Matss skrev:
Till slingorna tillkommer blandningsventil samt ofta lite mer rör och arbete.

TVA går att ställa upp till 60 grader men då gäller inte garrantin mot kalkavlagringar.
Slutsatsen blir väl då att kopparkulvert i kombination med TVA inte har någon fördel över PEX eftersom jag ändå inte kan bereda varmare vatten än 60 grader. Då spelar det ju ingen roll att kopparkulverten kan ta 90 grader.

Det finns naturligtvis andra orsaker att välja kopparkulvert.

RoggeL skrev:
Tanken är annars att på sommaren inte elda alls eller med långa intervaller, elberedaren ser ju till att det alltid finns varmvatten till rimlig kostnad.
Ja så är det och med ett klenare rör behöver inte patronen värma lika mycket.
Om det är bra eller dåligt eller viktigt eller oviktigt får var och en själv avgöra.

Du kanske kan lägga ner två rör av olika dimensioner? Då kan du ju ändra i framtiden och har även ett extrarör, vilket kan vara bra.

(Jag saknar ett extrarör i min kulvert, jag skulle nämligen i framtiden vilja kunna köra oavhärdat kallvatten till min kökskran, men nu i efterhand blir det svårt utan att gräva och det orkar jag inte)

Redigerat:
roke skrev:
Kanske stämmer, men dessa (få) dagar får då vägas mot krånglet som i form av drift och underhåll en pumpstyrd tva kräver. Slingor är enklare och underhållsfriare. (men missförstå mig inte, Jag har inget emot yttre beredning såsom tva, jag har det själv)
Jo det finns en viss risk för underhåll, men om man blir tvungen att göra nåt åt en slinga så är det betydligt tråkigare. Men man kan ju då ersätta slingorna med en TVA. Sen får man inget varmvatten vid strömavbrott med en TVA.

roke skrev:
Stämmer. Det är därför röret i kulverten ska vara så klent som möjligt. Och det är därför man ska köra så varmt det bara går i detta klena rör.
Om man ska tvätta mer än händerna ska man inte gå ner till 12-rör. Tryckfallet är proportionellt mot rörlängden. Det betyder att ett tryckfall som kanske är acceptabelt vid 5 m rör blir 5 gånger större vid 25 m...

Sen är värmeförlusterna i kulverten proportionella mot tempskillnaden mellan ut och insida varför man bör blanda ut vattnet innan kulverten. Även det vatten som står och kallnar mellan tappningarna är "dyrare" oblandat.

roke skrev:
Verkar krångligt och onödigt? Du kan ju istället bekvämt luta dig tillbaka och köpa ström till elpatronen i typ tio år för pengarna du sparar om du inte skaffar denna växelventil som också behöver kalibrering och service för att fungera som tänkt. Eller?
Det är en vanlig blandningsventil.

RoggeL skrev:
Slutsatsen blir väl då att kopparkulvert i kombination med TVA inte har någon fördel över PEX eftersom jag ändå inte kan bereda varmare vatten än 60 grader. Då spelar det ju ingen roll att kopparkulverten kan ta 90 grader.

Det finns naturligtvis andra orsaker att välja kopparkulvert.

Koppar kanske överlever ens egen livslängd några gånger jämfört med PEX, men så resonerar man inte längre när det gäller nåt annat man köper.

Koppar har högre rörfriktion än PEX och sist jag jämförde kostade kopparkulvert dubbelt mot PEX.

Sen är värmeförlusterna i kulverten proportionella mot tempskillnaden mellan ut och insida varför man bör blanda ut vattnet innan kulverten. Även det vatten som står och kallnar mellan tappningarna är "dyrare" oblandat
Jo det är självklart men antal värmeförflyttningar ökar ju kallare vatten man kör därmed borde tiden som vatten kallnar i kulverten öka. Men det kanske inte har betydelse eller gör jag en tanke vurpa.

Matss skrev:
Om man ska tvätta mer än händerna ska man inte gå ner till 12-rör. Tryckfallet är proportionellt mot rörlängden. Det betyder att ett tryckfall som kanske är acceptabelt vid 5 m rör blir 5 gånger större vid 25 m...

