Jag tror inte på en lösning där man flyttar över växlingen mellan tankvattnet/tappvarmvattnet till “fel” sida av kulverten. Förlusterna och även tiden till att få fram varmvattnet borde ju öka då.

Inte vet jag, men är målet att komma ner i 2 x eldning en kall dag i Småland, kan inte vara nått problem
Jag har en 1,5plans villa på 145m2 + 45m2 i garaget En ny anläggning ( 3 mån gammal ) 45 kw vedpanna , 2,5 m3 i garaget , kulvert ( 22 m ) 2 x 28mm slavtank inne i huset på 500 liter, .
När det är - 30 grader så eldar jag en panna ( 100 liter ved på på en laddning ) var 36 timme, och nu när det är nån + grad på dan och minus 5-10 på natten så kan det gå ändå upp till 3-4 dgr mellan ilägg.
Skillnaden är kanske att jag "har" isolerat tankarna.
Jag har dubbla 50mm markskivor som tankarna står på och 50-60 cm på sidorna och över 1,5 m på topp tank. Är kanske på gott å ont, man får ingen spillvärme, men vedförbrukningen är löjligt liten, det går 2,5 - 3 veckor på 1,5m3 ved vid denna årstid.Och med tonårsdotter i huset så duschas det i tid och otid
Jag har kollat på hur många anläggningar som helst innan vi bestämde oss och vi är fruktansvärt nöjd, Kan tillägga kanske att vi har golvvärme både i huset och garaget och har lika varmt på båda ställerna

Matss skrev:
Så kan du göra men om du ställer ner elberedaren till 55-60 grader så slipper du blandningsventil nr 2
OK, tack för det! Om jag vill "koppla förbi" elberedaren (ta varmvatten direkt ifrån kulverten) kan jag göra det med blandningsventilen eller behövs en speciell förbikoppling?

RoggeL skrev:
OK, tack för det! Om jag vill "koppla förbi" elberedaren (ta varmvatten direkt ifrån kulverten) kan jag göra det med blandningsventilen eller behövs en speciell förbikoppling?
Det där är jag också intresserad av att få veta mer om. Antagligen har jag fattat fel men, kommer inte beredaren då att bara få värma kulvertsvalt vatten? Jag menar,om man kopplar bort beredaren när det varma vattnet äntligen når fram genom kulverten?

Var det så vi ville ha det?

Om vi nu ville att elen i beredaren skulle gå så lite som möjligt, (För det är väl det vi vill?Det är väl det vi diskuterar här?) Ska vi då inte så snabbt som möjligt bjuda elberedaren på så hett vatten som möjligt?

Hur gör man det? (utan vvc)

Svar till RoggeL:

Då måste blandningsventilen gå att vrida ned lägre än kulvertens temp. Annars sätter du en avstänging in i beredaren och en kulventil "bredvid" blandningsventilen.

roke skrev:
Det där är jag också intresserad av att få veta mer om. Antagligen har jag fattat fel men, kommer inte beredaren då att bara få värma kulvertsvalt vatten? Jag menar,om man kopplar bort beredaren när det varma vattnet äntligen når fram genom kulverten?

Var det så vi ville ha det?

Om vi nu ville att elen i beredaren skulle gå så lite som möjligt, (För det är väl det vi vill?Det är väl det vi diskuterar här?) Ska vi då inte så snabbt som möjligt bjuda elberedaren på så hett vatten som möjligt?

Hur gör man det? (utan vvc)

Du ska se "min koppling" som att vi fyller så lite svalt vatten i beredaren som möjligt. När man ställer blandningsventilen så snålt som möjligt så kommer så mycket vatten som möjligt från kulverten att gå direkt till tappstället.

Matss skrev:
Du ska se "min koppling" som att vi fyller så lite svalt vatten i beredaren som möjligt. När man ställer blandningsventilen så snålt som möjligt så kommer så mycket vatten som möjligt från kulverten att gå direkt till tappstället.
Okej, men hur får man då (snabbt) varmt vatten vid tappstället? Från elberedaren? Och i så fall vilket vatten får elberedaren då? Eller ska man helt enkelt vänta på varmvattnet i kranen tills kulverten är genomspolad? Då kanske det blir irriterande lång väntetid på att få varmvatten. Och om det nu är tänkt att fungera så, så kommer man ju aldrig få varmvatten i kranen om man inte har värme i accen, vilket man inte alltid har, speciellt inte sommartid.
Jag fattar inte. Antagligen har jag missat nåt.

Kan du bifoga en skiss?
Jag försökte själv skissa på hur du menar men jag får inte ihop det.

Redigerat:
Kolla RoggeL:s skiss från 2010-04-02, 16:57

Blandningsventilen spär på kulvertvattnet med varmt vatten från beredaren. Ställer man tempen lågt och nöjer sig med 35-40 grader innan man får hetare via kulverten blir det inte så mycket som tas från beredaren och därmed inte så mycket som fylls på i den heller.

