Alfredo Alfredo skrev:
Och när trädet väl är fällt har jobbet bara börjat... Fast vissa här i tråden gör väl ved av den där pinnen med bågsåg och yxa innan vi andra ens hunnit tanka sågen. 😉😂🙃
Den tar jag med elklyven.
Men man får göra tvärtom mot det vanliga, man orkar ju inte lyfta vedklampen.
Så då får man lägga klyven upp och ned ovanpå istället.😂

• Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den tar jag med elklyven.
Men man får göra tvärtom mot det vanliga, man orkar ju inte lyfta vedklampen.
Så då får man lägga klyven upp och ned ovanpå istället.😂
Bild tack!

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
H heimlaga skrev:
låmaklåmpin som ju var ännu grövre (vad heter utsvällningen nedtill på träd på högsvenska?)
Rotben 😉

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Rotben 😉
Jasså. Det ordet har jag aldrig riktigt vetat vad det betyder.

F fribygg skrev:
Bild tack!
Så fort jag hittat ett lika grovt och kan fälla kommer den.😉
Sedan blir det lite OT nu och lite historia om kolhantering till bl.a. järnbruk och från norra länet, gränsen mot Östergötland.

"Bakom dessa mängder av träkol låg en betydande arbetsinsats med huggning, kolning och transporter. Vid 1800-talets mitt räknade man med minst tre dagsverken bakom varje lass kol framkört till järnbruken. Totala årsbehovet 1864 på 6 524 m3, motsvarande ca 3 290 läster kol krävde ca 10 000 dagsverken och bör ha givit arbete åt 35 helårsarbetare. I verkligheten var antalet sysselsatta med kolning och transporter betydligt högre eftersom kolningen var ett säsongsarbete. För de bönder som låg inom brukets anvisade koldistrikt var kolandet en välkommen extra förtjänst. Som motivering för Fängebo stångjärnssmedja anförde därför Kronans uppbördsman Petter Kinnmarck att verksamheten skulle ge arbete åt allmogen med kolning och transporter och underlätta förmågan att betala skatt."

Kommer från denna boken och sidorna inklippta, lägg märke till författarnamn och masugnens plats/namn.
Karta över gamla kolningsplatser kring Sporrbacka och Toverum, med tabell om kolförbrukning vid Sporrbacka masugn 1864.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit bild av arbetare som lastar kol i en korgformad släde i skogen, med en kolhög i bakgrunden. Foto av Stig Wallström.
Skapa konto
Omslag av boken "Sporrbacka Jernbruk och Toverums Bruk 1735–1886" med bild på en bäck vid ett rödmålat hus i en skog.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Uj uj vilket slit det måste ha varit i skogen
förr. Helt sanslöst 🙄🙄

[bild]
Fan, Nils Karlsson Pyssling med familj! Och jag som trott han var fiktion ända sedan jag var liten….😱😂

Är trädet ett Reed Wood eller liknande?

Mvh

S Stefan.o skrev:
Fan, Nils Karlsson Pyssling med familj! Och jag som trott han var fiktion ända sedan jag var liten….😱😂

Är trädet ett Reed Wood eller liknande?

Mvh
Ja det torde vara redwood

S
Fast om det är kol borde det väl vara blackwood?

H heimlaga skrev:
Helt rätt. Min farbror fyller 88 nu i dagarna och han eldar med ved och hugger i skogen med motorsåg. Han säger alltid att hemligheten är många korta pass och en liten traktor med griplastare.
Korta pass och många långa raster har jag kört med i många år

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
En gallring som gjorts nyligen strax innan vår fastighet.
Visst är det vackert.
Och det som tagits ut.
Gles skog med gallrade björkar och varma solstrålar, blå himmel. Marken är städad, grenar och kvistar är borttagna.
Skapa konto
Staplad timmer efter röjning framför en skog av tallar och björkar.
Skapa konto

• Gilla
galento och 9 till
  • Laddar…
Håller på och försöker rensa upp lite i ”skämshörnet” där det blivit en massa vindfällor. Blir en hel massa ved att klyva + en del jag ska prova såga av både tall och gran. Det är lite knöligt till, delvis uppe på ett litet berg så jag får spela fram stockarna så jag når dem med traktorn.

Man vill ju det ska se fint ut närmst gården!

Mvh

• Fällda träd och grenar i en skogsdunge, synligt sly och stockar som ska rensas upp nära gården.
    Skapa konto
  • Fälld trädstam bland grenar och kvistar i skogsmiljö, omgiven av ljusgröna barr och mossa.
    Skapa konto
  • En nedhuggen trädstam ligger i skogen med ett par orange och vita arbetshandskar ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Och här kom hjälpredan på besök!

• En hund bland grenar i en skogig miljö.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Enligt en kund är dessa klabbarna alldeles för grovt kluven. Han påstår att han var tvungen att klyva om varenda klabb klabb. Klabbarna är 29 cm lång och under 10 cm breda på den klyvna sidor. Någon enstaka kan vara 15 cm.
Vad tycker ni om det?

• Kluvna vedklabbar med olika tjocklekar, staplade på varandra.
    Skapa konto
  • Haha
Erik_91
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Vad tycker ni om det?
Ser helt normalt ut. Men i en vedspis/köksspis skulle jag också vilja ha finare men inget jag skulle förvänta mig om det inte var tydligt överenskommet på förhand.

I en normal kamin/öppen spis/panna är det bara att elda och helt normal ved, tycker jag.

• Gilla
john68 och 3 till
  • Laddar…
Då skulle han ha beställt (riktigt) finkluven ved. Vill han bara ha hälften så stora bitar, ja då får han väl klyva och lära sig att vara tydlig i sin beställning nästa gång. Men köper han "torr" ved är det ju svårare att få specialbeställningar.

• Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.