Sen är värmeförlusterna i kulverten proportionella mot tempskillnaden mellan ut och insida varför man bör blanda ut vattnet innan kulverten. Även det vatten som står och kallnar mellan tappningarna är "dyrare" oblandat.
Okej, Men hur tycker du ts ska göra då?
Om han nu inte ville krångla till det med vvc och blandningsventiler mm.

aprilia-tobbe skrev:
Jo det är självklart men antal värmeförflyttningar ökar ju kallare vatten man kör därmed borde tiden som vatten kallnar i kulverten öka. Men det kanske inte har betydelse eller gör jag en tanke vurpa.

När det gäller tappvarmvatten så blir antal värmeförflyttningar helt beroende av antal gånger man öppnar kranen...

roke skrev:
Okej, Men hur tycker du ts ska göra då?
Om han nu inte ville krångla till det med vvc och blandningsventiler mm.
Väljer han TVA slipper han en blandningsventil. I annat fall åtminstone en blandningsventil i pannrummet. Sen skulle jag satt en blandningsventil ihop med elberedaren enligt tidigare förslag men den går ju att räkna pay-off på...

25m kulvert utan VVC? Lär man ju få spola i ett halvår innan man får varmvatten.Vad spelar ett par tusingar för roll om man ändå bygger för ett par hundra? Ja röstar för tids/temp styrd VVC:)

knekten skrev:
25m kulvert utan VVC? Lär man ju få spola i ett halvår innan man får varmvatten.Vad spelar ett par tusingar för roll om man ändå bygger för ett par hundra? Ja röstar för tids/temp styrd VVC:)
Han behöver ju inte alls vänta på att få varmvatten.
Han har ju en elberedare i huset. Skitsmart.
Gäller bara att bygga på bästa sätt så att inte elberedaren behöver gå i onödan.

Jag har liknande system som trådskaparen funderar på, Jag har elberedare i huset och det är helt klart den bästa lilla burk som finns. (Håll fast vid det om du vill ts, för jag tycker det är perfekt) Jag har alltid varmvatten i kranen oavsett om jag har eldat eller inte.
Sommartid är det ju helt perfekt då man ändå inte behöver elda för värmen.
Jag har tyvärr en pexkulvert. Så jag kan inte köra 95° i enkelrör till elberedaren vilket jag antagligen valt att testa om jag bara kunnat. Jag tror på den lösningen, men jag böjer mig gärna för de som vet att det inte går. (Hur man nu så säkert kan veta, om man inte testat? Men men, det är en annan fråga)
Nu har jag istället valt vvc på timer. Det går ju det också. Kör 65° i kulverten och vänder vvc före elberedaren som är ställd på 60°. Funkar fint det med faktiskt.

Glad Påsk alla :)

Redigerat:
Det är självklart att det går men det betyder betydligt mer värme som skall kallna bort så fort man tappat vatten.

Om man då väljer kopparkulvert för att kunna köra så hög temp som möjligt för att fylla beredraen med så lite kallvatten som möjligt låter det smartare med en extra blandningsventil som gör samma sak fast bättre och billigare.

Men det finns kanske nån finess jag missat här??

Matss skrev:
Risken med en elberedare är att alla småtappningar blir 100% elvärmda eftersom man fyller beredaren med kallt vatten från kulverten. En lösning som förbättrar det är att sätta en blandningsventil så att när kulvertvattnet är varmare än tex 35 grader så tas inget vatten från beredaren utan från kulverten. Då slipper beredaren värma 35 gradigt vatten till 60 med el för att sen späs ut till 35 i kranen. När man spolat lite kommer det 60 från kulverten...
...
Om man då väljer kopparkulvert för att kunna köra så hög temp som möjligt för att fylla beredraen med så lite kallvatten som möjligt låter det smartare med en extra blandningsventil som gör samma sak fast bättre och billigare.
Jag antar att om man kopplar en blandningsventil vid elberedaren skulle det se ut så här (ESBE VTA320). Om kopplingen är fel, hur gör man då? Rörmokaren kan säkert det här, jag är bara lite nyfiken.

• Blandventil.jpg
Matss skrev:
Det är självklart att det går men det betyder betydligt mer värme som skall kallna bort så fort man tappat vatten.

Men det finns kanske nån finess jag missat här??
Kanske det? Jag har inte satt mig in i hur detta ska funka.
Kan du rita en skiss hur det är tänkt så är det lättare för mig att försöka förstå (jag är lite enkelspårig och trög :))
Om det är enkelt och billigt är det ju kanon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.