H heimlaga skrev:
jag ser björkplankor
Det blir bara ved denna gång också. Ligger en stor tall uppe vid toppen av björken och lite till längre bort en asp.

Blev inte mycket med yxan idag inte.

• Hög med nykluvna vedklabbar på en provisorisk vedställning i skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blanc och 2 till
  • Laddar…
Högen är lite större nu faktiskt inser jag nu när jag själv tittar på bilden.

Norrtull Norrtull skrev:
Det blir bara ved denna gång också. Ligger en stor tall uppe vid toppen av björken och lite till längre bort en asp.
Jag skulle gråta och gräma mig länge om jag skulle såga en stockbjörk till ved.

Tallen borde också gå att såga till virke.

Har ni ingen sågare i trakten?

H heimlaga skrev:

Folk i gemen verkar inte tycka att det är värt att använda lokalodlat, lokalt sågat virke utan köper sitt byggvirke i minut av de stora tyska byggladorna.
När en skottkärreskalm går av köper de oftast en ny skottkärra istället för att gå ut och leta upp en lämplig björkplanka i sitt (eller grannens) föråd/ uthus. Visst finns det forummedlemmar som byter skalm på skottkärran, men de köper nog oftast en orginal reservdel eller snickrar av nått olämpligt grovkvistigt (ofta en stump 45*45 som köps på Byggmax eller jem&fix)
De flesta nedblåsta träd blir nog bara liggande på marken och blir med tiden mull, modernt folk orkar oftast inte ens kapa och klyva ved för sin egen bostads uppvärmning trots att de ofta har tillgång till motorsåg, vedkap och hydraulklyv i egen eller familjens ägo.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Nog finns en sågare nära, men det är hutlösa kostnader på att få ut stock från skogen och sågen är inte heller billig. Där av att allt blir ved. Tyvärr ser det ut så i Roslagen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Folk i gemen verkar inte tycka att det är värt att använda lokalodlat, lokalt sågat virke utan köper sitt byggvirke i minut av de stora tyska byggladorna.
När en skottkärreskalm går av köper de oftast en ny skottkärra istället för att gå ut och leta upp en lämplig björkplanka i sitt (eller grannens) föråd/ uthus. Visst finns det forummedlemmar som byter skalm på skottkärran, men de köper nog oftast en orginal reservdel eller snickrar av nått olämpligt grovkvistigt (ofta en stump 45*45 som köps på Byggmax eller jem&fix)
De flesta nedblåsta träd blir nog bara liggande på marken och blir med tiden mull, modernt folk orkar oftast inte ens kapa och klyva ved för sin egen bostads uppvärmning trots att de ofta har tillgång till motorsåg, vedkap och hydraulklyv i egen eller familjens ägo.
Nää, gjorde två nya skalmar av en ekbit jag fick av grannen. Billig kärra men har levt 35-40 år och står ute året runt.😀

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag köpte en Ekeby-kärra för tre år sedan. Räknar med att den går i arv. Står ute året runt, ser fortfarande ut som ny.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Ska väl lägga till att den förra året fick ett massivt hjul också.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Nog finns en sågare nära, men det är hutlösa kostnader på att få ut stock från skogen och sågen är inte heller billig. Där av att allt blir ved. Tyvärr ser det ut så i Roslagen.
Är du säker. Det låter helt vettlöst.

Då någon granne har bara några stockar som skall till sågen så brukar jag måla dem i ändorna och lägga dem ovanpå ett av mina lass då jag far. Om jag då får litet hjälp vid sågen eller hjälp att stabba anser jag att det är betalat. Utom själva sågningen som sågaren naturligtvis skickar räkning på men det är småpengar för några stockar.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Jaha, med den här vintern får jag knappt elda för frun. Vad ska jag göra då med all min ved?
Eller är det bara jag som lider.

• Vedstapel på en pall utomhus i en vinterträdgård, omgiven av snötäckta buskar och träd.
    Skapa konto
  • Vedförråd i skogsmiljö med staplat veden under ett plåttak, omgiven av lövträd och mark täckt av löv.
    Skapa konto
  • Staplar av kluven och okluven ved i en skog, omgivna av träd och löv på marken. En blå presenning syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Travellingcello och 5 till
  • Laddar…
Sänk innertemperaturen och elda mer istället :)

Norrtull Norrtull skrev:
Jaha, med den här vintern får jag knappt elda för frun. Vad ska jag göra då med all min ved?
Eller är det bara jag som lider.
"Ju äldre gubbe desto större vedhög" 😉.

• Haha
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
Vi har eldat dagligen sedan oktober, dock så är inga element på än, kan bli nytt rekord om det håller året ut.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
"Ju äldre gubbe desto större vedhög" 😉.
Man undrar när den där gubbgenen slog till, jag blir nästan lite sur när jag inte får elda. Är det normalt, eller borde jag gå och uppsöka en annan farbror och prata ut över några öl🤔

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.