303 312 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Visst kan man stå ut med att åka ett par mil med jordbrukstraktor, välj gärna nått snabbare, bekvämare och motorstarkare om du har möjlighet.Andreas_Hansson skrev:
Ska börja trava in det som legat sen i somras under plåt. Men sedan är det fullt i förråd.
Så det som tas om hand framöver är bara för hälsan.😉
Brukar kolla i björkbeståndet när de börjar grönska och om någon topp ser vissen ut, då kan den bli en del av hälsan.
Så det som tas om hand framöver är bara för hälsan.😉
Brukar kolla i björkbeståndet när de börjar grönska och om någon topp ser vissen ut, då kan den bli en del av hälsan.
Jag är i Asp världen, ska ner med ett gäng nu. Är så less på dessa halvruttna otyg. Vet aldrig hur dom mår före halva trädet är sågat, kilar som bara sjunker. Näe blä för dom, och ved kan man knappt kalla det.
Jag tycker om asp, det som inte duger att såga till panel fungerar bra som ved (eller massaved) lättkluvet, lätt eldat, går bra att lagra i åratal kluvet ute under tak.
Älgen och hjorten gillar iofs oxå aspen men jag behöver inte plantera den och den föryngrar sej fint och snabbt på egen hand.
Älgen och hjorten gillar iofs oxå aspen men jag behöver inte plantera den och den föryngrar sej fint och snabbt på egen hand.
Men tycker jag får ösa in konstant när jag eldar asp.F fribygg skrev:
Slog ner två störar 40-50cm i marken för att hålla upp en press, tog upp dom nu 2år senare, så väldigt fina ut. Kanske står emot mer än jag trodde.
Tja, asp och åkergran innehåller nog ungefär lika många kWh per kubik, oftast räcker det att elda sånt i södra SverigeNorrtull skrev:
Har man gott om asp så kan man elda den i norr också. Utom när det är riktigt kallt. Det brinner.
Fast aspveden skall torkas i minst 2 år. Den torkar långsamt.
Har man bra aspar kan man såga brädslåningsvirke av det. Håller bra men målfärgen fäster dåligt på det så aspbräder passar bäst på enklare uthus där det inte är så viktigt med målfärg.
Fast aspveden skall torkas i minst 2 år. Den torkar långsamt.
Har man bra aspar kan man såga brädslåningsvirke av det. Håller bra men målfärgen fäster dåligt på det så aspbräder passar bäst på enklare uthus där det inte är så viktigt med målfärg.
Du låter som min pappa, från södra Finland. Hans fråga är alltid, brinner den inte? Och jag svarar jo den brinner, då säger pappa dåså.H heimlaga skrev:
Då är det löst, asp duger helt enkelt.
Jag har mest fått elda gran sen tidigare.