Jo, nog ska säkra hörn och stor försiktighet tillämpas här. Kan nog ta en bild nästa helg, det är en best till Ek.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har några riktiga monster till Ekar som kanske måste ner. I alla fall en stor sak, lutar dock helt fel, hänger över ett hus, där får den inte landa. Fråga en huggare va hans idé va, ta in en arborist. Fråga första som jag hitta, 35k ville han ha för jobbet!
Jag var med och delade på en liknande nota häromåret. En gigantisk alm som gett upp pga almsjukan. Den stod väldigt dåligt till i ett ganska tättbebyggt villaområde, grenarna sträckte sig över både ett hus och ett garage. Det skulle varit väldigt svårt att komma åt med skylift så tillslut blev lösningen en kranbil på gatan och en arborist i trädet som sektionskapade och allt lyftes direkt till en container. Men notan var saftig så klart, då var firman kanske för seriös - 8tkr var till kommunen för tillstånd att stänga av gatan i 3 timmar... Då pratar vi ändå inte nån genomfartsled utan en vanlig villagata där det lika enkelt går att köra på andra sidan kvarteret.

Norrtull Norrtull skrev:
Jo, nog ska säkra hörn och stor försiktighet tillämpas här. Kan nog ta en bild nästa helg, det är en best till Ek.
Är den som på en grannes fastighet där jag famnat den till 7-7,5m i omkrets.😉 Men sådana är skyddade.
Ekar kan vara skyddade så kolla lite vad som gäller.
Stor ek framför en röd stuga, med en grov stam och brett grenverk under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor ek med omfattande trädstam bredvid röd träbod i soligt skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är den som på en grannes fastighet där jag famnat den till 7-7,5m i omkrets.😉 Men sådana är skyddade.
[bild][bild]
Nää den är lång och har en omfattande krona som hänger över ett hur och ett förråd. Vi har inte så många av dessa stora omkretsar på våra utan är långa och väldigt raka. Planterade av Vikingar 😅
Vi kallar dom båtbyggarEkar. Klart det finns några ”tjockisar” hos oss också men det flesta är långa och ståtliga.

A AndersS skrev:
[bild][bild]
Jävlar vilken bjässe!😮

• Gilla
galento
  • Laddar…
5
galento galento skrev:
Uj uj vilket slit det måste ha varit i skogen
förr. Helt sanslöst 🙄🙄

[bild]
Vilken sorglig bild. Hundratals år gammalt träd fällt och bortforslat på kort tid. Så stora träd kommer aldrig igen i vår tid.

5 50thomas skrev:
Vilken sorglig bild. Hundratals år gammalt träd fällt och bortforslat på kort tid.
När bilden togs var varken fällningen eller transporten nått som gjordes på kort tid.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
E eal skrev:
Grejt, introducera extra stora böjmonent i trädet så du ökar chansen för spjälkning.

Folk som dog av den metoden är en av anledningarna till införandet av utbildnings-krav för motorsågsarbete.

Det är klart att med ett jätte-baklut så kommer du undan med det, men ta bara upp slacket tills du släppt "säkra hörnet" så riskerar du mindre.

/Andreas
Du låter rent ut sagt som en sån där gök som ser det som sin livsuppgift att övertyga folk att de måste lämna allt åt utbildade proffs och själva bara sitta och glo och vänta på bidrag från socialen.

Någon utbildning på motorsågsarbete har jag inte men jag började med motorsåg i vedskogen då jag var 17 och jag har en hjärna att tänka med.

Jag känner till säkra hörnet och använder det rutinmässigt. Har vanligen litet spänning på vajern tills bara gärngjärnet och säkra hörnet är kvar.
Om min text gick att tolka på annat vis så var det inte avsiktligt.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Eftersom du ofta är snabb att döma andra så provocerade jag lite. Men rådet att "dra allt vad traktorn orkar medans du sågar" är rent ut sagt livsfarligt för någon som är oerfaren.

Är också självlärd, men med en öppenhet om att man kan alltid lära sig, så har jag senare i livet gått kurs (är ju också ett krav här på vår sida vattnet). Välj en bra lärare så ger den dig något med, jag lovar.

Har du nån gång stått i närheten när en oerfaren sågare får ett träd att spjälkas? När du har ett par sekunder på dig att tackla dem till marken så dem inte dör?

Jag har efter det låg tolerans för dumma råd på nätet.

