galento
A AndersS skrev:
Jag sätter en gräns vid vad jag hanterar själv och där jag låter andra hantera fällning, går inte att enkelt förklara utan måste bedömas från varje situation.
Vi hade också några rejäla björkar stående som lutade en hel del mot byggnader här. Men detta fick en erfaren person som jobbar med sånt göra och dessutom har försäkring. Jag trodde han skulle klättra upp i träden och kapa bitar men han bara frågade : var vill du ha dom liggande ? 😎😎 Sen låg dom där.
Det var helt klart värt att betala lite för att
inte ge sej på detta själv , det kunde ha blivit väldigt mycket dyrare.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi hade också några rejäla björkar stående som lutade en hel del mot byggnader här. Men detta fick en erfaren person som jobbar med sånt göra och dessutom har försäkring. Jag trodde han skulle klättra upp i träden och kapa bitar men han bara frågade : var vill du ha dom liggande ? 😎😎 Sen låg dom där.
Det var helt klart värt att betala lite för att
inte ge sej på detta själv , det kunde ha blivit väldigt mycket dyrare.
Det är så jag också resonerar. Och i mitt senaste exempel så säger de båda, en med skördare och handfällare, så som björk och ekar står med grenar i varandra och elledning/hus så tar vi inte risken. Inte ens med youtube och säkert hörn "utbildning" hade jag haft självförtroende att prova.😉😇

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är den som på en grannes fastighet där jag famnat den till 7-7,5m i omkrets.😉 Men sådana är skyddade.
Ekar kan vara skyddade så kolla lite vad som gäller.
[bild][bild]
Det är nästan så man känner en sån där pervers längtan att få sticka sågsvärdet i den där! ☺️

Efter att ha burit in ved idag i en bod tog jag in en korg med förra årets björkved för att elda Är ju en "allt från skogen kan bli ved" och med ruggigt väder har det blivit två brasor av den veden.
Jag kryper till korset och erkänner, det ger mera värme. Har senaste två åren eldat en hel del gran, gammalt virke, pinnaved, lite löv, etc, så man glömmer skillnaden.

A AndersS skrev:
Efter att ha burit in ved idag i en bod tog jag in en korg med förra årets björkved för att elda Är ju en "allt från skogen kan bli ved" och med ruggigt väder har det blivit två brasor av den veden.
Jag kryper till korset och erkänner, det ger mera värme. Har senaste två åren eldat en hel del gran, gammalt virke, pinnaved, lite löv, etc, så man glömmer skillnaden.
Jag är likadant. Eldar allt. Tycker allt värme bra. Gillar pinnaved av hassel. Gran ger ju fin glödbädd. Men om man sen efter ett tag har glömt bort hur fint det är med björkved, är det ett stort nöje med en fin brasa av björkved.

• Gilla
galento
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte ens med youtube och säkert hörn "utbildning" hade jag haft självförtroende att prova.
Hemsk läsning. Det måste ju räcka med några tiotal timmars youtube-tittande för att vara proffs på precis vad som helst! 😉

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Det stora problemet är att folk tror de skall vara proffs från början.
Det är precis lika galet som när de tror att kurser och licenser och heltids yrkesverksamhet är det enda som räknas.

Man börjar med att ta reda på ungefär hur man gör rätt. Sedan ger man sig på sådant som man klarar av med sin nyförvärvade kunskap. Varefter man samlar på sig erfarenhet ger man sig på allt svårare fall. Till slut går det mesta. Utan att man för det är något proffs men bra går det.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det stora problemet är att folk tror de skall vara proffs från början.
Eller när man ska inse sin egen begränsning och ta hjälp av proffs.😉
Finns nog inget entydigt svar utan man får se varje plats och träd som unikt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
man inte elda mycke
skoge skoge skrev:
2019 dog 1938 st av alkoholrelaterade diagnoser...då är det väl bäst att förbjuda alkohol först å främst?

