Menar nog en vanlig blandningsventil, det går bra att använda en sån där. Hur hade du tänkt kopplingen?
 
GK100 skrev:
Menar nog en vanlig blandningsventil, det går bra att använda en sån där. Hur hade du tänkt kopplingen?
Jag förstår inte hur en blandningsventil fyller den funktionen? Kopplar man den omvänt?


Jag har tänkt kopplingen enligt principskissen i bifogad länk. Här syns växelventilen VTD i ett kit tillsammans med en blandningsventil. (Kitet heter VMC och är tänkt för solvärme med gas-VVB)
Till mitt system kan blandningsventilen ignoreras då jag redan shuntar ner temperaturen innan kulverten.

http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media.../Data sheets/SV/VM_VR/VMC300_500_sv_F_LR.ashx

Funktionen med VTD blir att:
När kulvertvattnet är mindre än 45 grader går det igenom elberedaren.
När kulvertvattnet är högre än 45 grader går det förbi elberedaren.

Jag kom på en annan fördel med denna koppling. Vid strömavbrott går kulvertvattnet också förbi elberedaren.
 
Den sista blandningsventilen är bra att ha oavsett. Elberedaren ska ju stå högre i temp än man vill ha VV normalt och under tiden kulverten levererar kallt kommer varmt vatten direkt ur beredaren.

Men för lösningen att växla om går det som sagt bra med en vanlig blandare, ingen direkt konstig koppling krävs.
 
Hur menar du? Jag kanske tänker fel.
Kan du förklara hur portarna ska vara kopplade med en vanlig blandningsventil, för att få växlingsfunktionen?


ESBE VTA
ESBE VTA blandningsventil med etiketter för röd, blå och pilmarkeringar, anslutningar synliga.
 
Om du ser på hur det är kopplat normalt vid en elberedare ser du principen även om du bygger det utflyttat med olika komponenter. Dvs du matar KV anslutningen på VVB med VV från din kulvert och VV från VVB går vidare som det spetsvärmda. En fördel om man använder de kompletta koppel som sitter på VVB är att avstängning, backventil, säkerhetsventil, avtappning sitter på plats och man missar ingen av dessa i olika fall viktiga komponenter.

Principiellt ställer du då tex kulverttemp VV lite mer än du behöver som mest kanske 55 grader, beredaren 65 grader och blandaren vid VVB 50 grader så sköter det sig själv och minimerar uttag via elberedaren. Samma koppling och princip kan du använda i andra fall tex val av bypass för olika slingor, nivåer i tankar osv, behövs inte annat än standard blandventil men inkopplingen kan ju vara mer direkt med specialvarianterna.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Om du ser på hur det är kopplat normalt vid en elberedare ser du principen även om du bygger det utflyttat med olika komponenter. Dvs du matar KV anslutningen på VVB med VV från din kulvert och VV från VVB går vidare som det spetsvärmda. En fördel om man använder de kompletta koppel som sitter på VVB är att avstängning, backventil, säkerhetsventil, avtappning sitter på plats och man missar ingen av dessa i olika fall viktiga komponenter.

Principiellt ställer du då tex kulverttemp VV lite mer än du behöver som mest kanske 55 grader, beredaren 65 grader och blandaren vid VVB 50 grader så sköter det sig själv och minimerar uttag via elberedaren. Samma koppling och princip kan du använda i andra fall tex val av bypass för olika slingor, nivåer i tankar osv, behövs inte annat än standard blandventil men inkopplingen kan ju vara mer direkt med specialvarianterna.
Ja, okej nu är jag med :) Det fungerar med vanlig blandningsventil.
Ventilröret på elberedaren eliminerar dessutom skållningsrisk om termostaten skulle sluta reglera.

En växelventil borde ändå vara till fördel att använda, utöver blandningsventilen. Fullständig växling, bättre flöde och vid strömavbrott går kulvertvattnet direkt förbi elberedaren.
Vad tycks?

Schematisk bild av en uppkoppling för en elberedare med termostat, blandningsventil och växelventil, inklusive temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju en bra variant med komponenterna som avsett.
 
B
någon som vet var man enkelt köper ESBE VTD322?? Den verkar extremt svårt att hitta. I tyskland har jag sett den..
 
I vad för installation ska du ha en VTD?

Ahlsell tog hem en VTD322 åt mig.
Annars får man träffar på eBay med sökord "Esbe VTD".
 
B
Just som exemplet här, ska köra en spetsberedare som bara ska användas när kulvertvattnet är kallt...
 
Så här i efterhand med en tids användande så är den största fördelen med VTD:n att man kan styra växlingstemp och blandningstemp individuellt.

I mitt fall så får jag 60-gradigt vatten när jag inte eldar samt växlingstemp på 45 grader när jag eldar.

Som sagts tidigare så måste orginal blandningsventil sitta kvar på beredaren för att undvika skållning om termostaten skulle balla ur.
 
B
Ja, standardkoppel följer ju med de flesta beredarna, och det är lite oklart om de funkar med 45-50 grader på "kallvatten" och sen ställa mixen till 45 grader. El-vvb kommer ju vara ställd på 60 grader och vill ju använda den så lite det bara går
 
Funkar bra med vanliga blandningsventilen vid spetskoppling med elberedare. Och det går fint att använda såna också för omkoppling bara lite bakvänt hur dragningen blir mot den rätt avsedda typen.
 
Nils-Orvar skrev:
I mitt fall så får jag 60-gradigt vatten när jag inte eldar samt växlingstemp på 45 grader när jag eldar.
Nöjer man sig med samma växlingstemp som blandningstemp så är VTD:n överflödig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B
Ok. I mitt fall är det VP-vvb i garaget, som en gång i veckan går upp. Annars är den Max 50. Sen kulvert. El-vvb ska ju bara vara för att täcka kulvert plis lite reserv, så då skulle det alltså funka med vanligt koppel. ( är alla temperatur-styrda på utgående ?)

Då kan ju el-vvb stå på 60, om mixern alltid får ner till 47 Eller så. Men "kv" kan ju variera från några grader upp till 60...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.