17 406 läst ·
112 svar
17k läst
112 svar
Vedpannesystem och Kulvert - Igen
Intressant diskussion, hur man än kopplar eller inte bör skillnaden mellan rätt och "fel" vara några hundralappar /år, i dagsläget.
Personligen skulle jag kört 2x22mm koppar och (så länge elen är billig)
kört med VVberedare inne, när man sen börjar störa sig över driftkostnaden på den slänger man ut den och köra med VVC på timer och tempgivare.
Personligen skulle jag kört 2x22mm koppar och (så länge elen är billig)
kört med VVberedare inne, när man sen börjar störa sig över driftkostnaden på den slänger man ut den och köra med VVC på timer och tempgivare.
Jo ja vet.. Har själv en efter kulvert i kåken.O jätte hög elförbrukning ca 300kwh månad,ibland kan man ju undra värför man eldar ved överhuvudtaget? Glad Påsk på dig...roke skrev:
ap angav pris tidigare i tråden, Koppar blir 40-64:-/m beroende på om man väljer 18/22 mm kopparkulvert.. Sen att den håller länge skadar inte, Hur förbannad blir man inte på fusk/dåligt materialval som tidigare ägare använt sej av till huset..Matss skrev:
Aha, 300kwh/månad?knekten skrev:
Det är ju lite? Jag bränner typ 7000Kwh/år+ 20m3 ved.Då vet jag inte vad elberedaren drar, men det skulle vara kul att veta. (är det bara beredaren som drar 300 hos dig?)
Nåja, vi har det iallafall väldigt bekvämt (?) och det är ju värt endel.
Redigerat:
Har provat för skojs skull,med beredare o vvc pump avstängd.4-5 minuter fick man spola för att få "dusch ljummet" vatten.Rätt så lång tid om morsan ska fylla en skurhink? 25m pex kulvert 28mm,ca 8m rör 22mm.roke skrev:
Varför inte köra med en genomströmningsberedare likt NIBES:
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/PCU-EL/
Stäng av elpatronern i beredaren(om du vill) koppla istället in pumpen för VVC mot termostaten, när termostaten slår till börjar pumpen hämta varmt vatten från acken och värmer vattnet i VVB. När det är klart och termostaten slår ifrån slutar pumpningen. Förluster som blir är stilleståndförlusterna i kulvert när pumpen står stilla, detta vatten är det första som kommer in i VVB men lär ju inte inte kyla brunnsvattnet iaf.
I detta fall har man alltid varmt vatten i VVB och behöver ingen elpatron eller timerstyrd VVC. Vill man sedan vid tillfälle slå på elpatronen när man inte eldar så funkar ju det också.
VVB ovan klarar också kontinuerligt uttag av vv med en kapacitet av 12l/min.
Vad är haken med ovanstående lösning?
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/PCU-EL/
Stäng av elpatronern i beredaren(om du vill) koppla istället in pumpen för VVC mot termostaten, när termostaten slår till börjar pumpen hämta varmt vatten från acken och värmer vattnet i VVB. När det är klart och termostaten slår ifrån slutar pumpningen. Förluster som blir är stilleståndförlusterna i kulvert när pumpen står stilla, detta vatten är det första som kommer in i VVB men lär ju inte inte kyla brunnsvattnet iaf.
I detta fall har man alltid varmt vatten i VVB och behöver ingen elpatron eller timerstyrd VVC. Vill man sedan vid tillfälle slå på elpatronen när man inte eldar så funkar ju det också.
VVB ovan klarar också kontinuerligt uttag av vv med en kapacitet av 12l/min.
Vad är haken med ovanstående lösning?
Kul att du kunde prova Tycker dock att det verkar lite lång tid: Normalflödet vid dusch ska vara 12l/min och handfat 6l/min. 22 mm PEX från Maxitherm (mitt planerade system) rymmer 0.201 l/m. Antag att vi kopplar ur elberedare etc, då borde det ta 0.201 * 26 / 12 = 30 sec vid dusch och 0.201 * 26 / 6 = 60 sec vid handtvätt.knekten skrev:
Detta är naturligtvis teori, praktiken ser säkert annorlunda ut. Men det är klart, bara behöva vänta 30 sec vid dusch på varmt och gott vatten direkt ifrån tanken, frestande att inte använda elberedaren alls utan bara när man är för lat för att elda
4-5-minuter?! Då måste du ju även ha bytt vattnet i beredaren också innan varmvattnet kom ut till kranen? eller?knekten skrev:
Det kan ju inte ta 4-5 minuter att byta vatten i typ 30 m rör?
Redigerat:
Så kan du göra men om du ställer ner elberedaren till 55-60 grader så slipper du blandningsventil nr 2RoggeL skrev:
En liten tanke, skulle man inte kunna ha en TVA inne istället för VVC?
När man börjar tappa vatten kommer ju TVAn's pump att börja piska runt vattnet i kulverten snabbare än normalflödet i kranen (gissar jag).
Man behöver ju inte heller någon färskvattenledning ut till pannrummet heller (men det kanske man vill
När man börjar tappa vatten kommer ju TVAn's pump att börja piska runt vattnet i kulverten snabbare än normalflödet i kranen (gissar jag).
Man behöver ju inte heller någon färskvattenledning ut till pannrummet heller (men det kanske man vill
Kanske vore en ide som Hocke skriver, TVA efter kulverten men då kanske de krävs större pump än vad som är std på TVA.. Men då vv kommer bör den sakta ner farten annars torde väl returen bli hög..
Som Matss sktriver så bör 26 m 22 mm kulvert innehålla 5,2 liter vatten, Med 60 l/m skulle de ju bara ta 5 sek innan man har fått över vv till huset..
Som Matss sktriver så bör 26 m 22 mm kulvert innehålla 5,2 liter vatten, Med 60 l/m skulle de ju bara ta 5 sek innan man har fått över vv till huset..