303 310 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Folk i gemen verkar inte tycka att det är värt att använda lokalodlat, lokalt sågat virke utan köper sitt byggvirke i minut av de stora tyska byggladorna.H heimlaga skrev:
När en skottkärreskalm går av köper de oftast en ny skottkärra istället för att gå ut och leta upp en lämplig björkplanka i sitt (eller grannens) föråd/ uthus. Visst finns det forummedlemmar som byter skalm på skottkärran, men de köper nog oftast en orginal reservdel eller snickrar av nått olämpligt grovkvistigt (ofta en stump 45*45 som köps på Byggmax eller jem&fix)
De flesta nedblåsta träd blir nog bara liggande på marken och blir med tiden mull, modernt folk orkar oftast inte ens kapa och klyva ved för sin egen bostads uppvärmning trots att de ofta har tillgång till motorsåg, vedkap och hydraulklyv i egen eller familjens ägo.
Nog finns en sågare nära, men det är hutlösa kostnader på att få ut stock från skogen och sågen är inte heller billig. Där av att allt blir ved. Tyvärr ser det ut så i Roslagen.H heimlaga skrev:
Nää, gjorde två nya skalmar av en ekbit jag fick av grannen. Billig kärra men har levt 35-40 år och står ute året runt.😀F fribygg skrev:Folk i gemen verkar inte tycka att det är värt att använda lokalodlat, lokalt sågat virke utan köper sitt byggvirke i minut av de stora tyska byggladorna.
När en skottkärreskalm går av köper de oftast en ny skottkärra istället för att gå ut och leta upp en lämplig björkplanka i sitt (eller grannens) föråd/ uthus. Visst finns det forummedlemmar som byter skalm på skottkärran, men de köper nog oftast en orginal reservdel eller snickrar av nått olämpligt grovkvistigt (ofta en stump 45*45 som köps på Byggmax eller jem&fix)
De flesta nedblåsta träd blir nog bara liggande på marken och blir med tiden mull, modernt folk orkar oftast inte ens kapa och klyva ved för sin egen bostads uppvärmning trots att de ofta har tillgång till motorsåg, vedkap och hydraulklyv i egen eller familjens ägo.
Är du säker. Det låter helt vettlöst.Norrtull skrev:
Då någon granne har bara några stockar som skall till sågen så brukar jag måla dem i ändorna och lägga dem ovanpå ett av mina lass då jag far. Om jag då får litet hjälp vid sågen eller hjälp att stabba anser jag att det är betalat. Utom själva sågningen som sågaren naturligtvis skickar räkning på men det är småpengar för några stockar.
Jaha, med den här vintern får jag knappt elda för frun. Vad ska jag göra då med all min ved?
Eller är det bara jag som lider.
Eller är det bara jag som lider.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Vi har eldat dagligen sedan oktober, dock så är inga element på än, kan bli nytt rekord om det håller året ut.