303 326 läst ·
3 238 svar
303k läst
3,2k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Ville han ha kaffeved skulle han beställt kaffeved. Det är lättare att klyva själv än att montera tillbaka.J J Vos skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 212 inlägg
Kanske han var glad att klyva och stolt att berätta. 😉J J Vos skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Har också varit med om nåt liknande , enklast att sälja veden på timmerkärran såJ J Vos skrev:
får de kapa och klyva hur de vill själva.
Hade jag köpt ved hade jag varit superglad över det där. Stora bitar där jag kan klyva ner några vid behov. Perfekt ju!J J Vos skrev:
Fin brasved som borde passa utomordentligt bra i de allra flesta eldstäder! Undantaget kan väl vara om någon behöver finkluven ved till en vedspis eller liknande.J J Vos skrev:
Mvh
Tack för svar allihopa. Jag la samma fråga på fb igår och har redan fått 110 svar. Alla utom 3 stycken tycker att grovleken är bra. 3 stycken tyckte att det var pannved.
Så jag fick bekräftelse på att jag tänker rätt. Det här bör passa de flesta.
Jag säljer såpass lite att jag inte vill ha ännu en sortering. Jag har det som syns på bilden och 2e sortering med det som är lite vresig eller har defekter. Sedan har jag premium med endast fläckfri vit bark till 40l säckar och så finns det bakved som biprodukt från sågver. Det känns jobbigt att även ha grövre och längre och kortare och klenare. Enklast för mig och kunderna att produkten är något uniform.
Så jag fick bekräftelse på att jag tänker rätt. Det här bör passa de flesta.
Jag säljer såpass lite att jag inte vill ha ännu en sortering. Jag har det som syns på bilden och 2e sortering med det som är lite vresig eller har defekter. Sedan har jag premium med endast fläckfri vit bark till 40l säckar och så finns det bakved som biprodukt från sågver. Det känns jobbigt att även ha grövre och längre och kortare och klenare. Enklast för mig och kunderna att produkten är något uniform.
Wow. Har du tre olika kvalitetsnivåer?! Jag fattar nog inte ens varför "vresig" ved skulle vara sämre när den väl är kluven. Den brinner väl lika bra ändå? Köper dina kunder utställningsföremål eller ved? 🤔😂 "Fläckfri vit bark" låter som något en östermalmsdam (vissa fördomar medges) möjligen skulle värdera. 😂J J Vos skrev:
Men hur som helst, som "alla" säger, den ved du visar på bilden är fullkomligt oantastlig och väldigt fin.
Bor i Åretrakten så jag tänkte att det finns en del folk som vill ha ved till att skryta med 😀. De som köper 40l påser betalar 2250,: per m3. Sedan är det så att folk ofta köper på bensinstationer och utseendet kanske är kan vara anledning till att ta sig besväret att svänga in hos mig istället.Alfredo skrev:
Wow. Har du tre olika kvalitetsnivåer?! Jag fattar nog inte ens varför "vresig" ved skulle vara sämre när den väl är kluven. Den brinner väl lika bra ändå? Köper dina kunder utställningsföremål eller ved? 🤔😂 "Fläckfri vit bark" låter som något en östermalmsdam (vissa fördomar medges) möjligen skulle värdera. 😂
Men hur som helst, som "alla" säger, den ved du visar på bilden är fullkomligt oantastlig och väldigt fin.