Har du ramstyrning på din vagn?
Jag tycker nog att det oftast går riktigt bra att backa en bra bit med vagnen om man använder sig av ramstyrningen.

Att köra ut med virket i frontlastaren går ju bra om man har lite, och får med sig allt på en vända, men är det mer skulle jag nog föredragit att ta med huggarkärran.

Men har du inte ramstyrning på din kärra så förstår jag nog ditt val att köra med frontlastaren...

Sen till sist, det viktigaste är ända att DU är nöjd! Och är du det så är allt frid och fröjd. 😎😎😀😀

Jodå jag har styrning på vagnen.

Nu är dock traktorn inkapaciterad för närvarande, det har uppstått en mindre dieselläcka på några ställen på en slang till bränslekylaren. Nya slangar är beställda idag så nästa gång jag kommer dit blir traktorn ”top notch” igen!

• Gilla
galento
  • Laddar…
Majgårdarna
Har alltid lejt andra för att ta hem veden ja huggit men nu börjar jag fundera på att köpa en egen traktor med vagn för att få hem det.
Drygt att vara beroende av någon annan hela tiden.
Vad kör ni med i skogen?

Har 2 mil till skiften så det kan inte vara en grålle.
Förslag?

Jag har nog inga bra tips men om du säger ungefär hur många kubik per år det handlar om kanske det hjälper andra att ge dig förslag.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Vad kör ni med i skogen?
Zetor 3341 och 9tons hydraulisk skogsvagn, det är inget ekipage som lämpar sej för 2+2 mils transport på landsväg.

Kanske skulle du kika efter en gammal MBtrac eller en JCB fasttrac om du har tillräckligt budget.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
galento
Ja ingen av de gamla traktorer vi har skulle lämpa sej för 2+2 milskörning. Men körde såna sträckor med en JCB fast trac i ett tidigare arbete och gillade den , spiralfjädrar runt om så den var ganska bekväm att åka i , gillade den starkt 👍

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
N
Är 4hjuling för litet?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Majgårdarna
N Niq skrev:
Är 4hjuling för litet?
Ja. Jag har en fyrhjuling med vagn men det känns mest som en leksak.
Man får ju inte på många stockar heller.

Jag tar hem 25-30 kubik

N Niq skrev:
Är 4hjuling för litet?
Troligtvis är energiförbrukningen på en 2+2 mils transport med fyrhjuling större än mängden ved som rimligtvis kan fraktas så en 4 hjuling bör isåfall gå på nöjeskontot.

F fribygg skrev:
Zetor 3341 och 9tons hydraulisk skogsvagn, det är inget ekipage som lämpar sej för 2+2 mils transport på landsväg.

Kanske skulle du kika efter en gammal MBtrac eller en JCB fasttrac om du har tillräckligt budget.
Jag har kört en del MBtrac och den har många fördelar. Men som skogstraktor är den värdelös. Svängradien är i nivå med en finlandsfärja. På vägen däremot är den underbar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag har kört en del MBtrac och den har många fördelar. Men som skogstraktor är den värdelös. Svängradien är i nivå med en finlandsfärja. På vägen däremot är den underbar.
Vad har du för för maskinförslag istället?

Är terrängen lättkörd och stenfattig skulle man kanske kunna tänka sig en Unimog.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Majgårdarna
Det finns gott om vägar så man kommer åt det mesta från väg om man vinchar skulle jag tro.

Vad är det som gör att man inte kan åka 2 mil med en jordbruks traktor? Jag förstår att det inte är något vidare bekvämt och tråkigt men det kanske är 4 vändor per år.
Kan man står ut med det?

Jag anser att vilken traktor som helst som går i 40km/h fixar 2 mil enkel resa utan bekymmer. Men för skogen en Valmet i 505-805 serien eller Valmet i 600-900 serien. Finns säkert många andra märken med bra traktorer men att Valmet(numera Valtra) är bra i skogen är välkänt.

Vi har ju inte fått någon budget så det är svårt att ge bra svar. Ekonomiskt sett är det troligen billigast att leja in transporten om traktorn inte behövs i övrigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det finns gott om vägar så man kommer åt det mesta från väg om man vinchar skulle jag tro.

Vad är det som gör att man inte kan åka 2 mil med en jordbruks traktor? Jag förstår att det inte är något vidare bekvämt och tråkigt men det kanske är 4 vändor per år.
Kan man står ut med det?
Självklart kan du köra 2 mil med traktor. Sen 90-talet gör traktorer 40km/h så det tar en halvtimme.

Majgårdarna
Traktorn kommer naturligtvis gå på nöjes kontot.

Jag har alltid lejt transport men tröttnat på folk.

De dyker inte upp, ändrar sig plötsligt när de sagt att de skall köra.
Timmerbilar har aldrig tid, kan inte pga av körtider.

Det är ett jäkla meckande för att få hem ett lass.

Budget är väl kanske runt 200 t 300 om det kniper

• Gilla
  • Älska
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.