/Andreas

/Andreas

• Gilla
Lembritt80 och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Eftersom du ofta är snabb att döma andra så provocerade jag lite. Men rådet att "dra allt vad traktorn orkar medans du sågar" är rent ut sagt livsfarligt för någon som är oerfaren.

Är också självlärd, men med en öppenhet om att man kan alltid lära sig, så har jag senare i livet gått kurs (är ju också ett krav här på vår sida vattnet). Välj en bra lärare så ger den dig något med, jag lovar.

Har du nån gång stått i närheten när en oerfaren sågare får ett träd att spjälkas? När du har ett par sekunder på dig att tackla dem till marken så dem inte dör?

Jag har efter det låg tolerans för dumma råd på nätet.

/Andreas

/Andreas
Kurser kostar. Sådant har jag inte råd med. Valet är att arbeta utan formell utbildning eller sitta och gapa och hoppas att stekta sparvar kommer flygande.

Jag har själv spjälkt något träd i ungdomlig okunskap för länge sedan så jag vet vad det innebär. Det finns en orsak till att jag började använda säkra hörnet.

Jag tog läsarens kunskap om säkra hörnet för given. Det var det enda felet jag skrev.
När bara gångjärnet och säkra hörnet är kvar så drar vi allt vad traktorn orkar medan jag kapar säkra hörnet.
Är du nöjd nu?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag sätter en gräns vid vad jag hanterar själv och där jag låter andra hantera fällning, går inte att enkelt förklara utan måste bedömas från varje situation. Tog den lärdomen när en bekants far, erfaren i skogen med egen mark, omkom i en skogsolycka. Så för mig är det ytterst relevant att sätta gränser och inte tro sig veta hur man ska göra utifrån råd i forum.
Så var rädda om er i skogen med er vedhantering och speciellt Norrtull som ger sig på större ek som jag tycker är knepigt och brukar ta hjälp med.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Jag sätter en gräns vid vad jag hanterar själv och där jag låter andra hantera fällning, går inte att enkelt förklara utan måste bedömas från varje situation. Tog den lärdomen när en bekants far, erfaren i skogen med egen mark, omkom i en skogsolycka. Så för mig är det ytterst relevant att sätta gränser och inte tro sig veta hur man ska göra utifrån råd i forum.
Så var rädda om er i skogen med er vedhantering och speciellt Norrtull som ger sig på större ek som jag tycker är knepigt och brukar ta hjälp med.
Jag kommer vara i gott sällskap med flera långt mer rutinerade än jag vid fällning. Och går allt fel så har jag ankringen med vajer och grävare som kan dra eken åt rätt håll. Har fällt rätt många fel lutande träd med hus som stått i farozonen utan att något gått tokigt. Så länge det går sakta lugnt och säkrat med vajer har jag tron att även denna går dit den ska. Är mera orolig över trädkronan kommer släppa torra grenar på mig, för ingen gren är liten på denna ek.

Ska försöka dokumentera fällningen, så får ni alla något att skratta åt eller fasas åt här.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild][bild]
Den där fäller man inte med ett 13” svärd inte. Jisses jag tror knappt mitt 20” svärd kommer klara det jobbet. Jag skulle låta den stå, den går ingenstans så fin som den ser ut. Lär dock släppa stora mängder löv på hösten 😅

Norrtull Norrtull skrev:
Jag kommer vara i gott sällskap med flera långt mer rutinerade än jag vid fällning. Och går allt fel så har jag ankringen med vajer och grävare som kan dra eken åt rätt håll. Har fällt rätt många fel lutande träd med hus som stått i farozonen utan att något gått tokigt. Så länge det går sakta lugnt och säkrat med vajer har jag tron att även denna går dit den ska. Är mera orolig över trädkronan kommer släppa torra grenar på mig, för ingen gren är liten på denna ek.

Ska försöka dokumentera fällningen, så får ni alla något att skratta åt eller fasas åt här.
Vi vill se bilder från fällning.😉

• Gilla
galento
  • Laddar…
Har ju ingen ved att kapa/klyva, åtminstone inte ännu.
Har börjat bära in i mina mindre "hytter" och ryms det inte mera än 2-3 kubik i vissa så går det fort och man tycker "nu var jag duktig, med klapp på axeln", psykologisk bra storlek.
Sedan kan summera också och då hade jag 12 kbm i "hyttor" och nästan lika mycket under plåtar utomhus.😇
Så vid midsommarfesten kommer jag igen att få frågan om mina vedförråd och om jag hört begreppet "vedomani". Det glada svaret blir näää.
https://kullpower.wordpress.com/2014/03/22/vedomani/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.