Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det finns gott om vägar så man kommer åt det mesta från väg om man vinchar skulle jag tro.

Vad är det som gör att man inte kan åka 2 mil med en jordbruks traktor? Jag förstår att det inte är något vidare bekvämt och tråkigt men det kanske är 4 vändor per år.
Kan man står ut med det?
Visst kan man stå ut med att åka ett par mil med jordbrukstraktor, välj gärna nått snabbare, bekvämare och motorstarkare om du har möjlighet.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Majgårdarna
Snart klar.
Blev sent i år pga av strul med transport, men det är i alla fall hugget på vintern.

• Vedklyvningsmaskin och stor vedhög på grusuppfart omgiven av röda träbyggnader, skymning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Ska börja trava in det som legat sen i somras under plåt. Men sedan är det fullt i förråd.
Så det som tas om hand framöver är bara för hälsan.😉
Brukar kolla i björkbeståndet när de börjar grönska och om någon topp ser vissen ut, då kan den bli en del av hälsan.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Hm undrar varför man inte kollar upp att det finns sågkedjeolja hemma innan man drar igång...
[bild]
Kör du fortfarande ved i bakskopan @Skogspromenix?

F fribygg skrev:
Kör du fortfarande ved i bakskopan @Skogspromenix?
Ibland
Hittade ett timmersläp med justerbara bankar och boogie

Jag är i Asp världen, ska ner med ett gäng nu. Är så less på dessa halvruttna otyg. Vet aldrig hur dom mår före halva trädet är sågat, kilar som bara sjunker. Näe blä för dom, och ved kan man knappt kalla det.

Jag tycker om asp, det som inte duger att såga till panel fungerar bra som ved (eller massaved) lättkluvet, lätt eldat, går bra att lagra i åratal kluvet ute under tak.

Älgen och hjorten gillar iofs oxå aspen men jag behöver inte plantera den och den föryngrar sej fint och snabbt på egen hand.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Jag är i Asp världen, ska ner med ett gäng nu. Är så less på dessa halvruttna otyg. Vet aldrig hur dom mår före halva trädet är sågat, kilar som bara sjunker. Näe blä för dom, och ved kan man knappt kalla det.
Varför sparar du aspen så länge?

F fribygg skrev:
Jag tycker om asp, det som inte duger att såga till panel fungerar bra som ved (eller massaved) lättkluvet, lätt eldat, går bra att lagra i åratal kluvet ute under tak.

Älgen och hjorten gillar iofs oxå aspen men jag behöver inte plantera den och den föryngrar sej fint och snabbt på egen hand.
Men tycker jag får ösa in konstant när jag eldar asp.
Slog ner två störar 40-50cm i marken för att hålla upp en press, tog upp dom nu 2år senare, så väldigt fina ut. Kanske står emot mer än jag trodde.

F fribygg skrev:
Varför sparar du aspen så länge?
Det är sånt som inte tagits ner när det borde, dom största är nog 40-50år gamla träd.

Norrtull Norrtull skrev:
Men tycker jag får ösa in konstant när jag eldar asp.
Slog ner två störar 40-50cm i marken för att hålla upp en press, tog upp dom nu 2år senare, så väldigt fina ut. Kanske står emot mer än jag trodde.
Tja, asp och åkergran innehåller nog ungefär lika många kWh per kubik, oftast räcker det att elda sånt i södra Sverige

Låter som jag får ändra min uppfattning om asp hör jag 👍
Har har skitstämpeln tyckte jag tidigare. Men jag kanske ska tänka om lite. Lätt är det att klyva, det går fort med yxa.

Har man gott om asp så kan man elda den i norr också. Utom när det är riktigt kallt. Det brinner.

Fast aspveden skall torkas i minst 2 år. Den torkar långsamt.

Har man bra aspar kan man såga brädslåningsvirke av det. Håller bra men målfärgen fäster dåligt på det så aspbräder passar bäst på enklare uthus där det inte är så viktigt med målfärg.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har man gott om asp så kan man elda den i norr också. Utom när det är riktigt kallt. Det brinner.
Du låter som min pappa, från södra Finland. Hans fråga är alltid, brinner den inte? Och jag svarar jo den brinner, då säger pappa dåså.

Då är det löst, asp duger helt enkelt.
Jag har mest fått elda gran sen tidigare.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Låter som jag får ändra min uppfattning om asp hör jag 👍
Har har skitstämpeln tyckte jag tidigare. Men jag kanske ska tänka om lite. Lätt är det att klyva, det går fort med yxa.
Den är svårare att få torr än vanlig snabbvuxen gran, och mycket svårare att såga vettig panel av.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.