Patronvillan skrev:
Inte vet jag, men är målet att komma ner i 2 x eldning en kall dag i Småland, kan inte vara nått problem
Jag har en 1,5plans villa på 145m2 + 45m2 i garaget En ny anläggning ( 3 mån gammal ) 45 kw vedpanna , 2,5 m3 i garaget , kulvert ( 22 m ) 2 x 28mm slavtank inne i huset på 500 liter, .
När det är - 30 grader så eldar jag en panna ( 100 liter ved på på en laddning ) var 36 timme, och nu när det är nån + grad på dan och minus 5-10 på natten så kan det gå ändå upp till 3-4 dgr mellan ilägg.
Skillnaden är kanske att jag "har" isolerat tankarna.
Jag har dubbla 50mm markskivor som tankarna står på och 50-60 cm på sidorna och över 1,5 m på topp tank. Är kanske på gott å ont, man får ingen spillvärme, men vedförbrukningen är löjligt liten, det går 2,5 - 3 veckor på 1,5m3 ved vid denna årstid.Och med tonårsdotter i huset så duschas det i tid och otid
Jag har kollat på hur många anläggningar som helst innan vi bestämde oss och vi är fruktansvärt nöjd, Kan tillägga kanske att vi har golvvärme både i huset och garaget och har lika varmt på båda ställerna
Ditt hus måste vara väldigt väl isolerat då du klarar dig med endast 100liter ved i 36h.
Läste på din blogg att det var en molle panna så 100liter björkved (1.4kWh/liter travat) x 75% verkgrad molle = 105kWh / 36h = 2.91kW vid -30°C det är ju helt fantastiskt för en villa på 145+45m2 med några duschar så är det nere runt 2kW.

Matss skrev:
Kolla RoggeL:s skiss från 2010-04-02, 16:57

Blandningsventilen spär på kulvertvattnet med varmt vatten från beredaren. Ställer man tempen lågt och nöjer sig med 35-40 grader innan man får hetare via kulverten blir det inte så mycket som tas från beredaren och därmed inte så mycket som fylls på i den heller.
Aha, Tänk så lustigt det kan bli ibland.
Jag har i åratal (naturligtvis) använt min beredares befintliga blandningsventil så att det fungerar som du har sagt. Jag fattade aldrig att det var du menade utan jag trodde du hittat på något annat sätt att koppla på. Det var därför jag inte kopplade. :)

Se bifogad bild på min beredare placerad inne i huset efter kulverten.
Jag påstår att det är det bästa sättet att koppla en elberedare inne efter kulverten.

Okej, om vi ska föra resonemanget vidare då?

Om man nu inte vill ha vvc och samtidigt vill minska elpatrondrift i beredaren.
Hur ska man göra då?
För enkelhetens skull bryr vi oss inte om kulvertförlusterna (eftersom man eldar med ved kanske kulvertförlusterna inte gör så mycket?)

Jag hävdar att man då ska köra så klent rör som möjligt i kulverten (givetvis inte så klent att man får problem med tryckfallet) Och jag menar att man ska köra så hett det bara går i detta rör. Håller ni andra med mig då?

Edit: Jag börjar bli lite fundersam när det gäller temperaturen.
Alltså, hur beter sig blandningsventilen egentligen?
Är den blixtsnabb på att reagera när det väl börjar komma skållhett vatten till beredaren från kulverten?
I så fall kommer ju aldrig det skållheta vattnet in i beredaren i någon betydande mängd? Och i så fall så är det ju ganska puckat att köra skållhett i kulverten?
Jag menar, om beredaren inte får del av det varma vattnet samtidigt som man riskerar att bränna sig på tappställen som inte har skållningsskydd samtidigt som kulvertförlusterna ökar.
Hur beter sig blandningsventilen? Hinner jättehett vatten in i beredaren överhuvudtaget?
Om inte det gör det så är ju kopparrör och svinheta temperaturen onödiga?

• DSCF6188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Matss skrev:
Svar till RoggeL:
Då måste blandningsventilen gå att vrida ned lägre än kulvertens temp. Annars sätter du en avstänging in i beredaren och en kulventil "bredvid" blandningsventilen.
Nu behöver jag lite hjälp, så här?

• Blandventil-2.jpg
RoggeL skrev:
Om du kopplar som på min bild så blir det som du vill ha det.
Alltså, ju varmare vattnet som kommet till beredaren är, desto mindre går in i beredaren.

Redigerat:
roke skrev:
Om du kopplar som på min bild så blir det som du vill ha det. Alltså, ju varmare vattnet som kommet till beredaren är, desto mindre går in i beredaren.
Jo, det är OK men jag vill ha mer alternativ :-)

Vad jag tänkt mig är att ha möjligheten att inte använda elberedaren alls, dvs alltid ta varmvattnet från kulverten (med ev väntetid). Ett alternativ är då att stänga av elpatronen i elberedaren, problemet blir då att man har stillastående kallt vatten i elberedaren under längre tid (legionella etc).

RoggeL skrev:
Jo, det är OK men jag vill ha mer alternativ :-)

Vad jag tänkt mig är att ha möjligheten att inte använda elberedaren alls, dvs alltid ta varmvattnet från kulverten (med ev väntetid). Ett alternativ är då att stänga av elpatronen i elberedaren, problemet blir då att man har stillastående kallt vatten i elberedaren under längre tid (legionella etc).
Okej, då kan du bygga en förbigång med en kulventil och öppna den samtidigt som du stänger intagsventilen till beredaren. Då har du kopplat bort beredaren och dess blandningsventil. (och kanske (beroende på hur du gör) även dess säkerhetsventil, så om du gör detta så måste du se till att ha en till säkerhetsventil vid beredningen ute vid tanken, men det brukar man vanligtvis ha)

När du kopplar in beredaren igen kan det vara klokt att först spola igenom den så att du får bort vattnet som blivit gammalt i beredaren.

• DSCF6188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
RoggeL skrev:

Du kan byta trevägsventilen mot en vanlig kulventil parallet med blandningsventilen, det blir samma funktion.

Roke: blandningsventilen är snabb, den ska ju vara ett skållningsskydd.

PS hur kalibrerar du din? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.