20 052 läst ·
165 svar
20k läst
165 svar
Vedkamin, hälsa och småbarn
Nån ovan skrev att det dör 700 pers per år
p g a vedeldning.
Det tycker jag väl ändå inte är så många.
Hur är det med trafiken tro?
Rena olyckor men även av avgaser, rester av gummidäck o s v.
Utsläpp från oljeindustri o fabriker.
O s v, o s v....
p g a vedeldning.
Det tycker jag väl ändå inte är så många.
Hur är det med trafiken tro?
Rena olyckor men även av avgaser, rester av gummidäck o s v.
Utsläpp från oljeindustri o fabriker.
O s v, o s v....
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det dör omkring 250 personer/år i trafiken och trafikverket gör extremt höga investeringar för att minska den siffran. Men om det dör 700/år pga vedeldning är det knappt nån i Myndighetssverige som bryr sig.
Och det hjälper inte att beskylla miljömupparna från Södermalm för att det kommer under lupp ibland, för på Södermalm är det väl kanske ingen som eldar med ved. Men vi vet ju hur luften var i Stockholm för 150 år sedan när alla eldade med ved.
Och det hjälper inte att beskylla miljömupparna från Södermalm för att det kommer under lupp ibland, för på Södermalm är det väl kanske ingen som eldar med ved. Men vi vet ju hur luften var i Stockholm för 150 år sedan när alla eldade med ved.
Nej och 4 människor om dagen tar livet av sig = 1.460 människor!T Thomas_Blekinge skrev:
3 av 4 är män.
Men inte fasen satsar/investerar man ens då, utan all psykiskt vård försvinner bara mer & mer.
Så du kan få lite kontrast gentemot trafiken och vedeldning.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Och tiotusentals dör varje år av helt andra orsaker!
Nej jag misströstar bara av den polarisering om vedeldning som fiss i denna tråd. Skalan räcker från purister som helst vill förbjuda ALL vedeldning till dom som säger vedeldning är det enda som gör att vi kan bo kvar som vi gör, och alla försöker krydda det med fakta, mer eller mindre lyckat. Oftast mindre lyckat.
Hur som helst, det jag gör varje dag är också skadligt.
Men en sak håller jag fast vid: elda med ved är INTE hållbart i CO2-perspektivet.
Nej jag misströstar bara av den polarisering om vedeldning som fiss i denna tråd. Skalan räcker från purister som helst vill förbjuda ALL vedeldning till dom som säger vedeldning är det enda som gör att vi kan bo kvar som vi gör, och alla försöker krydda det med fakta, mer eller mindre lyckat. Oftast mindre lyckat.
Men en sak håller jag fast vid: elda med ved är INTE hållbart i CO2-perspektivet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Och hur många som lever ett bättre och längre liv för att man rör på sig och det skapar arbete och motion att använda kroppen och knoppen för att tillverka ved.. Det saknas det helt siffror på..
Flera äldre släktingar runt mig har eldat med ved under hela sina liv och flera av dom eldade med ved tills livets sista vecka.. farmor blev 93 och morfar blev 92 i båda dom fallen så eldade dom med ved inne hemma i vedspisen i köket 5 resp 7 dagar innan döden inträffade efter några dygn på sjukhus..
Vi frågade farmor när farfar dog om hon inte skulle flytta in till stan och bo i lägenhet åtminstone över vintrarna och bo i stugan på sommaren.. Vad ska ja till stan och göra där känner jag ingen... vill ni ta livet av mig? sagt med ett stort flin.. slut på den diskutionen..
Jag tror ingen av dessa 2 hade blivit så här gamla om det inte varit för att man varje dag ska ut och hämta lite ved på vintern för att elda lite för extra värme även om det fanns elelement och hos morfar en luftvärmepump inne i vardagsrummet för att hjälpa till..
Man kan inte bara dra en sida på myntet och säga att med grov gissningslek med siffror att si eller så många dör av vedrök om man inte tänker berätta hur många som lever längre pga ved eldning.. Men den "forskningsrapporten" är det ingen som har lika bråttom att sponsra för det är inte den miljömupparna vill höra...
Flera äldre släktingar runt mig har eldat med ved under hela sina liv och flera av dom eldade med ved tills livets sista vecka.. farmor blev 93 och morfar blev 92 i båda dom fallen så eldade dom med ved inne hemma i vedspisen i köket 5 resp 7 dagar innan döden inträffade efter några dygn på sjukhus..
Vi frågade farmor när farfar dog om hon inte skulle flytta in till stan och bo i lägenhet åtminstone över vintrarna och bo i stugan på sommaren.. Vad ska ja till stan och göra där känner jag ingen... vill ni ta livet av mig? sagt med ett stort flin.. slut på den diskutionen..
Jag tror ingen av dessa 2 hade blivit så här gamla om det inte varit för att man varje dag ska ut och hämta lite ved på vintern för att elda lite för extra värme även om det fanns elelement och hos morfar en luftvärmepump inne i vardagsrummet för att hjälpa till..
