Allt brinner 🙂 bara det det blir varmt nog i brännkammaren.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Du låter som min pappa, från södra Finland. Hans fråga är alltid, brinner den inte? Och jag svarar jo den brinner, då säger pappa dåså.

Då är det löst, asp duger helt enkelt.
Jag har mest fått elda gran sen tidigare.
Ja just så. Brinner det så är de ved.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt brinner 🙂 bara det det blir varmt nog i brännkammaren.
Sant.
Men aspen behöver klyvas för att torka bra, gran tycker jag torkar bra på ett par tre år bara den är kapad.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Har några riktiga monster till Ekar som kanske måste ner. I alla fall en stor sak, lutar dock helt fel, hänger över ett hus, där får den inte landa. Fråga en huggare va hans idé va, ta in en arborist. Fråga första som jag hitta, 35k ville han ha för jobbet!

Tänker vajer, och grävmaskin på 30ton borde vara billigare och minst lika säkert.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Man gör tändstickor av asp medan ask är det man lägger stickorna i...

Keiller Keiller skrev:
Man gör tändstickor av asp medan ask är det man lägger stickorna i...
Gjordes inte askarna av asp förr?

Priset berornog på att skylift måste användas för att hissa ner trädet i delar. Ring Trädfällare24 och några till för priser, dom kommer och kikar på hur det ser ut.Inget gratis det är tunga delar.

N
H heimlaga skrev:
Ja just så. Brinner det så är de ved.
Ja ibland behöver man elda länge för att det ska bli varmt och ibland lite kortare tid.
Hägg är nog bland den sämsta ved jag haft.

N Niq skrev:
Ja ibland behöver man elda länge för att det ska bli varmt och ibland lite kortare tid.
Hägg är nog bland den sämsta ved jag haft.
Rönn tillhör det bästa jag har som ved, men det är ju ytterst sällan man behöver ha så energirik ved för att hålla kåken varm, ofta duger det med ytved efter timmersågning eller gran med röta eller andra fel

Norrtull Norrtull skrev:
Tänker vajer, och grävmaskin på 30ton borde vara billigare och minst lika säkert.
En stadig vajer och en stor traktor brukar fungera.

Jag har tagit ned ett antal sådana träd med vajerkranen på traktorn. Jag klättrar upp med vajern så högt jag kan. Gärna halva trädhöjden. Jag drar vajern genom ett brytblock nere på vinschramen för att få bästa möjliga stabilitet och drar åt bromsarna och lägger klabbar bakom hjulen på traktorn så den inte kan flytta sig.
Sedan står någon och spänner på med vinschen allt vad traktorn orkar medan jag fäller.

Förresten är ekar dyrbara träd. Kan de stå kvar?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Låter rimligt att dra ner eken som beskrivet. Men fan vad glad jag är att det inte är jag som ska göra det.

Kan man vänta på rätt vind också så är det nog ännu bättre. Minns hur en morbror gick och väntade närmare två år för att ha optimala förhållanden (och tid) att ta ner ett överjävligt träd.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi tog ned fyra stora aspar (lövmassa) och tre grova björkar (ved) närmast vårat hus förra året, med handsågning och skördare som tryckte. Har kvar 2-3 ekar och en grov björk kvar som står dumt till men får vänta tills nästa år. Måste tas i bitar eller så får elledning läggas ned, så ska kolla priset men räknar med 10-15kkr för nedtagning i bitar resten hanterar jag själv. Syftet med att rensa ur är att ge ekbeståndet utrymme att bilda riktiga kronor då de nu är i halvmetern i diameter.
Björkarna förra året.
Nedfällda trädstammar ligger på en gräsmatta omgiven av grönska, med sågspån och kvistar spridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och efter
Trave med huggen björkved framför ett skjul, med en skottkärra och trädstubbe bredvid, i en grönskande trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
galento
H heimlaga skrev:
En stadig vajer och en stor traktor brukar fungera.

Jag har tagit ned ett antal sådana träd med vajerkranen på traktorn. Jag klättrar upp med vajern så högt jag kan. Gärna halva trädhöjden. Jag drar vajern genom ett brytblock nere på vinschramen för att få bästa möjliga stabilitet och drar åt bromsarna och lägger klabbar bakom hjulen på traktorn så den inte kan flytta sig.
Sedan står någon och spänner på med vinschen allt vad traktorn orkar medan jag fäller.

Förresten är ekar dyrbara träd. Kan de stå kvar?
Gör så också , har man tur finns det ett stabilt träd att ställa ena bakhjulet mot som stöd
när man drar med vinschen. Säkrar med 5t spännband eller bettyspel ibland. Man får akta
sej för att ha fötterna nära wirekranens stödben när man drar. Men jag klättrar inte i träd
utan försöker få upp wiren lite på annat sätt ( är nog för skröplig i kroppen för såna
övningar 😎😎 )

H heimlaga skrev:
Grejt, introducera extra stora böjmonent i trädet så du ökar chansen för spjälkning.

Folk som dog av den metoden är en av anledningarna till införandet av utbildnings-krav för motorsågsarbete.

Det är klart att med ett jätte-baklut så kommer du undan med det, men ta bara upp slacket tills du släppt "säkra hörnet" så riskerar du mindre.

/Andreas

• Gilla
Kellerup och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.