[länk]
Men alkoholförsäljning ger staten massor av pengar. Massor. Det är ju det viktigaste. Bara skatten på alkohol ger ju mer än vad förlorade liv ger i vinst, även om de var på socialstöd.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Att elda med ved ger en stor belastning på miljön och skall undvikas.
NEJ,
Vad som förbränns har redan det trädet absorberat. Så nu gissar du bara. Som många andra. Bara för att man vill att det ska vara på ett sätt måste det inte vara så.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 433451 skrev:
staten ska inte tjäna på industri eller bolag..
Den ska tydligen tjäna på att skatta ihjäl sin befolkning... Och förbjuda allt den inte kan skatta ihjäl.Så är det ju
Keiller Keiller skrev:
som dör varje år så d
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Rapporten från IVL innehåller så vitt jag minns ingen jämförande studie på folk som exponeras för vedrök kontra folk som inte exponeras för luftföroreningar öht (vilka det nu skulle vara). Vedeldningens eventuella bidrag till förtida död är teoretiskt beräknad.

Jag kan dock inte låta bli att undra om du är inne i den här tråden och härjar också:
[länk]
Om du inte gör det än har du några förslag: 'Tänker ni inte på att det dör 2-300 personer i trafiken årligen?'
'Fossildrivna fordon ger upphov till stora koldioxidutsläpp!'
'Avgaser och partiklar från däck och asfalt gör luften hälsofarlig i våra städer, det är många som dör i förtid eller drabbas av astma och andra sjukdomar för att ni vill åka bil!'
Bilbatteribränder är det värsta. Snälla sluta vara hypad av elbilar, köp en diesel, ni är så fruktansvärt naiva. Propagandan gör sitt med människor. dom flesta bara gör som grannen. Snälla tänk lite vad en batteribil ger för konsekvenser. Tillverkningen av bilbatterierna kan ni läsa på om lite också. Betydligt farligare än koldioxidsutsläpp.

M mulle77 skrev:
Bilbatteribränder är det värsta. Snälla sluta vara hypad av elbilar, köp en diesel, ni är så fruktansvärt naiva. Propagandan gör sitt med människor. dom flesta bara gör som grannen. Snälla tänk lite vad en batteribil ger för konsekvenser. Tillverkningen av bilbatterierna kan ni läsa på om lite också. Betydligt farligare än koldioxidsutsläpp.
Dumheter. Du måste naturligtvis räkna med både konsekvensen av en händelse och sannolikheten för den för att kunna bedöma risken med den.

Jämfört med eldning av ved (eller för den delen fossila bränslen) är elbilar ett marginellt problem.

Vad nu det har i en vedtråd att göra.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
M mulle77 skrev:
Men alkoholförsäljning ger staten massor av pengar. Massor. Det är ju det viktigaste. Bara skatten på alkohol ger ju mer än vad förlorade liv ger i vinst, även om de var på socialstöd.
Sist jag läste om alkoholskatter så fick staten in runt 1/10 i alkoholskatt mot vad den orsakar i sammanvägda samhällskostnader.
Alkohol är definitivt inget annat än en enorm kostnad för staten/samhället/skattebetalarna. Även om man skulle mångdublera skattesatsen.

Är det en bra idé att gå in och hata elbilar i vedtråden, tycker du, @mulle77 ? Du kan hata mig litegrann, för jag har en elcykel...

För att återgå till ämnet, vad eldar du för ved och hur tar du fram den? Vad har du för eldstad/eldstäder?
Vår familj har en kraftuttagsdriven vedmaskin som vi driver med någon av våra traktorer, som samtliga går på diesel. Vi har en vedspis (Husqvarna), en vedeldad bakugn (luckan från Klavreström) samt två gjutjärnskaminer (Husqvarna respektive Viking).

• Gilla
Skandiamannen och 5 till
  • Laddar…
Äh, vad fan, jag hade lite smått som inte störde någon där den låg sedan jag röjde i björket i vintras, men jag tänkte att det var lika bra att hämta det så tråden kom tillbaka till sig själv.

En orange motorsåg, en släpvagn och lösa björkstockar ligger på en gräsmatta framför en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ska inte såga och klyva i juli, jag vet, men är det då man är ledig så är det. Det är hur som helst mer än ett år bort innan det här ska eldas.

Borde för övrigt skaffa en kran till timmersläpet. Att baxa tremetersstockar för hand känns bara dumt, även när de är små.

• Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.