Man kan inte bara dra en sida på myntet och säga att med grov gissningslek med siffror att si eller så många dör av vedrök om man inte tänker berätta hur många som lever längre pga ved eldning.. Men den "forskningsrapporten" är det ingen som har lika bråttom att sponsra för det är inte den miljömupparna vill höra...
Det är svårt att komma upp i 10 euro eller 100 kronor i timmen netto när det är lågsäsong och lågkonjunktor och det arbete som möjligtvis erbjuds är 300 km hemifrån och förutsätter att man själv betalar resor och inkvartering.F fribygg skrev:
Just det där är ett typexempel på ett polariserat påstående.T Thomas_Blekinge skrev:Och tiotusentals dör varje år av helt andra orsaker!
Att hugga ned fullgod skog för att elda upp är inte hållbart räknat i koldioxid. Där har du helt rätt. När man som vi och de flesta andra småskogsbrukarna med vedeldning eldar med vindfall och skatar och innanruttna granar och förvuxet sly som måste röjas bort då blir koldioxidbalansen en helt annan. Om vi inte eldar upp den veden så lämnar vi den att ligga och ruttna. Förruttnelsen frigör nästan allt kol i träet till atmosfären i form av koldioxid.
Samtidigt som det ökade behovet av elektricitet måste täckas genom att elda torv och brunkol i kraftverkspannor.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
i många fall är det ju också så att det växer skräpträd i nån slänt eller dikeskant brevid åkern och det kan även vara lite årlig röjning och några vindfällen osv som behöver tas om hand på den lilla gården med lite skog till...
och att sälja lite ved åt några grannar och samtidigt ta ut ett lass eller två åt sig själv och göra ved av kan ha dubbel lönsamhet.. att skogen man har behöver skötas och ta rätt på det som behövs kan jämna ut lönsamhet över året och hade man inte tagit ner det själv utan tagit in folk för gallring och rensa lite så blir det inte många kronor kvar om det dessutom är länga transporter till sågar och massaveds uppköpare plus att dom som gör jobbet vill också ha bra betalt..
Så det är inte så enkelt solklart att det är lönsamt för alla att rakt av åka och jobba och försöka få 100 kr netto utan ibland är det andra faktorer som spelar in också.. och har man stora markarealer med mycket skräp träd som säljer bäst som ved så vedfabrik eller sälja det okapat och oklyvet nåt som kan generera rätt stora pengar i en bransch som nog är det vanligaste som säljs svart på många håll..
återigen så finns det många som har skador som gör att dom inte kan få vanliga jobb i 8 timmar om dagen i stan utan där andra sysselsättnigar med mer fria arbetstider efter dagsform osv sätter schemat och arbetsmängden..
Och många som har lite längre resväg till arbeten så kan snabbt skatt och resor och behov av övernattning äta upp stora delar av lönen som är kvar när man är hemma igen efter 40 timmars vecka i stan med arbete..
Sälja några kubik ved rakt i fickan när man har traktor och vedprocessor osv kan snabbt dra in så slutresultatet är bätttre än jobb i stan..
Folk har så svårt att inse att många inte vill stå i stan och jobba åt nån idiot till chef , utan har andra riktmärken om vad som är ett lyckligt och fritt liv
och att sälja lite ved åt några grannar och samtidigt ta ut ett lass eller två åt sig själv och göra ved av kan ha dubbel lönsamhet.. att skogen man har behöver skötas och ta rätt på det som behövs kan jämna ut lönsamhet över året och hade man inte tagit ner det själv utan tagit in folk för gallring och rensa lite så blir det inte många kronor kvar om det dessutom är länga transporter till sågar och massaveds uppköpare plus att dom som gör jobbet vill också ha bra betalt..
Så det är inte så enkelt solklart att det är lönsamt för alla att rakt av åka och jobba och försöka få 100 kr netto utan ibland är det andra faktorer som spelar in också.. och har man stora markarealer med mycket skräp träd som säljer bäst som ved så vedfabrik eller sälja det okapat och oklyvet nåt som kan generera rätt stora pengar i en bransch som nog är det vanligaste som säljs svart på många håll..
återigen så finns det många som har skador som gör att dom inte kan få vanliga jobb i 8 timmar om dagen i stan utan där andra sysselsättnigar med mer fria arbetstider efter dagsform osv sätter schemat och arbetsmängden..
Och många som har lite längre resväg till arbeten så kan snabbt skatt och resor och behov av övernattning äta upp stora delar av lönen som är kvar när man är hemma igen efter 40 timmars vecka i stan med arbete..
Sälja några kubik ved rakt i fickan när man har traktor och vedprocessor osv kan snabbt dra in så slutresultatet är bätttre än jobb i stan..
