Får man ett helt parti med allt för finkluven ved så får många eldstäder problem att det brinner för fort, det blir för snålt med luft och det sotar.
Din ved är riktigt fin då man själv klyver fram tändved när man ska ha den.
Det är väl normal hantering av ved.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Enligt en kund är dessa klabbarna alldeles för grovt kluven. Han påstår att han var tvungen att klyva om varenda klabb klabb. Klabbarna är 29 cm lång och under 10 cm breda på den klyvna sidor. Någon enstaka kan vara 15 cm.
Vad tycker ni om det?
Är ju bästa ved man kan få.👍
Det enda jag klyver lite mindre är gran som hos mig kan "kola" i för stora bitar i de kaminer vi har.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Enligt en kund är dessa klabbarna alldeles för grovt kluven. Han påstår att han var tvungen att klyva om varenda klabb klabb. Klabbarna är 29 cm lång och under 10 cm breda på den klyvna sidor. Någon enstaka kan vara 15 cm.
Vad tycker ni om det?
Ja den kunden lär du väl inte sälja mer ved åt. Fin björkved

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jobbet fortsätter så sakteliga. Fy fan vad det är tidsödande då 20 m höga granar blåst ut…

Mycket jobb blir det och även mycket vedpinnar så småningom!

Tur man gillar att vara ute i vårvärmen 🙂

Mvh

• Nedfallna granar i en skog efter storm, omgivna av solljus och mossa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fällda granar ligger i en skogsdunge, omgivna av mossa och andra träd, under en klar vårdag.
    Skapa konto
  • Uppdraget att röja nedfallna granar i en skog, med synliga rötter och grenar på marken. Soligt vårväder och tät skogsvegetation.
    Skapa konto
  • Stormfällda granar ligger i en skog med rötter uppdragna ur marken, omgivna av mossbeklädda stenar och stående träd.
    Skapa konto
  • Gilla
tensiden och 5 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Bor i Åretrakten så jag tänkte att det finns en del folk som vill ha ved till att skryta med 😀.

/Andreas

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Röd vedklyvningsmaskin används på gräsmatta, omgiven av sågspån och träbitar, med traktor i bakgrunden.
Skapa konto
Vi kör igenom 40 kubik idag sen är det färdigt.

• Gilla
Stefan.o och 9 till
  • Laddar…
Då var även jag igång med lite ved.
Alltid skönt när man är igång...

• Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Zixten Zixten skrev:
Då var även jag igång med lite ved.
Alltid skönt när man är igång...
Evo36:an är ju en dröm att hantera! 👍

Krilleman Krilleman skrev:
Evo36:an är ju en dröm att hantera! 👍
Ja, den är fin, jag är glad att jag har möjlighet att låna denna.
Men den börjar bli lite sliten, men än så länge verkar den gå bra, körde bara tre säckar ikväll, och det gick fint.

Var det bara jag som blev rädd att sågen skulle ta i påskjutaren varje gång den gick ner? 😅

V Vardagsrum skrev:
Var det bara jag som blev rädd att sågen skulle ta i påskjutaren varje gång den gick ner? 😅
Det kan inte hända, sitter ett litet stopp som stoppar precis innan svärdet går i "påskjutaren"

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Den "långsamma klyven" 😉😉😂 har väl
20-25cm i dia som rekommendation men här är ett par på 50-55cm och det gick bra 👍. Fick lyfta klubbarna på klyven med gripen för att spara ryggen . Gött att veden är klar men det var bra att få sålt ett par kärror.
En stor vedkubbe på 50-55 cm klyvs med en blå vedklyv från Rusta. En grip håller kubben, och flisad ved ligger runt om.
Skapa konto
En blå vedklyv med en stor träkubbe på cirka 50-55 cm diameter, omgiven av träflisor och vedträn, i en skogsmiljö.
Skapa konto

Brukar lägga upp ett gäng kubbar på bordet så kan man stå där och greja och höra på radion ett tag. Sen är dags för inlyftning på logen till nästa gång det behövs klyvas. En gammal 5t klyv från Rusta men den har fungerat bra ( har möjlighet att låna en Faxe men det har funkat bra med denna )
Grip lyfter en klyv över en hög med vedklabbar ute i skogen.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
BSOD och 8 till
  • Laddar…
Traktor med timmergrip flyttar en stor stock i skogsmiljö.
Skapa konto

Ovärderligt med en timmergrip till traktorn för att flytta stockar, både vid fällning och vid senare kommande vedjobb! Har förvisso även timmervagn med kran, men är det riktigt trångt och jäkligt är det ganska skönt att slippa tjudra fast den i traktorn!🙂

Ett par av stockarna jag tog reda på i helgen var så grova att ”lilla motorsågen” nästan inte kom igenom, trots att den fått extra långt svärd. Kunde förstås ha plockat fram någon större såg med ett längre timmersvärd, men föredrar att ha lättare maskiner som inte är lika tunga att hantera.

Mvh

• Gilla
galento
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
[bild]

Ovärderligt med en timmergrip till traktorn för att flytta stockar, både vid fällning och vid senare kommande vedjobb! Har förvisso även timmervagn med kran, men är det riktigt trångt och jäkligt är det ganska skönt att slippa tjudra fast den i traktorn!🙂

Ett par av stockarna jag tog reda på i helgen var så grova att ”lilla motorsågen” nästan inte kom igenom, trots att den fått extra långt svärd. Kunde förstås ha plockat fram någon större såg med ett längre timmersvärd, men föredrar att ha lättare maskiner som inte är lika tunga att hantera.

Mvh
Är det trångt och jäkligt inne i skogen vill iaf inte jag ha en lång stock på tvären framför mig, timmervagnen efter traktorn är ju oerhört följsam när man kör frammåt.

F fribygg skrev:
Är det trångt och jäkligt inne i skogen vill iaf inte jag ha en lång stock på tvären framför mig, timmervagnen efter traktorn är ju oerhört följsam när man kör frammåt.
Precis, men det är ytterst bra om man slipper backa in ekipaget med släp ett par 100m, runt stubbar och sten! Dit där jag är nu går bara köra in en väg och då får man välja att antingen backa in eller ut en inte alldeles oansenlig sträcka.

Båda har sin användning och är toppenbra till mycket!

Mvh

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.