Matss skrev:
Du kan byta trevägsventilen mot en vanlig kulventil parallet med blandningsventilen, det blir samma funktion.

Roke: blandningsventilen är snabb, den ska ju vara ett skållningsskydd.

PS hur kalibrerar du din? :)
Står så mycket det går mot +
(Kanske ska vrida ner den lite för att spara nån kilowatt?)

Termostaten i beredaren på 60 och kör 65 i kulverten (när vvc går).

Matss skrev:
Roke: blandningsventilen är snabb, den ska ju vara ett skållningsskydd.
Jo men på vilket vis är den snabb? Alltså, hinner beredaren överhuvudtaget fyllas med varmt (jättevarmt)vatten innan blandningsventilen stänger kallporten?

Hur som helst, ju mer jag tänker på det ju tveksammare blir jag till att köra varmare än typ 65° fram till beredaren.

Nej, beredaren hinner inte fyllas.

Det är ingen ide att köra ut varmare vatten än du vill ha i kranen.

Om man ska köra jättevarmt i kulvert till elberedaren så borde man koppla så här? (se blid)

Om man kör jättevarmt i kulverten så får elpatronen vila och det är ju bra. Men detta sker först efter att det varma vattnet kommit fram och in till beredaren. Vid större tappningar kommer detta fungera, men inte vid småtappningar. Klent rör och inte allför lång kulvert gör att vattnet fortare kommer fram. Här skulle man kunna ha vvc men då ökar också kulvertförlusterna eftersom det då blir två varma rör som svalnar. Då skulle man behöva kopparrör som tål typ 90-95°

Eller så kör man pex och typ 65°. Men det blir ju samma sak här. Klent rör och inte allför lång kulvert gör att vattnet kommer fortare fram. Eller så kör man vvc och då ökar kulvertförlusterna, men förlusterna blir inte lika stora som när man kör det varmare alternativet. Kopplar man som beskrivet i inläggen ovanför så ser blandningsventilen till att beredaren ”bara” får kulvertsvalt vatten lite beroende på hur blandningsventilen står och vilka temperaturer man matar med.
Det är bara att välja. :)

Undrar vad som är bäst?

• vvb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nackdelen med att köra jättevarmt är att den mängd som du spolar innan det kommer varmt ur kranen blir större räknat i hett vatten från beredningen i pannrummet. Samma sak med det vatten som står och kallnar sen.

Matss skrev:
Nackdelen med att köra jättevarmt är att den mängd som du spolar innan det kommer varmt ur kranen blir större räknat i hett vatten från beredningen i pannrummet. Samma sak med det vatten som står och kallnar sen.
Stämmer.
Mer och mer talar för 60-65° alternativet.

Jag är ny på forumet. Är den här tråden död?

Bara en fundering om ett sätt att minska kulvertkostnaden vid en trerörslösning (värme fram + värme retur + vv). Hur skulle det funka att ha en 2-rörskopparkulvert med t.ex. 18 + 32 där vv går i 18 och värme fram i 32:an. Värmereturen (där vattnet är "kallt") går i en oisolerad plastledning, läggs underst i kulvertschakten dikt an mot den isolerade kulverten.
Då får man alltid två varma flöden i kulvertröret och det kalla returvattnet kyler de varma flödena mindre eller inte alls. Ger långsammare avsvalning av det stillastående v-vattnet.
Ett resultat är åtminstone ett lägre kulvertpris.
Feltänk?

Feltänket består i att du kommer att släppa mer energi i marken än i huset...

OK, jag antar att du menar att värmereturen kommer att kylas ner helt oacceptabelt , från de 20°C eller vad det är när det lämnar huset till någonting mycket lägre efter att passerat kulverten. OK. Isolerad retur blir isf nödvändigt.
Men bortsett från det då, att låta vv och värme fram gå bredvid varandra i samma kulvertrör, finns det inte en vinst med det mht till att behålla temp på vv?

Jo och det är väl vad man gör i en 4-pipig kulvertslang.

Om man väljer fyra istf tre rör blir det ju så ja.

Så en fundering kring trådens huvudtema, vv-beredning från pannrum utan slavtank i bostadshus. Tar risken att bli idiotförklarad, men kan man inte göra som på bifogade bild för att vinna de fördelar som diskuteras? VVB inställd på 60°C, matas med 65°C i så klen ledning som möjligt så att man "tar höjd" i beredaren. Blandas sedan ut till 50-55°C vid leverans till kranarna. VVB isoleras extra för att behålla värme. '
Då finns det alltid varmt vatten till hands, elberedaren borde inte behöva gå särskilt mycket + Legionellasäkert.

• VVB.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din bild motsvarar exakt systemdesignen i första inlägget :-). Beroende på längden av kulverten kan man inte välja ett "sugrör" (tryckfall). För min del blev det 28mm med en 26m PEX kulvert.

Nackdelen är att alla småtappningar blir 100% elvärmda, men allt står redan längre upp i tråden.

Majgårdarna
roke skrev:
0,6 / dygn. Det måste ju anses vara lite?
Ja jag blev själv förvånad.Jag mätte under en vecka.

Jag tar mig friheten att bumpa tråden 6 år senare.
På sidan 2 och 3 skriver Matss följande om varmvattenberedare med seriekopplad spetsberedare:

Matss skrev:
Risken med en elberedare är att alla småtappningar blir 100% elvärmda eftersom man fyller beredaren med kallt vatten från kulverten. En lösning som förbättrar det är att sätta en blandningsventil så att när kulvertvattnet är varmare än tex 35 grader så tas inget vatten från beredaren utan från kulverten. Då slipper beredaren värma 35 gradigt vatten till 60 med el för att sen späs ut till 35 i kranen. När man spolat lite kommer det 60 från kulverten...
Matss skrev:
...
Det är en vanlig blandningsventil.

Jag får inte ihop hur en vanlig blandningsventil ska fixa denna funktion?
Menar han egentligen en termostatisk växelventil? (som ser ut som en blandningsventil)

Den här varianten borde stämma.
VTD300 har fast växlingstemp.
VTD500 har ställbar växlingstemp, men sämre flöde.

ESBE VTD300 termostatisk blandningsventil med fast växlingstemperatur.
ESBE VTD300
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/termostatiska-enheter/vtd300

----

ESBE VTD300 termostatisk enhet med fast växlingstemperatur inställd mellan 44-48 grader Celsius.
ESBE VTD500
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/termostatiska-enheter/vtd500

Någon som kan bekräfta?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.