Folk har så svårt att inse att många inte vill stå i stan och jobba åt nån idiot till chef , utan har andra riktmärken om vad som är ett lyckligt och fritt liv
Det är ingen som vet. Lika svårt är det att veta om rökexponering i 30års åldern ger cancer när man är 60. Man kanske bara hade otur, dåliga gener, dålig kost eller något annat. Men vad vi vet är att motion är bra och rök/sot dåligt rent generellt. Sen måste man ju inte dö, kol och andra sjukdomar är förjävliga att leva med.P polaris78 skrev:Och hur många som lever ett bättre och längre liv för att man rör på sig och det skapar arbete och motion att använda kroppen och knoppen för att tillverka ved.. Det saknas det helt siffror på..
Nu tänder jag en brasa iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Så du förespråkar svartjobb?P polaris78 skrev:
Visst är det en livsstil att på långt ute på landet och leva på småskalig vedhuggning och andra småsysslor efter dagsform. Men jag inser inte att samhället ska bekosta enskildas livsstil. När dessa människor blir sjuka eller gamla vill dom likväl ha samhällets fulla stöd.
Ungefär så.P polaris78 skrev:i många fall är det ju också så att det växer skräpträd i nån slänt eller dikeskant brevid åkern och det kan även vara lite årlig röjning och några vindfällen osv som behöver tas om hand på den lilla gården med lite skog till...
Faktum är att om man är nöjd med att ha förtjänstarbete i medeltal 10 månader i året går det att leva gott på många sådana orter där andra bara säger kategoriskt att "det inte finns något arbete så man måste flytta bort". Då är frågan vad man täcker upp de två sista månadernas inkomstbehov med. Egen ved och litet delvis självhushållning är ett sätt. Fördelen med veden är att den är mycket ställbar tidsmässigt så om en arbetsgivare eller företagskund ringer tidigare än beräknat och vill ha en i arbete en månad mitt under lågsäsong så går det ofta att pussla ihop med vedarbetet.
Det finns väldigt många sådana fall bland oss vedeldare.
Själv har jag en gammal ryggskada och en gammal utbrändhet som skulle göra mig till en helt omöjlig arbetstagare som mest är sjukskriven om man med tvång skulle pressa kroppen till heltid med samma arbetsuppgifter hela året. När jag får växla mellan olika sysslor som innebär olika rörelser så håller ryggen för en arbetsbelastning som totalt motsvarar mer än heltid. När jag har möjlighet att vila hjärnan i skogen någon vecka ibland utan inkomstförlust så håller huvudet också.
Det är mycket bättre att leva så än att köra in i väggen så både rygg och huvud havererar och sedan börja leva på heltid på andras skattepengar.
Det finns väldigt många sådana fall bland oss vedeldare.
I dagens värld vet man aldrig när man blir arbetslös. Här i Finland har arbetslösheten fastnat kring 10% och det är osannolikt att det blir någon förbättring de närmaste åren. På 20 års sikt kan vi med tur komma upp till 5% arbetslöshet i bästa fal. I glesare bebyggda delar av Sverige är det inte fullt lika illa men ändå litet liknande.
Om man då har fri värme oberoende av arbetssituatation så har man betydligt bättre chanser att klara ett halvt års eller ett års arbetslöshet mellan två anställningar. Har man byggt upp sitt liv så att man måste ha fast heltidsarbete varje dag för att inte gå omkull då finns ingen annan råd än att sälja hem och bohag för en struntsumma på en kristidsmarknad och flytta till någon storstadsförort och börja tävla med Ahmed och Roman och Fylle-Jussi och Hasch-Johnny om vem som arbetar billigast med diverse skitarbeten på svart. När det sedan finns vettigt arbete igen på hemorten är man borta. vilket i sin tur drabbar arbetsgivaren som behöver en.
Där påminde du mig om något...F fribygg skrev:
Ska sätta i ny tätning på luckan till sommaren. Finns inget kvar på översidan.
Har i o f s ingen betydelse.
Som jag skrev tidigare, har jag en ursparning på kakelugnsvis i spjället mellan ugn o skorsten. Alltid ett minsta drag. Aldrig upplevt bakdrag.
Redigerat:
Sambon ville inte göra eld vid 21-tiden trots -15 ute.
15 grader i sovrummet längst bort. Alla dörrar inomhus öppna över natten. Har ingen dörr mellan kök o tvättstuga.
Mysigt värre att känna goa strålningsvärmen från nytänd brasa.
😃
Matar nu in grov björkved.
Tar nån timmes eldande innan ugnen når full värme på utsidan.
Men så varar det tills tidig kväll. Om vi stänger spjället till skorstenen.
Ja, ja.... Det är trevligt pyssel med vedeldning.
15 grader i sovrummet längst bort. Alla dörrar inomhus öppna över natten. Har ingen dörr mellan kök o tvättstuga.
Mysigt värre att känna goa strålningsvärmen från nytänd brasa.
😃
Matar nu in grov björkved.
Tar nån timmes eldande innan ugnen når full värme på utsidan.
Men så varar det tills tidig kväll. Om vi stänger spjället till skorstenen.
Ja, ja.... Det är trevligt pyssel med vedeldning.