17 409 läst ·
112 svar
17k läst
112 svar
Vedpannesystem och Kulvert - Igen
Jag förstår inte hur en blandningsventil fyller den funktionen? Kopplar man den omvänt?GK100 skrev:
Jag har tänkt kopplingen enligt principskissen i bifogad länk. Här syns växelventilen VTD i ett kit tillsammans med en blandningsventil. (Kitet heter VMC och är tänkt för solvärme med gas-VVB)
Till mitt system kan blandningsventilen ignoreras då jag redan shuntar ner temperaturen innan kulverten.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media.../Data sheets/SV/VM_VR/VMC300_500_sv_F_LR.ashx
Funktionen med VTD blir att:
När kulvertvattnet är mindre än 45 grader går det igenom elberedaren.
När kulvertvattnet är högre än 45 grader går det förbi elberedaren.
Jag kom på en annan fördel med denna koppling. Vid strömavbrott går kulvertvattnet också förbi elberedaren.
Den sista blandningsventilen är bra att ha oavsett. Elberedaren ska ju stå högre i temp än man vill ha VV normalt och under tiden kulverten levererar kallt kommer varmt vatten direkt ur beredaren.
Men för lösningen att växla om går det som sagt bra med en vanlig blandare, ingen direkt konstig koppling krävs.
Men för lösningen att växla om går det som sagt bra med en vanlig blandare, ingen direkt konstig koppling krävs.
Om du ser på hur det är kopplat normalt vid en elberedare ser du principen även om du bygger det utflyttat med olika komponenter. Dvs du matar KV anslutningen på VVB med VV från din kulvert och VV från VVB går vidare som det spetsvärmda. En fördel om man använder de kompletta koppel som sitter på VVB är att avstängning, backventil, säkerhetsventil, avtappning sitter på plats och man missar ingen av dessa i olika fall viktiga komponenter.
Principiellt ställer du då tex kulverttemp VV lite mer än du behöver som mest kanske 55 grader, beredaren 65 grader och blandaren vid VVB 50 grader så sköter det sig själv och minimerar uttag via elberedaren. Samma koppling och princip kan du använda i andra fall tex val av bypass för olika slingor, nivåer i tankar osv, behövs inte annat än standard blandventil men inkopplingen kan ju vara mer direkt med specialvarianterna.
Principiellt ställer du då tex kulverttemp VV lite mer än du behöver som mest kanske 55 grader, beredaren 65 grader och blandaren vid VVB 50 grader så sköter det sig själv och minimerar uttag via elberedaren. Samma koppling och princip kan du använda i andra fall tex val av bypass för olika slingor, nivåer i tankar osv, behövs inte annat än standard blandventil men inkopplingen kan ju vara mer direkt med specialvarianterna.
Ja, okej nu är jag medGK100 skrev:Om du ser på hur det är kopplat normalt vid en elberedare ser du principen även om du bygger det utflyttat med olika komponenter. Dvs du matar KV anslutningen på VVB med VV från din kulvert och VV från VVB går vidare som det spetsvärmda. En fördel om man använder de kompletta koppel som sitter på VVB är att avstängning, backventil, säkerhetsventil, avtappning sitter på plats och man missar ingen av dessa i olika fall viktiga komponenter.
Principiellt ställer du då tex kulverttemp VV lite mer än du behöver som mest kanske 55 grader, beredaren 65 grader och blandaren vid VVB 50 grader så sköter det sig själv och minimerar uttag via elberedaren. Samma koppling och princip kan du använda i andra fall tex val av bypass för olika slingor, nivåer i tankar osv, behövs inte annat än standard blandventil men inkopplingen kan ju vara mer direkt med specialvarianterna.
Ventilröret på elberedaren eliminerar dessutom skållningsrisk om termostaten skulle sluta reglera.
En växelventil borde ändå vara till fördel att använda, utöver blandningsventilen. Fullständig växling, bättre flöde och vid strömavbrott går kulvertvattnet direkt förbi elberedaren.
Vad tycks?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vad för installation ska du ha en VTD?
Ahlsell tog hem en VTD322 åt mig.
Annars får man träffar på eBay med sökord "Esbe VTD".
Ahlsell tog hem en VTD322 åt mig.
Annars får man träffar på eBay med sökord "Esbe VTD".
Så här i efterhand med en tids användande så är den största fördelen med VTD:n att man kan styra växlingstemp och blandningstemp individuellt.
I mitt fall så får jag 60-gradigt vatten när jag inte eldar samt växlingstemp på 45 grader när jag eldar.
Som sagts tidigare så måste orginal blandningsventil sitta kvar på beredaren för att undvika skållning om termostaten skulle balla ur.
I mitt fall så får jag 60-gradigt vatten när jag inte eldar samt växlingstemp på 45 grader när jag eldar.
Som sagts tidigare så måste orginal blandningsventil sitta kvar på beredaren för att undvika skållning om termostaten skulle balla ur.
Ja, standardkoppel följer ju med de flesta beredarna, och det är lite oklart om de funkar med 45-50 grader på "kallvatten" och sen ställa mixen till 45 grader. El-vvb kommer ju vara ställd på 60 grader och vill ju använda den så lite det bara går
Ok. I mitt fall är det VP-vvb i garaget, som en gång i veckan går upp. Annars är den Max 50. Sen kulvert. El-vvb ska ju bara vara för att täcka kulvert plis lite reserv, så då skulle det alltså funka med vanligt koppel. ( är alla temperatur-styrda på utgående ?)
Då kan ju el-vvb stå på 60, om mixern alltid får ner till 47 Eller så. Men "kv" kan ju variera från några grader upp till 60...
Då kan ju el-vvb stå på 60, om mixern alltid får ner till 47 Eller så. Men "kv" kan ju variera från några grader upp till 60...

