel att hon gick på det.

Jag har tagit för vana att ställa sektens predikanter mot väggen och kräva fram fakta som de baserar sin religion på. Det är oftast mycket svårt att få något svar ur dem. Det stannar vanligen på att grannens skorsten ryker så de ser det från sitt kammarfönster medan kolkraftverket i Meripori och kopparsmältverket på Rönnskär ryker så långt borta att de inte ser det.
När jag någon gång har lyckats pressa ut ett svar har det varit baserat på kalhyggesbruk där träd som annars skulle ha levt för evigt eller åtminstone dugt till sågstock kalhuggs till ved varefter inget nytt växer upp. Veden fraktas bort med stockbilar och processar helmaskinellt och torkas i oljeeldade vedtorkar Vilket inte är helt fel gällande vissa områden i Afrika och Asien och till och med vedfabrikerna i Rumänien och Bulgarien men helt fel gällande småskalig vedproduktion i egen skog i Norden.

Förnuftig miljövänlig vedproduktion baserar sig på att man gör ved av den delen av som inte duger till någonting annat. Genom ett försiktigt plockhuggande med något års mellanrum. Samtidigt som man lämnar en viss del död ved till exempel spridda torrgranar kvar för att hjälpa ekosystemet. Då säger ju sektpredikanten att vi förstör myllan när vi tar bort biomassa som borde lämnas att ruttna. Där är min erfarenhet att myllan blir mycket näringsrikare där en plockhuggande vedeldare med motorsåg och en liten traktor tar ut litet ved försiktig men lämnar riset kvar än där ingen gör någonting förrän skogsbolaget kommer och gallrar eller kalhugger med en fullstor skördare vilket brukar resultera i att den upprivna myllan antingen sköljd bort eller bryts ned och försvinner. Det finns finländsk forskning på hur mycket koldioxid som kommer ut när myllan bryts ned där stormaskinerna har gått fram.
När man då plockhugger bort skräpet till ved så växer de fina träden sig stora. Då säger sektpredikanten att de lever i många hundra år. Vilket stämmer på ek och en del andra exotiska sydländska trädslag men våra tallar har en naturlig livscykel på 140-400 år beroende på individ och granarna har en livscykel på 70-150 år beroende på träd. I gamla tiders ödemark samlades det oerhörda mängder döda och halvt eller helt omkullfallna storgranar och stortallar. Som blev allt eldfängdare tills blixten slog ned och en skogsbrand rakade rent. Ett plockhugga eller ta små kalhyggen på högst någon hektar med minsta möjliga skada på myllan är faktiskt mindre miljöskadligt än att låta naturen och skogsbranden ha sin gång. Och då får man virke att bygga av och kan minska behovet av plast och betong.

Skogsbruk och vedeldning kan vara allt från varsam användning av ekosystemets överskott till total miljöförstöring helt beroende på hur det bedrivs men i sektens dogmer och bibel är det bestämt att endast de mest skadliga formerna av skogsbruk får förekomma. För att då har sekten en tydlig fiende.
Samma logik som när kommunisterna i Finlands riksdag med näbbar och klor bekämpade alla förbättringar av arbetarnas och de fattigas förhållanden. Kapitalismen skulle göras så brutal och så förtryckande som möjligt för att den skulle bli hatad vilket skulle skaffa kommunistpartet understöd och hjälpa dem att störta demokratin och tillsätta en kommunistisk marionettdiktator styrd från Kreml.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Du får nog ta ett snack med frun 😉😉 har eldat en hel del i höst ,
men nu går llvp och element också.

Undrar hur det går för TS , kollar på lite videos han har utlagt ibland.
Mjo, snart är det julafton, å då ska det eldas.

TS va länge sedan jag tittade på. Hoppas han kommer tillbaka någon gång.

Var ju Lucia idag och då blev det lite eldande på morgonen för att ge stämning.

• Gilla
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var ju Lucia idag och då blev det lite eldande på morgonen för att ge stämning.
Det är fortfarande Lucia och jag eldar en brasa;)

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.